Etter bokstavelig talt et tiår under utvikling ble Duke Nukem Forever omsider lansert i våres, og en samlet spillpresse rev seg i håret over den labre kvaliteten på det ferdige produktet.
Denne kritikken kjenner imidlertid utvikler Gearbox seg ikke igjen i, hverken da eller nå:
- Vi skjønner ikke helt hvor all aggresjonen kommer fra. Det var sider ved spillet som lente mot det dårlige og andre sider som lente mot godt, men alt i mellom ble oversett. Det er rimelig åpenbart at noen brukte spillet til å statuere et slags eksempel, kommenterer Gearbox' Brian Martel.
- En del av spillerne i dag er ikke vant til spill av samme type som Duke Nukem Forever. Spillet er det som det var meningen at det skulle være, altså et old school-spill med nåtidens teknologi, utdyper Martel.
Dette er heller ikke første gangen Gearbox har kommet med forholdsvis drøye kommentarer i forhold til Duke Nukem Forever. I forkant av lanseringen gikk nemlig Gearbox-sjef Randy Pitchford så langt at han sammenliknet Dukes gjenkomst med det legendariske Half-Life 2:
- Vi vet at spillet er bra. Enhver journalist som bestemmer seg for å sende et sleivspark i spillets retning kommer til å bli straffet for det av leserne. Sist gang jeg hadde en like solid opplevelse som dette var i Half-Life 2, kommenterte Pitchford.
Forstå det den som kan, Gearbox har tydeligvis ikke testet sitt eget spill.
Kilde: MCV.