Nvidia fjerner i det stille støtten for klassiske spill

Flere eldre spill som Borderlands 2 og Batman: Arkham City har blitt berørt.
Tekst: Carles Font
Publisert 2025-02-24

Nvidia-brukere har oppdaget at PhysX-avhengige spill på 32-bits systemer har begynt å kjøre feilaktig på de nye 50 Series grafikkortene. Ulike innlegg på Nvidia-fora rapporterer om situasjonen: Disse titlene basert på de gamle fysikkteknikkene, i stedet for å kjøre på GPU, kjører på CPU, uavhengig av innstillingene i Nvidia Control Panel.

I forumene har en av brukerne funnet en mulig årsak, og det er at det offisielle supportnettstedet nevner at 32-bit CUDA-baserte applikasjoner ikke lenger støttes. Mange PhysX-titler bruker denne arkitekturen, og for å sjekke om dette var feilen, brukte de 64-bit PhysX med Batman: Arkham Knight og fant ut at det fungerte.

Mange eldre titler påvirkes av denne avgjørelsen, for eksempel Mirror's Edge og Cryostasis, som vil miste CPU-ytelse. Det har ikke kommet noen kunngjøring fra Nvidia ennå, noe som har generert kritikk fra samfunnet for å sette spillbarheten til klassikere i fare uten å tilby klare løsninger. Vi har ennå ikke hørt fra selskapet, men foreløpig må vi ty til eldre maskinvare eller se etter alternative løsninger.

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake