Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
nyheter
Firewatch

Firewatch-skaperens følsomme reaksjon på lengdekritikken

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det kom ikke som en overraskelse at enkelte kritiserer lengden på Campo Santos Firewatch. Disse meningene har selvsagt kommet utviklerene for øre, og nå har Jane Ng tatt til ordet for å forsvare prisen og lengden.

I en forumpost på Steam skriver hun:

"Jeg tenkte egentlig å ikke svare siden personer som ønsker pengene tilbake vanligvis er frekke og utrivelige, og jeg vil ikke blande meg inn eller la det legge en demper på stemningen.

Du virker hyggelig, og jeg tenkte "søren heller, hvorfor ikke ha en samtale om dette nå som jeg har lest det, og det ligger her rett foran meg.

Så dette er mine tanker. Som utvikleren beklager jeg om dette blir som en strøm av samvittighet siden jeg ønsker at dette skal komme fra hjertet. Alle 11 av oss tok en rekke sjanser for å lage dette, og ofret økonomisk for å gi Firewatch en sjanse. Vi kunne alle skaffet oss bedre lønnet arbeid andre plasser, men trodde dette spillet hadde potensiale til å bli noe spesielt. Det virket som vi likte hverandre, så vi bestemte oss for å ta en stor sjanse. Vi sa to år. La oss gjøre et forsøk. Det verste som kan skje er vi ender opp med å hate hverandre, og gå tilbake til ulike betalte jobber, men vi kan iallefall si: VI FORSØKTE.

To år+. Vi er alle klemt inne i et lite kontor, og deler ett bad. Det er ikke glamorøst å lage et indie-spill. Det er bare et lite rom fylt med computere og en brukt mikrobølgovn og 10 dollars kontorstoler vi var så heldige å få fra craigslist. Livet gikk i løpet av disse to årene: det var store samlivsbrudd, alvorlig sykdom blant våre elskede, en baby og mer. Utviklerlaget ble nærmest som en familie, for det er slik skapelsen av et indie-spill er, man er alle samlet om det, gjennom tykt og tynt, støtter hverandre, siden om man ikke gjør det er det ingen mulighet for at dette spillet ville bli laget, om ikke bli verd mer enn en bøtte med ♥♥♥♥.

Vi var spente, men vettskremte. Vi følte oss frie, men innesperret. Jeg har vært nesten 15 år i bransjen, og dette er den hardeste jobben jeg noen gang har gjort. Alle ga alt for å lage denne merkelige saken, og ante ikke om dette var noe bra for andre. Alt vi kunne gjøre var å gjøre vårt beste for å lage noe vi kunne være stolte av. Om det til slutt endte opp som en kommersiell fiasko ville vi kun sitte igjen med hva vi hadde skapt. Det kunne ingen ta fra oss.

Så ja, jeg blir trist når folk mener det ikke er verd pengene vi ba om (som vi følte var en rettferdig pris). Det gir meg følelsen av å ha sviktet dem. Det er greit om folk ikke liker spillet, men det påvirker meg mye personlig når de mener det ikke var verd tiden de hadde med det.

Men klandrer jeg dere for å ønske mest mulig for de 140 kronene dine? Nei, jeg vet ikke den økonomiske situasjonen din. 140 kroner er kanskje mye? Eller om det ikke er det, hvorfor skulle du ikke ønske å få mest mulig for dem? Det er et forståelig ønske. Dette er også grunnen til at vi ba om 140 kroner, siden penger er noe vi alle skulle hatt mer av.

Så jeg antar konklusjonen er, om du ønsker pengene tilbake er jeg ikke oppskaket. Det er opp til meg å lære å ikke bry meg for mye. Alt jeg ber om er at du kanskje i fremtiden, når spillet kommer på billigsalg, gir denne opplevelsen i gave til noen du føler vil nyte opplevelsen like mye som deg."

Hva tenker du om meldingen fra Ng? Får du sympati for Campo Santos side av saken, eller er det bare tomprat?

Firewatch

Relaterte tekster

9
FirewatchScore

Firewatch

ANMELDELSE. Skrevet av Magnus Groth-Andersen

Magnus har vært gjennom en emosjonell berg-og-dalbane, langt inni Wyomings dype skoger. Han ber deg innstendig om å dra på den samme reisen...

0
Firewatch kommer til Nintendo Switch

Firewatch kommer til Nintendo Switch

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Tanken på å få et historiefokusert spill hvor man er får utforske Yellowstone sine flotte omgivelser under mystiske omstendigheter gjorde mange interessert i Campo Santo...

0
Firewatch får fysisk utgivelse

Firewatch får fysisk utgivelse

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Debatten om spillindustrien bør bli helt digital eller ei har pågått en god stund. En av grunnene til at folk ikke ønsker det er at det fortsatt er mange som ikke har...

4
Firewatch blir film

Firewatch blir film

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Vi likte virkelig historien i Firewatch, og skulle gjerne sett mer av det universet. Nå vil vi få sjansen, men ikke i en oppfølger. The Hollywood Reporter kan nemlig...



Loading next content