Norsk
Gamereactor
nyheter

Medal of Honor Airborne

Epics Unreal 3 motor i spillet!

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Da Epic og EA annonserte at de hadde inngått en avtale om lisensiering av Unreal Engine 3, ble det ikke sagt noe om hvilke spill som skulle benytte seg av motoren. Nå har det imidlertid kommet opplysninger om at EA velger å benytte den i kommende actionspill, blant annet Medal of Honor og det uannonserte spillet Dead Space.

Mange har rynket litt på nesen over at EA går til Epic for å låne deres teknologi. Grunnen ligger i at EA i 2004 kjøpte opp selskapet Criterion, som har utviklet grafikkmotoren Renderware til en rekke spill. Mest kjent er kanskje Grand Theft Auto, Tony Hawk's Pro Skater 3 og Burnout. EA betalte i 2004 48 millioner dollar for Criterion, og oppkjøpet var del av en strategi om nettopp å slippe lisensiering av dyre grafikkmotorer. Man kan derfor lure på hvorfor EA nå velger å gå i en ny retning.

For å forstå hvorfor, må man se nærmere på utviklingen innenfor spillindustrien. Det er et faktum at utviklingen av grafikkmotorer til de nye grafikkortene, som både sitter i spillkonsoller og PC'er, er svært kostbar. Samtidig er arkitekturen mellom Playstation 3 og Xbox 360 er svært forskjellig, og dette forkleiner utviklingen ytterligere. Det er derfor naturlig for spillutviklerne å lisensiere allerde velfungerende grafikkmotorer, for å kunne kutte kostnadene, noe EA nå altså gjør.

Hvorvidt vi får se flere spill som benytter Criterions Renderware teknologi, er vanskelig å si noe om nå. Det vi derimot kan regne med, er at de mest populære grafikkmotorene i langt større grad enn tidligere, vil bli lisensiert bort til andre spillutviklere. Omtrent 60 spill benyttet Unreal 2 motoren, og visepresident i Epic, Mark Rein anslår at rundt 3-400 spill vil benytte Unreal Engine 3.

Epoken hvor dataspill hadde et distinkt forskjellig utseende kan derfor se ut til å gå mot slutten.

Medal of Honor AirborneMedal of Honor AirborneMedal of Honor AirborneMedal of Honor Airborne


Loading next content