film-anmeldelser
Puss in Boots: The Last Wish

Puss in Boots: The Last Wish

Du har sikkert hørt hypen nå, men lever Puss in Boots: The Last Wish opp til det?

Mens det har vært ute i USA i ganske lang tid, har Puss in Boots: The Last Wish nettopp dukket opp i England, og etter å ha mye ros fra over dammen var det nesten ingen måte jeg ville gå glipp av en sjanse til å se filmen.

The Last Wish finner sted etter den originale Puss in Boots-filmen, og tar oss med på et eventyr med nye og gamle karakterer for å spore opp en ønskestjerne slik at favorittkatten vår kan gjenopprette sine ni liv, ettersom døden er på halen hans. Fra dette oppsettet alene blir vi umiddelbart gjort oppmerksomme på at denne filmen ikke kommer til å bli som originalen, som bare fokuserte på å være en litt underholdende måte å tilbringe 90 minutter på. I stedet blir vi her servert en historie som definitivt tar sikte på å holde et mer modent publikum fascinert, samtidig som vi har den livlige grafikken og komedien til å bli en suksess for seere i alle aldre.

Den visuelle stilen er det du sannsynligvis vil legge merke til først i Puss in Boots: The Last Wish. Puss selv har hatt en seriøs makeover her, og ser mye mer tegneserieaktig og katteaktig ut enn før. Alt fra ansiktsanimasjonene hans til måten han beveger seg rundt på har blitt utført til nesten perfeksjon her, med kampen mot giganten i begynnelsen av filmen som et fremtredende eksempel på hvordan det visuelle har utviklet seg. Det er en ubundet kreativitet i Puss in Boots: The Last Wish som vil etterlate mange bilder som er verdige til å bli skrivebordsbakgrunnen. Det kan ikke høstes nok ros på animasjonen og fargebruken, og det alene gjør det klart å se hvorfor så mange mennesker på nettet krever at hvis du til og med er eksternt interessert i animasjon som medium er det verdt å se denne filmen.

Puss in Boots: The Last Wish

Selv om det visuelle forblir nydelig hele veien er det ikke den eneste grunnen til at Puss in Boots: The Last Wish lykkes. I kjernen har filmen en flott fortelling, sentrert rundt noen modne temaer om å bli utbrent, finne en familie og hvordan vi håndterer døden. Spesielt døden er et av de viktigste elementene siden den ikke bare fungerer i metaforisk forstand, men en bokstavelig legemliggjøring av døden fremstår som vår primære antagonist. Igjen, gjennom filmens visuelle elementer er Death laget for å være en utrolig skremmende skurk, men gjennom gode prestasjoner av Antonio Banderas og Wagner Moura får vi følelsen av at vår favoritt fryktløse helt faktisk kan møte sin ende denne gangen. Til tross for at det er en animasjonsfilm med en ung målgruppe er det mørkere øyeblikk gjennom Puss in Boots: The Last Wish som viser en dedikasjon fra Dreamworks til å behandle seerne med respekt og modenhet, samt skape en minneverdig historie i stedet for en som bare vil bli lagt på haugen av høye, levende og til syvnde og sist hule filmer i sin sjanger.

Selv om jeg definitivt kunne ha hatt glede av en solofilm der Puss stadig er på flukt fra Døden blir vi møtt av et mylder av sidekarakterer i Puss in Boots: The Last Wish som hjelper til med å utarbeide filmen. I stedet for å forringe Puss' konflikt mot dødens uunngåelighet forsterker de ofte den overordnede fortellingen gjennom sine egne erfaringer med vårt titulære kattedyr eller gir oss et friskt pust vekk fra ham slik at det ikke føles som om vi blir fastlåst av historien hans. En sidekarakter som dessverre ikke treffer blink er vår sekundære skurk Big Jack Horner. Selv om det gir mange komiske øyeblikk føles han ofte mer som en distraksjon enn en karakter verdt å ta hensyn til, og generelt føles det ofte som om filmen ikke har plass til ham.

Puss in Boots: The Last Wish

Puss in Boots: The Last Wish er et visuelt mesterverk, og kan være verdt å se det for det alene, spesielt hvis du er noen som liker å glede øynene dine nå og da. Utover det har filmen en utrolig sterk narrativ kjerne som ikke er redd for å ta seg selv på alvor og være spekket med modne temaer. Kast inn noen flotte forestillinger, solide gags og en elskelig liste over karakterer, og du har en ekte vinner. Mens kranglefanten i meg ville elske å være uenig kan jeg ikke gjøre noe annet enn å være enig med internetts overveldende oppfatning her og si Puss in Boots: The Last Wish er en must-see for fans av animasjon.

9 / 10