Når vi har viftet med Wii-kontrollen har det sjelden handlet om presisjonsarbeid. Det har mest handlet om å vifte kjapt. Men i Capcoms Project Treasure Island Z handler det i stedet om å fundere på hvordan Wii-fjernkontrollen skal brukes, vrikkes og hanteres for å løse diverse puzzler. Bruk kontrolleren som en nøkkel, som en fløyte, som en vev eller som en klokke. Jo, for når du bruker den som en klokke (dere vet en slik som man ringer i på skolen) så forvandles piratens Zacks apekompis til en klokke som videre forvandler fiender til diverse ting som Zack kan bruke videre i spillet. Totalt finnes det over 500 ting i spillet.
På skjermisene nedenfor kan dere se hvordan et tusenben forvandles tiel en sag som Zack kan bruke for å sage ned et tre för å ta seg videre i spillet. Av det vi har testet av Project Treasure Island Z føles det som et spennende initiativ og det er helt klart et spill å holde øynene åpen for dere som vil bruke hjerne en anelse i stedet for bare å vifte som en gal med kontrolleren.