film-anmeldelser
Renfield

Renfield

Den ledende duoen på to 'Nics' løfter denne ellers middels blodige vampyrkomedien.

Nicolas Cage-renessansen har vært fantastisk. Den berømte skuespillerens retur til den sanne storhetstiden har latt vente på seg, og hans nyeste film er enda en grunn til at vi alle trenger mer Nic Cage i livene våre.

Renfield, en vampyrkomedie som starter med nesten kompisdynamikk og raskt spiraler inn i en fullverdig studie om narsissisme og medavhengighet, ser Cage portrettere uten tvil den mest ikoniske skrekkarakteren gjennom tidene, grev Dracula, og utforsker hvordan vampyren eksisterer i det moderne samfunnet takket være hjelp fra hans ofte mindre enn villige tjener, Nicholas Hoults Robert Montague Renfield. Hele fortellingen i denne filmen dreier seg om at Renfield ønsker å distansere seg fra sin herres grusomme og blodtørstige måter, men til slutt finner dette langt vanskeligere enn forventet, ettersom Dracula ikke tar vennlig imot ulydige kjente. Til slutt klarer historien å veve inn en hel krimfamilie i New Orleans og deretter koble den til en ung politimann som er fast bestemt på å ta den familien ned, og det er slik Renfield, Dracula, Awkwafinas Rebecca Quincy og Lobo-familien alle henger sammen, og ja, som du kanskje forventer, sliter Renfield med å lage en virkelig overbevisende fortelling i løpet av litt over 90 minutters varighet på grunn av alle disse sammenhengende delene.

Men bare fordi historien har sine klare knekk betyr ikke det at Renfield er en katastrofe. Dialogen har morsomme øyeblikk, og måten fortellingen fortelles på gir mange muligheter for rollebesetningen til å kapitalisere på komisk timing. Action- og kampscenene som er bakt inn er også så over toppen og latterlige at det er vanskelig å ikke bli virkelig innkapslet av dem (å se Renfield spidde en mann til en vegg med en annen manns lemlestede arm vil forbli hos meg i overskuelig fremtid). Men den sanne stjernen i denne filmen er øyeblikkene der Renfield og Dracula er de eneste fokusene. Hoult og Cage er strålende i disse rollene og spretter virkelig av hverandre for å lage morsomme, fengslende og spennende scener som får alle andre deler av denne filmen til å føles annenrangs. Og siden resten av Renfield i beste fall er bra, kommer du virkelig til denne filmen bare for å se det ledende paret i aksjon.

Renfield

Samtidig føles det utrolig forfriskende å gå og se en actionfilm som egentlig er frittstående og 90 minutter i varighet. Jeg elsker Marvel, Star Wars, John Wick, DC, Avatar, James Bond, Fast and Furious, og alle disse andre massive franchisene like mye som alle andre, men disse blockbusterne kommer på bekostning av mindre prosjekter som Renfield, så det faktum at denne filmen eksisterer og inneholder noen flotte øyeblikk og forestillinger er noe som bør nådeløst feires i den moderne filmens tid.

Så, vil Renfield blåse deg bort? Nei. Men er det en ideell film for alle som ønsker å gå på kino i et par timer? Uten tvil. Den er tåpelig og har noen strålende øyeblikk, og er, viktigst av alt, morsom. Hva mer trenger du fra en 90 minutters film?

6 / 10

0
Renfield