Vi har alle sammen enten sett eller hørt om noen av de forferdelige gnisningene som har oppstått når populære spill blir filmatisert - hvem husker ikke Alone in the Dark, House of the Dead eller Super Mario Bros.?
Det kan derfor virke skremmende når et filmstudio prøver å forvandle spillklassikeren Shadow of the Colossus til en helaftens spillefilm, hvor det beste er alt som forblir usagt, og følelsene ligger i stemningen.
Likevel får vi i et nytt intervju lære at det ikke nødvendigvis trenger å ende med katastrofe, der Misher Films og produsent Kevin Ping Chang sier dette:
- For Colossus er vi nødt til å oversette stemningen til en fortelling som folk har lyst til å bruke to timer på. Utenom det filmatiske potensialet ved det å ha seksten kjemper å slåss mot, er det en stor utfordring for oss å utforme manus.
Han forteller videre hvordan de ønsker å gjøre både Sony og Fumito Ueda til en så stor del av prosessen som mulig, slik at filmen blir tro mot spillet:
- Vi prøver å involvere Sony og Team Ico mest mulig. Sony Japan er veldig involvert akkurat nå, og vi prater med dem hver gang de er tilstede i forbindelse med ting som for eksempel E3. Sony America har vi kontakt med én gang i måneden - og når det gjelder Ueda, så ofte som mulig. Når vi har en følelse av at vi har fått til noe bra, tar vi kontakt og spør "er dette noe som appellerer til din visjon og inspirasjon?"
Produsenten fortsetter:
- Jeg tror folk i større grad skjønner verdien av å involvere skaperen den dag i dag. Det er åpenbart den personen som kjenner produktet best. Vi ønsker mest mulig tilbakemelding fra Ueda, spesielt med tanke på hovedfigurens motivasjoner, tanker, fødested og så videre. Det er med den informasjonen vi kan bygge en film.
Spillet blir med andre ord tatt på alvor, og med kjempene Sony og Team Ico ruvende over skuldrene, skal vi ikke se bort ifra at Misher Films leverer over par.
Forhåpninger?