A Story About My Uncle

A Story About My Uncle

Historien om onkelen din handler egentlig om unik og underholdende, om enn noe frustrerende, gameplay. Vi har satt karakter...

Det spiller egentlig ikke så stor rolle at spillet handler om onkelen din, eller rettere sagt den gangen du lette etter ham, nå fortalt gjennom en god natt-fortelling til dattera di. Det spiller egentlig ikke så stor rolle at du besøker tidvis lekre omgivelser på ferden heller. A Story About My Uncle er nemlig et spill som først og fremst dyrker sine egne gameplay-mekanikker.

Å kalle det et FPS-spill blir feil, ettersom man aldri skyter noen her. I stedet er begrepet FPP, altså first person platformer, mer treffende. Etter en kort runde i huset til onkelen din blir du nemlig transportert til en merkelig verden, men først rekker du å ikle deg en slags mekanisk drakt som lar deg hoppe høyere og løpe raskere enn noe vanlig menneske. Denne drakten kommer godt med ettersom verdenen du befinner deg i er preget av dype avgrunner og svevende plattformer man ikke ville nådd uten spesialutstyr.

A Story About My Uncle

Den mest hendige egenskapen din er imidlertid ikke superhoppene eller superløpingen, men en slags elektromagnetisk liane. Med denne kan du gripe tak i de fleste overflater og synge deg over de tilsynelatende bunnløse juvene. Det er her nøkkelen til hele spillet ligger. Eventyret består rett og slett av å manøvrere deg over stadig større og lengre avgrunner ved hjelp av lianen din, og det fungerer for det meste veldig bra. Det krever høy presisjon å komme seg helskinnet fra plattform til plattform, særlig litt lengre ut i spillet der man må bruke lianen flere ganger underveis, men det føles også skikkelig bra når man treffer med timingen. På sitt beste er A Story About My Uncle et unik eventyr i førsteperson, som sender tankene mot de mer fartfylte gåtene i Portal-spillene.

Det legges aldri skjul på at hensikten med reisen er å finne onklene din, og det viser seg fort at universet du befinner deg i har en annen oppfatning av tid enn vår verden. De amfibie-lignende vesenene du støter på hevder nemlig at onkelen din har vært en del av samfunnet deres siden tidenes morgen. De er dessuten alle utrolig glade i ham og de peker deg gladelig i riktig retning for å finne ham. Å skulle si at historien er engasjerende vil være å ta i, men den fungerer helt greit som rammeverket mellom plattformsekvensene.

A Story About My UncleA Story About My Uncle

Det samme kan sies om omgivelsene, som til tider er skikkelig lekre. Dette gjelder særlig det midterste partiet, der man slynger seg gjennom luften mellom digre svevende fjell (litt som i James Camerons Avatar) høyt oppe i skyene. Fra et teknisk perspektiv er ikke grafikken imponerende, men estetisk sett har Gone North Games gjort mye riktig. Jeg tok meg selv i å stirre utover det magiske landskapet ved flere anledninger, før jeg kastet meg utfor det neste stupet med øynene vidåpne. Jeg storkoste meg, i hvert fall til å begynne med.

A Story About My Uncle prøver ikke å være noe mer enn et gameplay-drevet plattformspill, og denne dedikasjonen setter jeg pris på. Samtidig har gameplayet i seg selv, altså selve byggverket til spillet, én svakhet som garantert vil plage mange. Historien om onkelen din kan fort bli en i overkant krevende og frustrerende erfaring.

A Story About My Uncle

Ettersom du aldri løsner et skudd eller møter noen fiender er vanskelighetsgraden den samme for alle spillere. Og den er forholdsvis høy. Mot slutten av eventyret kreves det svært høy presisjon å komme seg helskinnet fremover, og du må regne med å falle ned i avgrunnen mange ganger. Heldigvis er checkpointsene mange og tette, men det kan likevel fort blir frustrerende å akkurat ikke klare det for tiende gangen på rad. Dette forsterkes av at kontrollene ikke er helt så presise som jeg ville ønsket meg, slik at det av og til føles litt som spillet skyld at dummet deg ut. Jeg gjorde det jo på akkurat samme vis da jeg til slutt klarte det!

Personlig ble jeg aldri så frustrert at jeg rev meg i håret, men jeg sukket og stønnet en hel del når jeg nærmet meg slutten av reisen. Jeg har brukt farlig mye tid på skytespill på PC gjennom årene, og har derfor nokså godt kontroll med både mus og tastatur, og vil tro at spillere som er mindre komfortable med slike kontrollere vil bruke mye tid før de kommer seg gjennom de siste områdene. Prøve og feile-gameplay er alltid vanskelig å balansere, og jeg er redd utviklerne har støtt fra seg endel spillere ved å gjøre det litt for vanskelig.

Likevel er det verdt det for opplevelsens skyld. A Story About My Uncle byr på unikt og underholdende, om enn noe frustrerende, gameplay. Det føles utrolig bra å slynge seg gjennom luften og etterhvert som du får tak på kontrollene forflytter du deg uanstrengt rundt på en måte du aldri har gjort tidligere. Helt til du møter vegger der det begynner å bli litt vel lange juv du skal ta deg over. Ikke desto mindre, gi A Story About My Uncle en sjanse. Det er et koselig lite spill, som gir ofrer skyting og heseblesende action til fordel for nye helt, helt annerledes.

A Story About My UncleA Story About My UncleA Story About My Uncle
8 / 10
+