Warhammer 40,000: Space Marine II hadde sin første snubling da den lanserte patch 4.0. Som da Helldivers II begynte å svekke populære våpen, følte folk at Saber Interactive også tok moroa ut av PvE-opplevelsen ved å gjøre våpnene mindre nyttige og fiendene sterkere.
I Patch 4.1 skisserer imidlertid spilldirektør Dmitry Grigorenko at utviklerne har lyttet til tilbakemeldingene, og at de kommer til å gjøre endringer basert på det. "Uansett tilbakemeldingene er vi takknemlige for at du føler deg så lidenskapelig opptatt av Warhammer 40,000: Space Marine 2," skriver Grigorenko.
Oppdateringen endrer gytefrekvensen og styrken til Extremis-fiender i alle vanskeligheter, og den øker også følgende Bolter-våpen:
Forhåpentligvis vil disse endringene gjøre spillet til en utfordring som er verdig en førsteklasses Space Marine, men uten at det føles kjedelig å spille. Etter Helldivers II-kontroversen er folk mye mindre villige til å akseptere at spillet deres plutselig blir vanskeligere uten noen reell grunn.