
Det er ekstremt sjelden vi hører utviklere si sin ærlige mening om utviklingen av spillene sine til offentligheten. Slike historier kommer gjerne flere år etter at prosjektene har blitt avsluttet. Heldigvis trengte vi ikke vente så utrolig lenge på en interessant historie om Tales from the Borderlands.
Som kjent jobbet enkelte i Campo Santos for Telltale Games tidligere, og nå er de villige til å fortelle at Tales from the Borderlands nærmest ble plastret sammen på slutten.
I det nyeste Campo Santo Quarterly Review-innlegget kan Nick Herman, som var "season director" for spillet fortelle at 2K Games ikke var fornøyde med salgstallene like før de startet med siste episode, og vurderte å avbryte alt sammen. Spillet var langt fra å gå i minus, men utgiverne hadde sett for seg The Walking Dead-tall. Utviklerne fikk beskjed om å avslutte episoden så raskt som mulig, for 2K hadde andre planer for dem. Herman ville ikke gå med på dette siden han ønsket å avslutte på en skikkelig måte. Han gikk derfor med på å gi fra seg omtrent 95% av staben i bytte mot at de fikk fullføre det de hadde sett for seg. Da endte de opp med å ha minst en person i hver avdeling (lyd, animasjon, design, osv). Dette var selvsagt ekstremt lite for et slikt prosjekt, men det var det beste han fikk til. Deretter ble det flere lange netter for å demme opp for mangelen på folk, men Herman tror at dette gjorde avslutningen ekstra spesiell:
"Om det finnes noe positivt med dette så er det at alle som var der gjorde det på frivillig basis. De sa "jeg er virkelig stolt av dette, og vil fortsette, og fullføre det helt inn". Alle som jobbet la inn arbeid ønsket virkelig å gjøre det".
Som vi ser handler det altså ikke bare om hva utviklerne vil. Det er mange krefter utenfra som kan påvirke spillutvikling, så man bør tenke seg om to ganger før man legger skylden på spesifikke ting eller personer.
Hva synes du om Tales from the Borderlands?