Man skulle tro at Hitman: Absolution-utvikler IO Interactive hadde tatt hintet etter alle de negative tilbakemeldingene de fikk etter den mye omtalte Attack Of The Saints-traileren (den med de lettkledde nonnene).
Det gjorde de imidlertid ikke, og etter en kort time i drift så de seg nødt til å stenge en ny promoteringskampanje som følge av negativ respons fra offentligheten.
Bakgrunnen for oppstyret er en kampanje der brukerne kunne terge vennene sine gjennom en Facebook-app. Konseptet med appen var å velge ut et mål blant Facebook-vennene dine, som Hitman liksom skulle ta livet av. Vedkommende ville deretter motta en slags henvendelse der hans/hennes profilbilde var inkludert i en animasjon, samtidig som én eller flere årsaker til likvideringsoppdraget ble presentert.
Selv om appen raskt ble beskrevet som en unødvendig mobbe-app, var det disse årsakene som i hovedsak førte til at IO Interactive stanset kampanjen. Blant årsakene man kunne velge mellom fant man nemlig mindre heldige formuleringer som at målet kunne gjenkjennes ved å ha "små pupper" eller "liten penis".
De negative tilbakemeldingene lot altså ikke vente på seg, og et par timer etter kampanjen ble startet deaktiverte IO og Square-Enix appen. Kort tid etter kom en offentlig unnskyldning:
- Vi bommet skikkelig med appen, og som følge av tilbakemeldingene vi har fått bestemte vi oss for å fjerne kampanjen. [...] Vi beklager overfor alle som har følt seg støtt av dette, skriver Square-Enix i en pressemelding.
Mon tro hva det neste de finner på blir.