Michael Douse, forlagssjef i Larian Studios, uttrykker bekymring for den økende splittelsen i spillbransjen. Han mener at den økende polariseringen mellom ulike spillsjangre og forretningsmodeller risikerer å skape en "oss mot dem"-mentalitet blant både utviklere og spillere. I flere innlegg på X snakket Douse åpent om sine tanker om emnet, blant annet :
"2025 (og utover) kommer til å bli en ekstremt tøff tid å levere et spill, med splittelse som sprer seg inn i alt. Jeg har ett praktisk råd som for noen kan virke kontroversielt, men det er avgjørende: Forutse, ikke ignorer, latterliggjør eller spissformuler. Finn ut av det."
Douse fortsatte med å forklare hvordan det ikke lenger er mulig å tilfredsstille alle leire, og at det økte fokuset på individet og dets meninger har skapt "en verden full av drittsekker".
"Jeg tror den økende besettelsen av individualisme har skapt en verden der alle forsvarer sitt eget hjørne og tror de har rett. Det har økt oppfatningen av "annerledeshet", og alle ønsker i bunn og grunn å finne et ekkokammer å føle seg trygge i. Det kan jeg forstå (av både gode og dårlige grunner, jeg dømmer ingen)."
"Dette er nå virkeligheten. I en bransje der høy risiko = å gjøre alle til lags, er det i bunn og grunn en motsetning til å lykkes. Jeg tror også på individualisme (vær den du vil være, så lenge det ikke skader noen andre), men splittelsen har skapt en verden av drittsekker"
Douse understreker viktigheten av mangfold i spillutvikling og etterlyser gjensidig respekt og forståelse mellom ulike interessenter, og trekker frem Baldur's Gate 3 som et eksempel på et spill som trosser normale konvensjoner og viser verdien av å våge å eksperimentere.
Hva synes du om det Douse har å si, er du enig i argumentene hans?