Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor Norge
nyheter

PlayStation 5 offentliggjort

Kommer mest sannsynlig i 2020, vil nærmest ikke ha lastetider takket være en SSD, støtte 8K og den fantastiske ray tracing-teknologien, spille PS4-spill og mer.

Microsoft kunne offentliggjøre noen av planene de hadde for de neste Xbox-konsollene på forrige E3-messen, mens Sony har gjort mange urolige ved å bare bekrefte at det vil komme en ny konsoll. I dag har tiden dog kommet for de første detaljene om det som på folkemunne kalles PlayStation 5.

Wired har nemlig fått æren av å snakke om PlayStation 5 selv om Sony fortsatt ikke ønsker å bekrefte navnet. De har snakket med Mark Cerny, den samme karen som hadde hovedansvaret for utviklingen av PlayStation 4 om du ikke visste det, og han er overraskende åpen selv om konsollen vil komme tidligst neste år.

Blant annet kan vi jo bare nevne noen av de teknologiske detaljene med en gang. "PlayStation 5" vil selvsagt atter en gang gå for en AMD-chip, nærmere bestemt åtte kjerner av deres nye tredjegenerasjons Ryzen-prosessor basert på mikroarkitekturen 7nm Zen 2. GPU er en spesiallaget sak fra Radeonss Navi-familie, noe som betyr at konsollen vil støtte den ferske og meget imponerende "ray tracing"-teknologien som gjør lyssetting ekstremt realistisk. På toppen av det hele vil konsollen støtte en bildeoppløsning på 8K.

Enkelte mener også at konsollene ikke gjorde et nevneverdig hopp lydmessig denne generasjonen, så Cerny kan fortelle at AMD-chipen også har en enhet dedikert til 3D-lyd, og med det vil forbedre lydbilde betraktelig. Dette fikk Peter Rubin, mannen som står bak intervjuet, til å spørre om Sony har planer om en ny PlayStation VR. Cerny nekter å gi et klart svar, men nøyer seg med å si at virtual reality er meget viktig for dem, og at dagens PlayStation VR også vil kunne brukes på PS5.

Noe av det som kanskje vil overraske "hardcore" spillere mest er at den nye konsollen vil ha en spesiell SSD, for Cerny har hørt på utviklerne og spillerne som mener at lastetidene og pop-in ikke bør være såpass "dårlige" i dag. Wire fikk en demonstrasjon på hvor stor forskjellen vil være med at de brukte "fast travel" i Spider-Man. På en PlayStation 4 Pro måtte de vente 15 sekunder på at Peter Parker skulle dukke opp på det nye stedet, mens på en utviklingsutgave (en såkalt devkit) av PlayStation 5 tok det utrolige 0,8 sekunder! Konsollskaperne tror at til og med dette vil få stor betydning for hvordan spill lages, for nå vil for eksempel ikke utviklerne måtte lage ekstra mange menyer for å dekke over lastetidene mellom hver innstilling eller endring.

Utenom disse meget lovende detaljene kan Cerny bekrefte at PlayStation 5 vil kunne spille av blu-ray og være bakoverkompatibel med i alle fall PlayStation 4. Noe mer spesifikk enn det ønsker han ikke å være for øyeblikket, og som kjent vil vi ikke høre mer på E3-messen i juni heller. Det vil uansett komme mer informasjon senere i år, for tiden nærmer seg blant annet for å avsløre hvilke spill som vil lanseres sammen med konsollen en gang neste år om alt går som planlagt, deriblant hvilke PS4-spill som også pusses opp. Da vil vi også få høre mer om planene deres for streaming, tjenester på konsollen og alt det andre folk lurer på.

Hvordan synes du dette høres ut?