Det Seattle-baserte selskapet Deepwell DTX har en enkel visjon: En dag skal mennesker som sliter med sin mentale helse kunne spille dataspill for å lindre stress. I årevis har gamere blitt fortalt at spilling gjør den mentale tilstanden deres verre, men Deepwell DTX ønsker å bevise det motsatte.
Deepwells medgrunnlegger Ryan Douglas mener til og med at hvis spill får tilgang til samme finansiering som helsevesenet, kan det "bringe oss tilbake til dataspillenes gullalder" ifølge et nylig intervju med PC Gamer.
Deepwells teknologi viser seg å være ganske imponerende, som vist i VR-skytespillet Zengence. I dette spillet fyller du ikke dine medmennesker med bly, men skyter i stedet på ånder med en laser. Det er designet for å sende fiender mot deg mens du puster ut, slik at du kommer inn i en dopaminrik tilstand mye raskere enn i vanlige spill. I denne tilstanden, sier Douglas, er spillerne mer villige til å ta i bruk nye tankeprosesser om seg selv. Tenk på når du har knust et spill, og du har fortalt deg selv hvor god du er. Så er det sannsynligvis noe som ødelegger den oppfatningen av deg selv, men Deepwell ønsker å holde den konsistent.