film-anmeldelser

James Bond: Skyfall

James Bond tar seg en pause fra å redde verden, men forsvarer han sin plass i filmverdenen? Tomas dro på kino og lot seg imponere av den hemmelige agentens nye oppdrag...

Agent 007 etterlot seg litt av et rot sist han var å se på kinolerretet. Tamme actionsekvenser, hyperaktive håndholdte kamera og en kjedelig Bond-skurk var blant de mange plagene som rammet James Bonds forrige opptreden. Quantum of Solace var ikke direkte dårlig, men den la utvilsomt en liten demper på forventningene mine til den britiske spesialagenten. Da føles det ekstra godt at regissør Sam Mendes og Bond-skuespiller Daniel Craig tar med seg kost og feiebrett og rydder opp i Skyfall.

Man skjønner ganske umiddelbart at dette er en Bond-film av et annet kaliber enn forgjengeren. Vi blir servert en voldsom jaktsekvens som utspiller seg over store områder. Snikskyting, motorsykler og rushtrafikk kulminerer i en intens nevekamp på et tog på vei ut av Istanbul. Mellomrommene er korte mellom spenstige stunt og syrlige replikker før scenen blir brakt til en brå stopp. Jeg er allerede fullstendig ombord, men jeg har bare fått forretten.

James Bond: Skyfall
- Si meg, er det en Walter PPK du har der, eller er du bare middels glad for å se meg?

Dette er en Bond-film som fremstår som moderne og intelligent, samtidig som den forsvarer elegansen, humoren og kreativiteten som Bond-varemerket står for. Tematikken er dog fullstendig fornyet. Det handler ikke lenger om å redde verden, men om Bond og hans nærmeste. Faktisk kan jeg ikke tenke meg en film som hadde passet bedre til frasen «This time it's personal». Skyfall er mer intim og personlig enn samtlige av sine forgjengere. Det er ikke første gang at Bonds forhold til britisk spesialtjeneste settes på prøve, men sjelden har vi fått et så givende dypdykk i fortiden og personligheten til mannen bak Walter-en.

Få Bond-skurker har komplementert den britiske spesialagenten bedre enn Bonds nyeste nemesis, Silva. Mye av æren for det tilhører utvilsomt Javier Bardems brilliante rolletolkning. Bardems tolkning minner mer om Christopher Nolans Batman-filmer enn om noe vi har sett av Bonds tidligere antagonister. Silvas vanvidd vipper den vanligvis profesjonelle M (Judi Drench) av pinnen og setter en utbrent Bond i psykologiske kniper det ellers er langt mellom i Bond-filmer.

James Bond: Skyfall
Javier Bardems rolleprestasjon er minst like skummel som det blekede håret. Nifst!

Det som virkelig imponerer er hvordan Skyfall lykkes med å bygge suspens og spenning samtidig som den er laget etter den etter hvert så forutsigbare Bond-formelen. Filmen følger riktignok ikke denne oppskriften slavisk, men den er trofast nok til å være lett gjenkjennelig som Bond film. Ettersom filmen følger denne veiledningen tror du kanskje at det er vanskelig å gjøre handlingen uforutsigbar og gripende. Det har du på en måte rett i, men også på dette området lykkes Bond bedre enn aldri før. Vi får ingen direkte sjokkerende tvister, men det var ikke like lett å forutse handlingen som det pleier å være.

Sam Mendes har utvilsomt satt et positivt preg på filmen. De fleste av oss ser kanskje ikke Bond-filmer for å måpe av fargebruken, men arbeidet den Oscar-vinnende regissøren har lagt i oppbygningen av hver scene er beundringsverdig. Foruten eksotiske omgivelser og spektakulære hendelser lot jeg meg imponere av bruken av lys, skygger, farger og kontraster. Det er som regel kulissene og Bond selv som står for det meste av elegansen i Bond-filmer, så det er forfriskende å se at også regissøren kan angi en stilfull tone.

James Bond: Skyfall
Selv James Bond trenger en pause mellom slagene. Her nyter han en six-pack på badet...

Skyfall er annerledes, men ikke fremmed. Den lykkes bedre med å ta serien til uutforskede territorier enn noen annen Bond-film før den samtidig som vi får gjensyn med karakterer og rekvisitter som ikke har vært med i serien på mange år. Agent 007 strekker ut en hånd til sine mest lojale fans og gir dem den myke overgangen fra den kalde krigen til det 21. århundre som til nå har uteblitt fra serien. Skyfall gjør rett i å anerkjenne sin fortid, og gjør få kompromisser for at Bond skal fortsette å bevege seg fremover i tid og utvikle seg. Dette er en film selv de mest konservative av Bond-fansen og de staeste skeptikere burde gi en sjanse. Bond er tilbake, ny og bedre enn noensinne.

James Bond: Skyfall
James Bond: Skyfall
James Bond: Skyfall