Norsk
Gamereactor
nyheter

Filmbransjen krever bra spill

I noe som bare kan betegnes som et anderledes tiltak, har amerikanske Warner Brothers nettopp uttalt at de ikke lenger vil finne seg i at spill inneholdende deres figurer og universer, blir utilfredstillende produkter.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

I noe som bare kan betegnes som et anderledes tiltak, har amerikanske Warner Brothers nettopp uttalt at de ikke lenger vil finne seg i at spill inneholdende deres figurer og universer, blir utilfredstillende produkter.

Ifølge firmaets sjef, Jason Hall, så er det slutt på å kjøpe opp lukrative avtaler basert på filmer og tegnefilmer, for så og lage et dårlig produkt. Fremover vil firmaet, ved hjelp av en kontrakt, sørge for at utviklerne betaler royalties utfra hvordan spillet blir mottatt av spillanmelderne. Dermed vil ikke utviklerne av et bra spill som får f.eks. 70% og bedre, måtte betale samme høye royalty, fordi et bra produkt er med på å heve filmens generelle image, mens et dårlig spill ødelegger de fremtidige mulighetene. Jason Hall sa bl.a. følgende:

"The game industry has had its time to exploit movie studios all day long and to get away with producing inferior products. But, with Warner Brothers, no more. Those days are over. And we mean it. This isn't just lip service. Honestly, the bad games are over."

Dermed rammer Warner Bros. spesielt Atari, som har levert en del av de mange Warner-produktene som er sluppet de siste årene - blant annet Enter the Matrix. Spillet solgte riktig nok veldig bra, men kritikere over hele verden stemplet det som overfladisk og mangelfullt. Dette kunne naturligvis ikke Ataris Bruno Bonnell la være med å reagere på. Han sa bl.a.:

"That's what a big major motion picture makes. And Warner Bros would penalise us because we didn't achieve 70 per cent? Are they joking?"

Men det er ingen spøk og Jason Hall mener absolutt ikke at høye salgstall også er det samme som kvalitet. Han fastholder at firmaet i fremtiden vil bruke krefter på å få utviklerne til å lage bra spill eller måtte betale en høy pris for bevisst å lage såkalt "shovelware".

Kilde: Gamesindustry



Loading next content