Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor Norge
anmeldelser
12 is Better Than 6

12 is Better Than 6

Ayub prøver seg som en meksikaner på rømmen. Med sin seksløper og meksikanske sombrero er det ingenting som kan stoppe han.

12 is Better Than 6 er et Top-Down-spill, og har vært tilgjengelig på PC siden 2015, men som nå er tilgjengelig på Nintendo Switch. Siden jeg ikke er en PC-gamer betyr det at jeg ikke kan sammenligne forskjellen mellom dem, men jeg har klart å fiske opp en del informasjon, og funnet ut at det finnes tilleggsinnhold som er tilgjengelig på kun PC-utgaven. Å se at tilleggsinnholdet ikke er inkludert i Switch-versjonen synes jeg er veldig rart, og ikke minst synd, fordi det er snakk om muligheten til å oppleve historien til tre andre sentrale figurer fra historiedelen.

Indieutvikleren Ink Stains Games står bak utviklingen, og takket være folks støtte via folkefinansieringplattformen, "Kickstarter" ble spillet ferdiglaget. Handlingen tar oss med til ville vesten i Amerika på 1800-tallet - en tid preget av mye drap, erobring og slavearbeid. Du styrer en storkjeftet meksikaner som er tatt inn til slavearbeid. Du forstår ikke hvordan du kom deg hit eller hvorfor du er her. Alle disse ubesvarte spørsmålene leder til at du rømmer fra slavearbeidet og begir deg ut på et eventyr fylt av drap, erobring, og stygg ordbruk. Uten å røpe for mye så viser det seg at figuren du styrer har en svært mørk fortid - noe som naturligvis henger sammen med hvorfor du er så tøff i trynet og plaffer ned alle du misliker med din kraftfulle seksløper.

12 is Better Than 612 is Better Than 6
Mulig å drepe mennesker og dyr i spillet.

Som tidligere nevnt så starter du i en slaveleir og utfører enkle kommandoer for å bli litt vant med kontroll-oppsettet. I likhet med mange andre spill beveger du deg med venstre analog og bruker høyre til å sikte. Det unike i gameplayet er måten du skyter med våpenet, uavhengig av om du har pil-og-bue, rifle, hagle eller pistol. Du lader skytevåpen med LZ-knappen og skyter med RZ-knappen. Det som er uvant fra tidligere skytespill, utenom Red Dead Redemption 2, er at du må gjenta prosessen for hvert skudd du avfyrer. Selv gikk jeg noen ganger på blemmen med å tro at det bare er å sikte og skyte i vei, men nei, her må du trykke LZ-knappen på nytt for hver gang du skyter. Det trenger man ikke å gjøre med andre våpen som eksempelvis kniv, hakke, øks og spade.

Det er nesten like komplisert å samle inn ammunisjon som det er å skyte. Lenge trodde jeg at for å samle ammunisjon så trengte man bare å trykke på A-knappen ovenfor fiendenes våpen og tenkte ikke noe mer over det. Frem til jeg ikke skjønte hvorfor jeg ikke fikk mere ammunisjon. I ettertid fant jeg ut at for å øke ammunisjonen på våpenet så måtte jeg først ta ut alle skuddene fra våpenet ved å holde inn Y-knappen, og først da fikk jeg plukke opp det samme våpenet fra fiendene. Dette er den eneste måten å øke ammunisjonen din på (utenom med pil-og-bue så samler du automatisk inn piler fra fiendene). Det kan diskuteres om dette er mer for å gjøre spillet vanskeligere eller implementere noen realistiske momenter. Personlig liker jeg denne kreative måten å samle inn og avfyre skudd på.

Selv om 12 Is Better Than 6 hovedsakelig er et skytespill så ville jeg prøve ut hvordan det er å sloss i nærkamp med min trofaste kniv. For å være ærlig er det vanskelig. Du møter på noen fiender som sover og da er knivbruken en lett sak, men når de beveger seg rundt er det stor risiko for at de ser deg og dreper deg med ett skudd. Dør du så må du starte banen på nytt. Derfor må du, avhengig av situasjonen, vurdere om det er verdt å løpe rundt som en gal meksikaner med kniv i den ene hånden eller om du rett og slett skal bruke den trofaste seksløperen din (eventuelt andre skytevåpen du får tak i på veien).

12 is Better Than 6
Du kommer til å bli vant med å dø ganske ofte.

Spillets historie er fordelt på over sytti episoder gjennom fire kapitler. Det høres kanskje mye ut, men hver episode varer ikke mer enn få minutter hver. Kanskje raskere enn det også avhengig av hvor proff man er. Videre går spillet vekk fra den moderne dialogformen hvor figurene snakker, til den gode gammeldagse dialogen hvor det er tekst og tegning av figuren som snakker. Dialogen mellom figurene i seg selv er interessant å få med seg. Måten figurene prater med hverandre på føles realistisk ut, og med bruk av humor, ironi og sammenligninger med blant annet religion er det definitivt verdt å få med seg.

Top-Down-skytespill har sine fordeler og ulemper. Jeg liker hovedsakelig å spille i tredjeperson, men er ikke imot denne type kameravinkel. Er tross alt vant til slike Top-Down-spill siden jeg tidligere har spilt Gun Bros 2 på smarttelefon (av spillutvikleren Glu), Lara Croft and the Temple of Osiris og The Binding of Isaac. Det som irriterer meg mest er hvor nærme kameravinkelen er zoomet inn. Det er rett og slett ren gambling å vite om man går mot en fiende eller ikke. For å gjøre det verre så ligner også fiendene og sivile veldig på hverandre med nesten identisk lik cowboy-hatt. Det eneste som skiller mellom disse er om siktet ditt blir markert med rød sirkel eller ikke over figurene.

12 is Better Than 612 is Better Than 6

12 Is Better Than 6 byr på et underholdende eventyr med interessant dialog, forskjellige våpen og en grei historie. Dog savner jeg ekstrainnholdet som allerede er tilgjengelig på PC-utgaven, samt flere oppgraderingsmuligheter og i hvert fall langt mer variasjon i side-oppdragene enn kun det ene og samme man møter på i alle landsbyene - plaffe ned fiender og få tak i pengene fra kisten. Jeg synes også det er synd at man må vente nærmere mot slutten i spillet for å få tak i de kuleste oppgraderingsmulighetene som for eksempel muligheten til å bære med seg to seksløpere og plante bomber på rotter. Ellers byr spillet på en flott grafikkstil hvor alt er utført for hånd med kun penn og papir, men etter å spilt en stund så innser jeg hvor dypt jeg savner fargerike omgivelser framfor å se alt i svart og hvitt - og selvfølgelig en god dose rødfarge.

12 is Better Than 612 is Better Than 612 is Better Than 612 is Better Than 6
Lurer på om fyren er i slekt med Mr. Payne?
06 Gamereactor Norge
6 / 10
+
Flotte håndtegnede omgivelser. God dialog. Digg å oppleve et Top-Down-spill om den ville vesten fra 1800-tallet.
-
Føles repetitivt etter hvert. Vanskelig å skille mellom fiender og sivile. Kameravinkelen er zoomet altfor langt inn. Lite gjenspillingsverdi.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene