Norsk
Gamereactor
nyheter
Fallout 4

Prøv betaen til Fallout 4s Survival-modus

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Vi visste allerede at betaen var på vei, samt mye av det modusen ville by på. Nå har vi fått mer.

Bethesda kan nemlig avsløre at betaen nå kan lastes ned fra Steam, og at oppdateringen vil komme til konsollene neste måned. Sammen med denne annonseringen fikk vi også enda mer informasjon om hvilke endringer som kommer med modusen. Her er det verdt å nevne at enkelte punkter kanskje har blitt endret siden listen ble publisert.

"Vanskelige valg
Vi ønsket å tvinge dere til å gjøre interessante valg på et høyere nivå. Vi gjorde det ved å ved å innføre sirkulære systemer, som du blant annet finner i spill som Dark Souls, til Fallout 4 (med det mener vi to eller flere systemer som jobber mot hverandre). Dette resulterte i 4 grunnelementer for Survival Mode.

1. Strategi: Intensifisere valget om når du går inn i kamper og når å unngå dem, samt tenke bedre over hvilket utstyr du tar med deg inn i kamp. Deretter støtte opp om disse valgene med raskere, mer brutale slossing.

2. Utforskning: Ro ned tempoet i spillet, og oppmuntre spillere til å utforske hver krik og krok i verdenen.

3. Ressurshåndtering: Likestille gjenstander som har vært for lette å få tak i eller hamstre i verdenen. Slik må spillere vurdere flere elementer når de planlegger sitt nåværende utstyr.

4. Rollespilling: Øke realismen i verdenen, og problemene du møter der.

Her er hvordan disse målene blir realisert med noen av de store endringene i Survival Mode.

Lagring når man sover:
Manuell, hurtig- og autolagring er slått av. For å lagre må du sove i minst en time. Dette betyr at retrettmulighetene dine er redusert, noe som tvinger deg til å være mer bevisst på hva du går inn i og om du er beredt på å takle det. Noen kamper kan vise seg å være over ditt nivå, og er best å unngå. I andre kamper kan det hende du bestemmer deg for å satse alt. Å utforske og samle informasjon kan være gøy i seg selv. Samt, når senger er din eneste kilde til å lagre blir de den hellige gral. Ved å være såpass viktige vil du gjennomsøke jorden for å finne sengen som er nærmest ditt neste møte med fienden - og ved å gjøre så mest sannsynlig finne noe du ellers ikke ville sett.

Ikke mer Fast Travel:
Fast Travel er avslått. Om du ønsker å være et sted må du gå dit på den gammeldagse måten. Med andre ord er utforskning nå påkrevd, noe som vil avsløre flere av Commonwealths skjulte perler. Det vil også ta deg ut av komfortsonen, men oppmuntre deg til å bruke de godt plasserte workshop-ene spredd gjennom Wasteland. Og mens Karisma kanskje ikke virker så viktig for å overleve der og da, er det enkelte Karisma-baserte perks som gjør det lettere å håndtere basene dine.

Økt dødelighet:
Nå gir du, men også tar, mer skade. Skaden du gjør kan oppgraderes med Adrenaline - mer om det om et øyeblikk. Dette gjør kampene farligere, som igjen senker tempoet og får deg til å tenke over hva du går inn i. Kombiner dette med at det er mye vanskeligere å lagre, og plutselig blir hvert møte mer spent og illevarslende.

Kampene i seg selv har blitt mer strategiske siden både du og fienden tar mer skade; dette betyr at kampene handler mer om posisjonering og timing for å få inn noen skudd uten å bli skutt selv. Effekten er enda større for nærkamp-spillere som nå MÅ bruke blokkering/reflektering for å unngå skade i kamper. Slik økes ferdighetene som trengs for å spille, men de som spiller Survival Mode vet hva de går inn i.

Å møte det ukjent:
Trusler vil, med mindre du bruker et Recon-sikte, ikke vises på kompasset lengre, og rekkevidden du oppdager områder på er kraftig redusert. Du kan ikke skyndte deg gjennom verdenen lengre, og vite hva som kommer bak neste hjørne. Samtidig vil du mest sannsynlig utforske enda mer for å kartlegge alle områder.

Adrenaline: Adrenaline, et nytt perk som er standard i Survival Mode, gir en bonus til skaden du gjør, og øker for hver fiende du dreper. Hvert femte drap øker Adrenaline-nivået ditt, som plusser på fem prosent skade opp til femti prosent på maksnivået som er ti. Den ekstra skaden er fristende. Adrenaline motiverer de dumme avgjørelsene som alltid leder til de beste historiene du forteller venner. (Å sove fjerner alt fra to til ti nivåer, avhengi av hvor lenge du sov).

Vellvære:
Du vil finne det vanskelig å overleve uten å ta godt vare på deg selv. Du må drikke, spise og hvile for å være kampklar. Å gå uten mat, drikke eller søvn over lengre tid vil påvirke helsenivået ditt, SPECIAL-nivåene, slite på utholdenheten din, svekke immunforsvaret ditt, og til slutt gjøre direkte skade på deg. Dette vil påvirke hvert valg du tar siden du alltid må vurdere din generelle, og stadig endrende, helse. Driven mot å holde deg i live vil tvinge deg inn i nye og uventede eventyr. I det minste vil du finne deg selv på jakt etter dyrebart kjøtt, som vil føre til møter med farlig dyreliv. Men ikke alt du får i deg er bra: enkelte ting i spillet har nå negative effekter for å jevne ut de gode. Disse moteffektene kan gjøre deg tørst, sulten, trøtt, eller til og med kanskje svekke immunforsvaret ditt. Som igjen gjør deg sårbar for sykdommer.

Trøtthet:
Trøtthet kommer vanligvis av å være sliten, men både sult og tørst påvirker den. Trøtthet fungerer også som radioaktivitet, men påvirker Action Points (AP) fremfor Hit Points (HP). (Dessto mer trøtthet du har bygd opp, dessto mindre AP-poeng har du til å handlinger som å spurte og bruke V.A.T.S. Mengden trøtthet du har bygd opp vises rom rødt på AP-måleren din.

Alt betyr noe
Det er ikke bare de store endringene som endrer hva du gjør i Survival Mode. Vi har også gjort endringer for alle typer gjenstander og tilstander.

Sengetyper:
Sengetypen du ligger på bestemmer hvor lenge du klarer å sove, som igjen påvirker hvor mye du kan leges. Skikkelige senger - som er vanskelig å finne i verdenen - gir de beste bonusene for å sove. Slik belønnes du for å arbeide ut fra hjembasen din eller betale for en god natts søvn.

Å finne en sovepose midt i en hule vil også føles bra, å finne en møkkete madrass enda bedre...å finne en skikkelig seng blir som å vinne i Lotto. Du vet alle de stedene du kan bruke workshop-er i spillet? Det er tid for å bygge senger.

Sykdommer og antibiotika:
Det er flere sykdommer som kan påvirke deg. Sjansen for å bli syk øker dessto lavere vellværen din synker. Antibiotika kan lages, kjøpes eller finnes, og sammen med leger, kan lege din nåværende sykdom. Enkelte ting i verdenen, som å ta skade fra enkelte skapninger eller bruke Chems, kan gjøre deg syk med en gang. Stimpaks er heller ikke lengre en mirakelkur som fikser alt så vær beredt.

Svekket immunforsvar:
Ting som renser kroppen din for radioaktivitet gjør det på kostnad av å gjøre deg sliten og svekke immunforsvaret ditt, som gjør deg mer sårbar for sykdommer enn vanlig. Ved å legge til en negative effekt ved å bruke RadAway tvinger vi deg til å kun bruke den når du må.

Langsommere leging:
I Survival vil legende ting som Stimpaks og mat ha virke saktere på deg. Du må time legingen din om du håper det skal vare.

Skadede kroppsdeler:
Skadede kroppsdeler vil ikke leges automatisk etter slåsskamper. De vil forbli skadet til du bruker Stimpaks eller sover. Dette gjør ikke bare kampene tøffere (og mer strategisk), men fører også til en større byrde på Stimpaks.

Vektgrense:
Den totale vektgrensen din har blitt kraftig redusert, og gjenstander som ammo og Stimpaks veier nå noe. Kuler og haglpatroner veier lite, som varier med kaliber, mens raketter og mini nukes er ganske tunge. Alt du bærer på må bli valgt med omhu, og du må vektlegge kraft fremfor volum med tanke på ammo.

Smertefull overbelastning:
Å overstige vektgrensen din reduserer den generelle vellværen din, bygger raskt opp trøtthet og vil til slutt skade beina dine. Du kan ikke hamstre en hel haug med gjenstander, for så å gå den lange, sakte turen hjem - som, for å være ærlig, ikke er særlig gøy. Bare legg loot'et til side og vær fri.

Kompanjongkostnader:
Vektgrensen til kompanjongene dine har blitt redusert, og de vil ikke lengre leges automatisk om du klarer å fullføre kampen uten dem, og vil dra tilbake til en landsby om du ikke hjelper dem. Så ikke vær gnien om Stimpaks-ene dine, og ikke behandle kompanjongene som esel.

Det samme gjelder om du allerede har lastet ned Automatron, de nye robotkompanjongene dine må sjekkes jevnlig. Om du glemmer å bruke Robot Repair Kits vil de returnere hjem.

Fiender og loot forblir borte lengre:
Etter at du har beseiret fiender og plukket opp gjenstander i et område vil det ta lengre tid før de kommer tilbake. Så gå ut i verdenen, og let etter nye områder!"

Fallout 4

Relaterte tekster

2
Fallout 4 VRScore

Fallout 4 VR

ANMELDELSE. Skrevet av Robin Høyland

Bethesda har virkelig fått sansen for VR. På kort tid har utgiveren lansert hele tre VR-spill, og Fallout 4 VR er det siste i rekken. Men har de satset alt?

4
Fallout 4: Far HarborScore

Fallout 4: Far Harbor

ANMELDELSE. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Den tredje utvidelsen til Fallout 4 byr på en spennende og mystisk øy å utforske, og det eneste problemet er i grunnen tekniske svakheter. Vi har satt karakter...



Loading next content