film-anmeldelser
John Wick: Chapter 4

John Wick: Chapter 4

Baba Yaga er tilbake i en spennende film som bokstavelig talt aldri slutter å underholde med en endeløs tilførsel av actionsekvenser.

John Wick-serien har litt av et "du vet hva du får" -design. Alle som er på vei til et teater for en av disse filmene forstår at de vil være i vente i et par timer med Keanu Reeves nådeløst slakte tonnevis av i hovedsak ansiktsløse leiemordere, og likevel til tross for at dette er tilfelle, strømmer vi til teatre likevel. Hvorfor? Fordi dette er handling av fineste kvalitet. Koreografien, stjernekraften, spenningen, kinematografien, alle deler av disse filmene holder deg på kanten av setet ditt mens du ser Reeves 'Wick uanstrengt tygge gjennom hundrevis av trusler. Men nå som den fjerde delen i serien er her, blir det monotont og forutsigbart, eller har regissør Chad Stahelski bevist igjen at Baba Yaga uten tvil fortsatt er denne filmtidens største actionkarakter?

Vel, la meg bare si rett utenfor flaggermusen at John Wick: Chapter 4 er den beste John Wick-filmen vi har hatt ennå. Denne filmen er spennende, engasjerende, perfekt tempo, fantastisk koreografert, velspilt, vakkert og kreativt skutt, og har til og med en velkommen bit av humor og personlighet bakt inn. Det er den ultimate actionturen, og selv om den ikke er perfekt, gjør den så mye riktig at det er vanskelig å ikke elske den grundig.

Når vi alle kommer til en John Wick-film for kampscenene, har denne filmen mye og litt til. Med filmen klokket inn på bare sjenert av tre timer, er det mer action her enn i noen filmer helt, og det er meningsfull handling i tillegg som aldri føles som det gjentar seg, som Stahelski, Reeves, og stunt mannskapet viser sitt talent og kreativitet og bevise at det virkelig finnes utallige måter å henrette en mann. Hvis du noen gang var i tvil om at Oscar-utdelingen trenger en stuntkategori, er denne filmen det perfekte beviset på hvorfor den skal være til stede.

Men det er ikke bare den utmerkede koreografien som løfter denne filmen, det er måten Stahelski vinkler og fanger den på. Scenografien og atmosfæren er bemerkelsesverdig og gjør at du virkelig investerer i hvor Wick er i verden. Mellom neo-noir-settingen i Japan, til den nesten cyberpunk-estetikken i Berlin, matchet scenografien, matchet med det dunkende basstunge lydsporet som gir gjenlyd gjennom ørene dine, og de kreative bildene som alltid gir deg nytt perspektiv for å sette pris på volden (det videospilllignende ovenfra-og-ned-segmentet var kremen av avlingen) får hjertet ditt til å rase og lengte etter den neste vanligvis 20 minutter lange actionsekvensen.

John Wick: Chapter 4

Ingen tvil om at mange vil se nesten tre timers kjøretid og cringe, men denne filmen bruker hvert øyeblikk av det godt. Handlingen, som jeg har nevnt en gjeng, er utmerket, men når hver store kampsekvens avsluttes, er du klar for litt narrativ og plottutvikling, og det er da vi får se rollebesetningen skinne i rollene sine. Ian McShanes Winston er like klok som alltid, Donnie Yens Caine stjeler nesten showet, Bill Skarsgårds Marquis er en hevngjerrig, grusom og illevarslende tilstedeværelse, men det er de mindre rollene som virkelig utmerker seg i denne filmen. Mange filmer taklet ikke å bringe på så mange nye ansikter for øyeblikkelige opptredener før de til slutt går ut (eller mer vanlig, blir utført), men karakterutviklingen og skildringene er så høy kvalitet at det fungerer her. Og i ånden av dette, å si at et av de beste øyeblikkene i en John Wick-film ikke er en kampscene, kan være en kardinalsynd, men femkortstrekningsscenen i Berlin er en mektig sterk utfordrer.

Men som jeg nevnte i begynnelsen av anmeldelsen, er John Wick: Chapter 4 ikke perfekt, og den har noen problemer med sin overordnede fortelling. Det er en typisk situasjon der forfatterne vet at vi kommer for kampene, og på grunn av dette blir noen viktige fortellende beats enten utelatt eller ikke utforsket i det hele tatt. Du må gjøre antagelser mye av tiden for å fylle ut noen viktige hull, da du kan se at en haug med forskjellige karakterer og historier med vilje blir stående uavklart eller forklart alt slik at spinoffs og sannsynligvis ytterligere oppfølgere kan plukke opp og pakke dem ut. For en film som strekker seg over 170 minutter, skulle man tro at det ville være nok tid til å bake inn noen løsninger.

John Wick: Chapter 4

Men likevel, når det gjelder handling, krysser John Wick: Chapter 4 av alle boksene. Dette er den beste John Wick-filmen vi har hatt til nå, og selv om karakterens fremtid kan være innhyllet i mye mystikk, når Stahelski, Reeves og skaperen Derek Kolstad tenker på hva som er det neste for Baba Yaga, har denne filmen følelsene, spenningen, underholdningen, kreativiteten, tempoet og til og med sporadisk vittig humor til å holde kinogjengerne grundig engasjert hele veien. Hvis du leter etter en måte å tilbringe tre timer på, er denne filmen måten å gjøre det på i mars.

9 / 10