Norsk
Gamereactor
nyheter
Stardew Valley

Alle detaljer om Stardew Valley 1.6, som nå er tilgjengelig på PC

Mer innhold, ny gård, nye festivaler og mye moro å komme tilbake til gården.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

I dag, 19. mars, lanserte Concerned Ape den etterlengtede 1.6-oppdateringen til Stardew Valley, som inneholder en rekke nye funksjoner og feilrettinger. Som Eric "Concerned Ape" Barone har gitt en forhåndsvisning av, inneholder 1.6 en ny gårdstype, Meadowslands Farm, som er spesielt utviklet for samspill, og som også utvider støtten for opptil åtte spillere.

En ny stor sesongbegivenhet er også lagt til, i tillegg til to nye sesongbaserte mini-begivenheter. Du kan se alle oppdateringsnotatene nedenfor.

Fullstendige oppdateringsnotater for Stardew Valley patch 1.6

Nytt innhold og nye funksjoner


  • Lagt til nye festivaler og arrangementer:

  • Ørkenfestivalen er et tredagers vårarrangement som du får tilgang til når bussen er reparert.

  • To minifiskefestivaler: Trout Derby og SquidFest.

  • Et nytt miljøarrangement om sommeren.

  • Lagt til et "mastery"-system, tilgjengelig via et nytt område, som gir kraftige fordeler og gjenstander...

  • Lagt til en ny gårdstype: Meadowlands Farm. Den har et seigt, blått gress som dyrene elsker. Du starter også med et hønsehus og to høner.

  • Mange nye NPC-dialoger er lagt til. Disse inkluderer

  • tilpassede gavereaksjoner;

  • dynamiske dialoger som reagerer på ting som har skjedd;

  • Tilpasset dialog som godtar blomsterdansen;

  • gjenopprettede dialoger som manglet (for eksempel Emilys og Shanes tilpassede dialoger for å akseptere blomsterdansen når de gifter seg med spilleren, Shanes dialog når han bruker automaten i saloonen, Lewis som gratulerer gårdsjentene etter bryllupet, en replikk i Marus 14 hjerter-hendelse, tre dialoger fra Sam relatert til Kent, to tilfeldige dialoger når en NPC kjøper en gjenstand du har solgt til en butikk, to dialogballonger fra Marnie og Robin når du går inn i butikkbygningen deres, og en spådomsdialog for din potensielle ektefelle);

  • og mye mer.

  • Du kan nå få flere kjæledyr (etter at du har fått maksimalt antall hjerter med det første kjæledyret).

  • Det er lagt til et verdenskart for Ginger Island, som er synlig når du besøker øya.

  • Verdenskartet viser nå din faktiske posisjon i verden i sanntid (i stedet for å vise deg på et fast punkt for hvert sted). I flerspillerspill kan du også se andre spilleres posisjoner i sanntid.

  • Kjæledyr som er glade i deg, vil noen ganger gi deg gaver.

  • NPC-er har nå vinterantrekk.

  • Festivaler har nå kart- og dialogendringer annethvert år (unntatt nattmarkedet og ørkenfestivalen).

  • Lagt til en gyllen Joja-papegøye, som du kan betale for å finne alle gjenværende gylne nøtter på Ginger Island.

  • Lagt til perfeksjonsfritak, en ny Joja-måte å hoppe over perfeksjonsutfordringer på.

  • En premiemaskin er lagt til i Lewis' hus. Du kan få premiebilletter som belønning for å fullføre oppdrag og spesialoppgaver, og for å vinne egg/is-festivalen gjentatte ganger.

  • En bokhandler kommer nå til byen to ganger i sesongen.

  • Mystiske bokser er lagt til.

  • Et stort tre er lagt til, med en oppdragslinje som gir deg nye naboer på slutten.

  • Lagt til fire nye avlinger (gulrøtter, sommersquash, brokkoli og vannmelon) som ikke kan kjøpes i butikken, og to nye kjempeavlinger.

  • Lagt til fire nye oppussingsprosjekter: spisestue, hems, utvidet hjørnerom og kott.

  • Lagt til nye gjenstander:

  • Stor kiste, som er nesten dobbelt så stor som en vanlig kiste. Den kan også plasseres "oppå" en vanlig kiste for å oppgradere den.

  • Dehydrator, som gjør frukt til tørket frukt og sopp til tørket sopp.

  • Soppstokk, som produserer sopp og samhandler med trær i nærheten.

  • Agnmaker, som kan produsere fiskespesifikt agn.

  • Tung ovn, som kan bearbeide flere stenger samtidig og produsere bonusstenger.

  • Fish Smoker, som produserer røkt fisk og dobler verdien på fisken. Du får en som standard når du starter en ny elvefarm.

  • Tekstskilt, som du kan skrive på.

  • Ambolt, som gjør det mulig å valse om pyntegjenstander.

  • Minismedje, som fungerer som en dvergesmedje.

  • Velsignelsesstatue, som gir en tilfeldig velsignelse hver dag.

  • Dvergenes kongestatue, som lar deg velge en av dagens to gruveforsterkninger.

  • Teltsett, som lar deg bygge et telt som du kan sove i én natt.

  • Skattetotemer, som genererer en ring med utvinnbare poeng.

  • Mystiske frø, som gir et unikt tre som kan høstes.

  • Mystic Syrup, et verdifullt utvinningsprodukt.

  • Deluxe-agn, som får fisken til å bite raskere enn vanlig agn.

  • Utfordringsagn, som gjør at du kan fange opptil 3 fisk om gangen, men mister 1 hver gang en fisk forlater stangen.

  • Deluxe markbeholder, som oppgraderer den vanlige markbeholderen til å produsere luksusagn.

  • 19 unike kraftbøker som gir deg spesielle fordeler.

  • Ferdighetsbøker, som gir erfaring i en ferdighet.

  • Stjernebok, som gir erfaring i alle ferdigheter.

  • Mose, en ny type ressurs som vokser på gamle trær.

  • Blandede blomsterfrø.

  • Sonar Bobber, som viser fisken på snøret ditt før du fanger den.

  • Sultanas, som har et spesielt bruksområde.

  • Sea Jelly, River Jelly og Cave Jelly, en ny gjenstand du kan fiske etter.

  • 7 pyntegjenstander som gir kamprelaterte krefter.

  • Rødt, lilla og grønt fyrverkeri.

  • Stardrop Tea, som er en utmerket gave til hvem som helst.

  • 25 nye hatter.

  • 280 nye møbler.

  • Nye, unike møbelkataloger med møbelsett med tema.

  • 41 nye gulvstiler.

  • 24 nye tapetstiler.

  • Gylne dyrekjeks.

  • Påkledningsdukker.

  • Portretter av ektefeller, som kan kjøpes når du har oppnådd 14 hjerter.

  • Butterfly Dust, som gjør det mulig å fjerne kjæledyr...

  • Blue Grass Starter.

  • Mossesuppe.

  • Hemmelige gjenstander.

  • Lagt til Goby-fisk.

  • Lagt til nye remix-pakker.

  • Nå kan du sette hatter på katter og hunder.

  • Du kan nå oppgradere stekepannen i kobber til stekepanner i stål, gull og iridium.

  • Du kan nå fortrylle stekepanner med Archaeologist, Generous, Fisherman og Reacher.

  • Lommeboken er erstattet av en ny fane "Spesielle gjenstander og krefter". Lommebokområdet viser nå et utvalg av fremdriftsmarkører.

  • Det er lagt til en dyrefane som viser alle kjæledyrene og dyrene dine.

  • Du kan nå bygge kjæledyrskåler i Robins butikk, med tre varianter.

  • Gården og kjæledyrskålen kan nå flyttes via Robins meny.

  • Gårdscomputeren kan nå brukes hvor som helst for å se en oversikt over stedet, i stedet for bare gården.

  • Minijukeboxen kan nå brukes på Ginger Island-gården.

  • En ny interaksjon med hesten din er lagt til.

  • En ny sidetunnel er lagt til i steinbruddsgruven.

  • Akvariet i samfunnshuset blir nå til et ekte akvarium når det er ferdig.

  • Lagt til flere hemmeligheter og påskeegg.

  • Lagt til to nye katteraser og hunderaser.

  • Lagt til skilpadder som kjæledyr.

  • Lagt til 8 nye prestasjoner.

  • Lagt til 4 nye hyttevarianter.

  • Lagt til noen flere tilbehørsalternativer når du oppretter en karakter.

  • En ny bobber-maskin er lagt til i Willys butikk, med 39 bobber-stiler å velge mellom. Nye stiler låses opp ved å fange nye typer fisk.

  • En cameo er lagt til i Marus 14 hjerter-arrangement.

  • Emily har fått et nytt sjeldent daglig oppdrag, "sosialisere", hvis du har fullført introduksjonsoppdraget.

  • Du kan nå legge til ankre, skattekister og perler i fisketankene.

  • Pierre selger nå noen tilfeldige gjenstander i vinterstjerneboden (til en høyere pris!).

  • Det er lagt til en klirrende lyd når du løper med askeklovnsko på.

  • Babykast har nå en kritisk sjanse.

  • Lagt til en statue i Skull Cavern som kan brukes til å aktivere vanskelig modus i Skull Cavern (etter å ha fullført Qi-utfordringen).

  • Det er lagt til flere kister på nivå 200 og 300 i Skull Cavern.

  • Det er lagt til et unikt utseende på kistene på nivå 100, 200 og 300 i Skull Cavern.

  • Lagt til en høy tone (C5) i fløyteblokken.

  • Lagt til en iridium-golem i villfarmen.

  • Se endringer for mod-forfattere.

Visuelle forbedringer rundt dalen


  • Lagt til fossefall.

  • Lagt til flere juledekorasjoner om vinteren.

  • Lagt til flere stisteiner på ulike kart.

  • Lagt til lykter etter Stardew Valley Fair om høsten.

  • Lagt til sesongvarianter på verdenskartet.

  • Lagt til en ny sjelden bug i omgivelsene.

  • Lagt til noen sjeldne varianter av sommersommerfugler.

  • Lagt til en sjelden variant av brun fugl.

  • Verdenskartet er tegnet om slik at det stemmer bedre overens med spillstedene og er mer detaljert.

  • Båttur-teksturene er nå sesongbaserte og gjenspeiler det nyeste dalkartet.

  • Bussholdeplassen har nå et større kart, selv om avstanden er den samme (dette er for å unngå at det vises svarte streker på siden av skjermen).

  • Syltetøy, syltetøy, vin og saft har nå farger basert på ingrediensene.

  • Mange trær i landsbyen er nå ekte treobjekter, selv om du ikke kan hugge dem ned.

  • En liten justering av hvordan gjenstander vises når de graves opp av bakken.

  • Oppdatert sprite for gullmalmnoden i vulkanen.

  • Noen trær kan miste bladene sine om høsten.

  • Elve- og innsjøbredder i fjell-, by- og skogsområder er nå mindre taggete enkelte steder.

  • Grafiske forbedringer av bygningsinteriører.

  • Forbedret takgrafikken til George og Evelyn.

  • Hvis du ødelegger en minekiste, viser den nå noen grafiske rester.

  • Lagt til spesielle bakgrunnsmerker på spåkone-TV-en som viser om du har en god eller dårlig dag.

  • Endringer i belysningen:

  • Det blir nå mørkt en time tidligere om vinteren.

  • Nattfliser (f.eks. gatelys i byen) aktiveres nå en time tidligere i alle årstider.

  • Innendørs dagbelysning går nå jevnt over til nattbelysning i løpet av to timer.

  • Nattbelysningen innendørs på andre steder enn gårder er nå litt mørkere.

  • Gårdsbelysningen på regnværsdager er nå litt mørkere, og lysene står på hele dagen.

  • TV-er og trær i Vinterstjernen avgir nå lys om natten.

  • Det er lagt til lyskilder i vindusbelysningen, slik at det ikke lenger er "mørke, men opplyste" vinduer.

  • Det er gjort noen forbedringer i introduksjonsscenen til bussturen.

  • Om natten tegnes nå hatter med nattfargen i menyportrettene i spillet.

  • Alternativet for belysningskvalitet er fjernet. Den er nå permanent satt til ultrakvalitet.

  • Den nedsenkede fiskestanga får nå automatisk en farge som passer til vannet.

Endringer i flerspillermodus


  • Du kan nå ha opptil 8 spillere på PC.

  • Mange forbedringer i ytelse og stabilitet i flerspillermodus. Disse inkluderer blant annet

  • Steam-spillere bruker nå Steam-flerspillerautentisering, noe som kan forbedre tilkoblingsproblemene betydelig.

  • Store flerspillerpakker komprimeres nå, noe som reduserer båndbreddebruk og ventetid.

  • Interne optimaliseringer av datasynkronisering.

  • Det kreves nå samme build-nummer (og versjon) for å bli med på en flerspillerserver. Dette forhindrer krasj på grunn av endringer i spillet mellom versjoner.

  • Hvis du godtar en Qi-utfordring som øker vanskelighetsgraden på minene, blir andre spillere nå bare sparket av den berørte minetypen, ikke alle minene.

  • Lilla shorts viser ikke lenger en chat-melding når de plasseres i Luau-suppe.

  • Lyden av å hoppe ned i sjakten spilles nå av for alle spillerne i nivået i stedet for bare den som hopper.

Endringer i balansen


  • En kasse med tre telt er lagt til i jungelen på Ginger Island.

  • Våpen funnet i naturen har nå en sjanse til å ha en grunnleggende "medfødt fortryllelse". Du kan rulle "medfødte fortryllelser" på nytt (hvis våpenet kan ha en) i smia ved hjelp av en dragetann.

  • Slimehytter er nå mye mindre (11×6 → 7×4).

  • Gårdsdyrene blir nå litt lykkeligere hvis du lukker dyredøren bak dem om natten.

  • Gresset overlever nå om vinteren, selv om det ikke vil spre seg. Det er imidlertid mye mindre effektivt å klippe gresset om vinteren.

  • Sopphulen kommer nå med en gratis dehydrator.

  • Endret kravene til oppskriftsferdigheter til:

  • Kullovn (matsanking 4→2);

  • Matlagingssett (sanke 9→3);

  • Overlevelsesburger (sanke nivå 2→8);

  • tapper (fôring 3→4);

  • (fôringsnivå 8→4); og ormebeholder (fôringsnivå 8→4).

  • Prisendringer:

  • De fleste husoppussinger koster nå penger, som refunderes hvis du opphever oppussingen. (Spillet vet imidlertid om du har kjøpt den, så hvis du refunderer en oppussing før 1.6, får du ikke gratis penger).

  • Redusert salgspris på fe-støv (500g → 300g).

  • Redusert salgspris på te-spirer (500g → 250g).

  • Redusert salgspris på livseliksir (500g → 250g).

  • Å bygge hytter krever ikke lenger materialer, bare prisen på 100g.

  • Økt prisen på den andre husoppgraderingen (50 000g → 65 000g), men redusert antall løvtrær som kreves (150 → 100).

  • Redusert antall løvtre som trengs (25 → 15).

  • Økte kostnaden for Warp Totem: Casino Farm (500 → 1000).

  • Økte prisen på bomber i dvergbutikken.

  • Økte prisen på noen hatter i Hat Mouse.

  • Endringer i butikken:

  • Satt begrensninger på noen av kasinoets lagerbeholdninger.

  • Du kan nå kjøpe alle brazier-oppskrifter i Robins butikk samtidig i stedet for i rekkefølge.

  • Endringer i gjenstandsslipp:

  • Når du feller et frukttre, får du nå det tilsvarende frukttreet. Hvis treet er modent (dvs. at kvaliteten på frukten er > basic), får du en fruktplante med samme kvalitet som frukten. Jo høyere kvalitet, desto raskere vil treet modnes.

  • Når du kutter ned en tebusk, får du en teplante.

  • Det er nå en liten sjanse for å finne kosmetiske gjenstander og andre godbiter når du utfører tilfeldige oppgaver.

  • Det er nå lettere å få tak i slangevirvler.

  • Nå kan vogner som frakter ved, slippe løvtre.

  • Julemannsvognen kan nå slippe gaver.

  • Prismatiske skjær i iridiumknuter har fått lavere droprate (4 % → 3,5 %).

  • Sjeldne gule slim slipper nå penger.

  • Brunt slim slipper nå trevirke (gjelder ikke kobberslim fra steinbruddsgruven).

  • Botaniker-kvalifikasjonen gjelder nå for gjenstander som faller ned fra trær (f.eks. kokosnøtter).

  • Redusert sjansen for å fange tom majones i heksens sump.

  • Endringer i gavesmak:

  • Ulike NPC-ers gavesmak er blitt justert.

  • Skattekister er nå en gave som alle setter pris på... bortsett fra Linus.

  • Endringer i ferdighets-XP:

  • Soppstokker og soppkasser gir nå 5 XP fra matsanking når de høstes.

  • Høsting av bærbusker gir nå 1 XP fôr per bær.

  • Innhøsting av villfrøede fôrvekster gir nå mye mindre fôringserfaring, men gir noe jordbrukserfaring.

  • Jordbruksmonstre gir nå kamperfaring, men den er 1/3 av den normale verdien. Dette gjelder ikke kaninhussnegler.

  • Justert kamp:

  • Utvidet virkningsområdet for nærkampangrep nedover (og utvidet sideangrepet for dolker noe).

  • Topasringen gir nå +1 til forsvar, i stedet for den ubrukte nøyaktighetsstatusen.

  • Økt skade på insekthoder (10-20 → 20-30).

  • Økt kritisk slagkraft for kudgel (+4 → +50).

  • Bomber påvirker nå terrengelementer (som trær og avlinger) innenfor eksplosjonens runde radius, i stedet for et kvadratisk område.

  • Økte hastigheten som skjeletter kaster bein eller ildformler med, noe.

  • Justert Junimo Kart:

  • Lagt til nådehopp i Junimo Kart: Når du kjører av banen, kan du fortsette å hoppe en kort stund for å komme deg.

  • Poengsummen din lagres nå hvis minispillet avbrytes mens du spiller i endeløs modus.

  • Sopp som avgir skadelige gasser, vises ikke lenger i par.

  • Redusert hastigheten på boblene som dukker opp i hvalnivået.

  • Justert maskiner:

  • Ormbeholdere krever nå et lavere fiskenivå (nivå 8→4) og produserer mer agn (2-5 → 4-5).

  • Vevstolen har nå større sannsynlighet for å doble tøyet ved bearbeiding av kvalitetsull.

  • Fiskedammer har nå en sjanse til å produsere ekstra rogn når de produserer rogn.

  • Geodeknusere krever ikke lenger trekull for å fungere.

  • Straffen for å bli slått bevisstløs er justert:

  • Du kan ikke lenger miste den gylne ljåen, evighetsvåpen eller verktøy.

  • Du kan ikke lenger miste mer enn tre gjenstander.

  • Mengden penger du mister, justeres nå etter hvor mye penger du har. Det straffes nå mindre hvis du ikke har mye penger, men mer hvis du har mye. Dette øker også det maksimale tapet fra 5000g til 15000g.

  • Justerte matforsterkere:

  • Joja Cola gir nå en veldig kort fartsøkning.

  • Grønn te gir nå +0,5 fartsøkning.

  • Endringer i gruver og fangehull:

  • Lagt til kullnoder i vulkanfangehullet.

  • Tønner vises nå i hule-nivåer som er delelige med 5.

  • Redusert den maksimale effekten en uheldig dag kan ha når du møter prismatisk slim.

  • Redusert antall insekter som skal drepes for monsterjeger-målet fra 125 til 80.

  • Endringer i pakker:

  • Pakken med remixet spesialfisk (og analoger) belønner 5 sjøplater for å være i samsvar med den klassiske pakken.

  • Pakken med elvefisk belønner nå luksusagn.

  • Noen av belønningene i samfunnshusene er forbedret.

  • Håndverksoppskrifter har blitt justert:

  • Speed-Gro krever nå 5 mose i stedet for 1 musling.

  • Deluxe Speed-Gro krever nå 5 beinfragmenter i stedet for 1 korall.

  • Kvalitetsgjødsel krever nå 4 saft i stedet for 2, men gir 2 per håndverk (krever fortsatt bare 1 fisk).

  • Endringer for ektefeller:

  • Ektefeller har nå en syv dagers "hvetebrødsdager" etter at de har giftet seg, slik at de ikke kan tilbringe dagen i sengen fordi de er lei seg.

  • Hvis du kysser ektefellen din og gir ham/henne en gave dagen før, reduseres "minimumsgrensen for hjertenivå" for en dag i sengen med ett hjerte hver (12→10 hvis du gjør begge deler).

  • Vennskapsgevinsten reduseres med 33 % for ektefeller.

  • Ombalansert avlingsfe-hendelsen: sjansen avhenger ikke lenger av antall avlinger som er plantet, kan ikke lenger forekomme på sesongens siste dag (for å unngå å dyrke avlinger som kan dø over natten), og kan ikke lenger velge døde avlinger å dyrke.

  • Effekten av barberingsfortryllelsen på gigantiske avlinger er økt.

  • Soppgrotten gir nå sopp annenhver dag. Endret ufrivillig til daglig i Stardew Valley 1.5.

  • Det er ikke lenger mulig å plante trær i strandgårdstunnelen.

  • Randomisering produserer ikke lenger enkle mønstre som gjentar seg i mange tilfeller (f.eks. leireoppdrett, soppnivåprediksjon, krabbegrytefiskens bevegelse osv.) (Du kan aktivere "Bruk eldre randomisering" i de avanserte lagringsalternativene for å bruke den gamle randomiseringen, selv om noen spesifikke mønstre fortsatt kan endres på grunn av de underliggende endringene. Dette alternativet er først og fremst beregnet på hurtigløpere; de fleste spillere bør slå det av for å få den tiltenkte opplevelsen).

  • Spredning av ugress kan ikke lenger ødelegge artefaktpunkter.

  • Økt antall monstre som de daglige monsteroppdragene krever at du dreper (i noen tilfeller). Lagt til flere egendefinerte mengder; for eksempel vil Dust Spirits be deg om å drepe 10-20 monstre.

  • Jorda på øygården brytes nå ned på samme måte som på den vanlige gården.

  • Økte tiden du må skyve gårdsdyrene litt før du passerer gjennom dem.

  • Litt økt produksjon av steinbrudd. Den daglige steinbruddsproduksjonen øker nå hvert år, opp til en viss grense.

  • Du kan ikke lenger plante trær i landsbyen.

  • Hemmelige notater opprettes ikke lenger under festivaler (bortsett fra passive festivaler som nattmarkedet og ørkenfestivalen).

  • Justert utvalget av fisk i isfiskefestivalen.

Endringer i livskvaliteten


  • Forbedret ytelse.

  • NPC-er flytter nå kister ut av veien i stedet for å ødelegge dem.

  • Hvis Pam av en eller annen grunn ikke kommer til bussen, legger hun nå igjen et skilt som informerer deg, og du kan kjøre deg selv til ørkenen.

  • Lydendringer:

  • Flere posisjonslyder (hovedsakelig spillere, verktøy og maskiner).

  • Posisjonslyder dempes nå med avstanden når de er utenfor skjermen, i stedet for å avbrytes brått.

  • Bombesprengningslyden er blitt mykere.

  • Musikken "slås av" og fortsetter når visse lyder spilles av, i stedet for å stoppe.

  • Du kan nå "strafe" mens du lader en vannkanne eller en hakke, slik at du kan flytte verktøyets nedslagsfelt uten å endre blikkretningen.

  • Du kan nå lade slyngeammunisjon på nytt ved å høyreklikke på den samme ammunisjonen. Tidligere var det bare gjenstandsstabler som ble byttet ut.

  • Planting av kaktusfrø på gården mislykkes nå med en melding, i stedet for at frøene dør over natten.

  • Når du holder en frøplante eller et tefrø over en hagekrukke, vises nå den grønne/røde plasseringsflisen.

  • Du kan ikke lenger plukke opp matter hvis det ligger noe oppå dem.

  • Når du sjekker et kjæledyrs skål, vises nå en tekstboble med kjæledyrets navn.

  • Ny glitrende tekst er lagt til etter fiske for å indikere når du først fanget noe.

  • Du kan nå plassere fakler i sprinkleranlegg.

  • Du kan nå sitte på stoler under festivaler.

  • Du kan nå flytte fulle kister ved å trykke to ganger på dem med et tungt verktøy (tidligere bare med bare hender). Kistene flyttes én plass hver gang.

  • Det er nå mulig å legge gulv under de fleste bygninger.

  • Krystaller må nå fjernes og byttes ut før en annen edelsten kan plasseres inni, for å forhindre at edelstener går til spille ved et uhell.

  • Daglige oppdrag på reklametavlen har nå et mer informativt sporingsvarsel når du går gjennom dem.

  • Et lite avkrysningsikon er lagt til for spesialoppdrag du har fullført tidligere (bare på den spesielle oppdragstavlen i byen).

  • Du kan nå hoppe over adopsjonsscenen for kjæledyr.

  • Redusert tiden du trenger for å dytte et kjæledyr før det begynner å riste og lar deg passere gjennom det (1,5 → 0,75 sekunder).

  • Miniballens warp-tid er redusert (750 ms raskere).

  • Mannlige bønder er ikke lenger tvunget til å bruke bryllupsklær på bryllupsdagen, så du kan velge bryllupsklær selv.

  • Hvis du tømmer en fiskedam med fisk i, vil de gjenværende fiskene rømme fra dammen.

  • Endringer i skjulet:

  • Du kan nå endre gulvet i slimhuset.

  • Du kan nå fjerne den første inkubatoren fra slimhuset.

  • Det vises ikke lenger slimballer på det ferdige gulvet.

  • Forbedringer i grensesnittet:

  • Lagt til en timeglassmarkør som vises når du venter på at noe skal lastes inn på tittelskjermen.

  • Varselmeldinger nederst i venstre hjørne varer nå 50 % lenger før de forsvinner.

  • Lyd om natten"-hendelser viser nå et ikon på skjermen for å indikere at en lyd spilles av.

  • Valg av dialogspørsmål forblir ikke lenger valgt når du holder musepekeren over dem, for å redusere utilsiktede valg.

  • Robins byggemeny viser nå hvor mange dager et bygg vil ta.

  • Marnies dyrebutikk fokuserer nå kameraet på en passende bygning når du kjøper et dyr.

  • Marnies dyrebutikk viser nå prisene i popup-beskrivelsen hvis popup-beskrivelsen dekker prisskjermen.

  • Når du går ut av en gjenstandsmeny mens du holder en gjenstand i hånden, får du nå alltid tilbake gjenstanden (tidligere var det bare enkelte gjenstandsmenyer, for eksempel kister, som gjorde dette).

  • Prestasjonsmenyen viser nå alle potensielle prestasjoner. Skjulte prestasjoner som du ennå ikke har låst opp, vises som "????".

  • Museets belønningsmeny hindrer deg nå i å plukke opp en belønning som ikke får plass i inventaret ditt.

  • Museets belønningsmeny lar deg nå gå ut mens du holder en belønning i hånden. Belønningen blir lagt til i lageret ditt hvis det er mulig, ellers faller den ned for føttene dine.

  • Velgeren for lagring av gårdsbruk har nå to kolonner i stedet for én, og overlapper ikke lenger tilbakeknappen på små skjermer.

  • Kategorisidene i fraktmenyen tar ikke lenger opp hele skjermen, så lenge skjermen er større enn en minimumsstørrelse.

  • Informasjon om matvarer i varelageret som gir oppstart, viser nå varigheten av oppstarten.

  • Kartet lukkes nå når du trykker på kartknappen igjen.

  • Når du går ut av Junimo Note-menyen fra spillmenyen, går du nå tilbake til der du var i spillmenyen i stedet for å gå ut av menyen.

  • Butikker avkorter nå varenavn som overskrider menybredden.

  • Butikker har nå en liten forsinkelse før du kan kjøpe/selge varer, for å forhindre at du dobbeltklikker ved et uhell.

  • Det går nå mye raskere å slette et lagret spill på PC.

  • Betydelig redusert lastetid for lagrede spill når det er mange egendefinerte steder.

  • Hvis en standard gårdsbygning (f.eks. drivhuset) på en eller annen måte blir slettet, blir den nå gjenoppbygd neste gang du laster inn lagringen.

  • "Menybakgrunn" er nå et nedtrekksalternativ som inkluderer "Standard", "Grafisk" eller "Ingen".

  • Hvis du forsøker å plassere noe på en maskin, men mislykkes, vil du ikke lenger forsøke å konsumere eller aktivere gjenstanden du holder i hånden.

  • Kents introduksjonshendelse og Robins fløytelåshendelse kan nå hoppes over.

  • (PC) Du kan nå Shift + høyreklikke på en gjenstand i verktøylinjen for å slippe den ut av inventaret (hvis mulig).

  • (PC) Du kan nå trykke på Y- eller N-tasten for å bekrefte eller avbryte bekreftelsesboksen "forlat festival".

  • (PC) Hvis du holder nede venstre Shift + venstre Ctrl + 1 når du handler i en butikk, vil du forsøke å kjøpe en bunke med 999.

  • Andre endringer

  • Adventurer's Guild holder nå åpent til kl. 02.00, selv om det ikke spilles musikk etter midnatt.

  • Kjønnsspesifikke klesvarianter kan nå brukes av alle kjønn.

  • Hvis du har 12 hjerter eller mer med ektefellen din, er sannsynligheten for at de sier en nøytral dialog på kvelden (som noen ganger viser seg å være negativ) betydelig lavere (25 % → 5 % sjanse).

  • Pennys skogspiknik-hendelse og Leahs skogspiknik-hendelse skjer nå bare hvis det er sol.

  • NPC-er prøver nå å unngå å gå gjennom trær og andre terrengelementer.

  • Hytter er nå slått sammen til én oppføring i Robins meny.

  • Ikonene for kjæledyr i inventarfanen er erstattet med dagens dato.

  • Knappen "Organiser" sorterer nå gjenstander på en mer intelligent måte.

  • Du kan nå drikke majones og gelé og spise sylteagurk.

  • Noen fargede gjenstander teller nå som din farge i qi-oppdraget og fargemenyen.

  • Musling regnes nå som en "fisk", akkurat som annen sjømat.

  • Lagt til mer beskrivende titler på daglige oppdrag.

  • Lagt til kyrillisk tekst i sprites og oversatt tekst til verdens pikselkunst.

  • Justert den kinesiske dato/klokkeslett/pengeboksen.

  • Om-siden viser nå byggenummeret.

  • Hodeskallegrottene kan nå også spille musikk fra de øvre gruvene.

  • Endret lyden av papegøyeklaffene slik at de høres annerledes ut enn flaggermusklaffene.

  • Panner kan nå produsere beinfragmenter.

  • Karakterenes tilfeldigheter er litt mindre tilfeldige, og det er lagt til nye frisyrer og tilbehør.

  • Panner gir ikke lenger samme resultat hvis du gjør dem på samme sted to ganger om dagen.

  • "Om"-siden skjuler ikke lenger versjonen hvis det vises en hintmelding.

  • Rekkefølgen som smieforhekselser oppnås i, er nå unik per spiller i stedet for per gård.

  • Ginger Island-helligdommens gjenstandssokler er nå normale gjenstander. Modifiserte spillere kan lage dem for å vise frem dekorative gjenstander (selv om de for øyeblikket ikke kan fås i vaniljemodus).

  • Kartet lukkes ikke lenger hvis du klikker på et område av interesse.

  • Fikset noen NPC-tidsplaner som ikke gjaldt tidligere:

  • Lewis besøker biblioteket på vintersøndager;

  • Maru og Penny henger sammen på sommersøndager;

  • Maru jobber på sommermandager;

  • Etter å ha nådd seks hjerter med noen NPC-er, vil de ikke lenger besøke sin rivaliserende kjærlighetsinteresse. Dette påvirker Alex som besøker Haley, Elliott som besøker Leah og Haley som besøker Alex.

  • Rettelser i gameplayet

  • Fiske har blitt fikset:

  • Hvis du fisker når sjørøvergrotten skifter til sjørøvermodus, vil du fiske.

  • Fikset artefakter funnet i fiskekister som ikke teller med i samlefanen.

  • Fikset fiskeblokkering hvis en skattekiste dukker opp mens spilleren har samlet et stort antall fiske power-ups.

  • Buff-fikser:

  • Fikset flere feil, for eksempel omgåelse av attributter og dobbel reduksjon.

  • Fikset at mat/drikke-buffere ble forkastet hvis de hadde en balansert total effekt (f.eks. +2 angrep og -2 hastighet).

  • Fikset negative egendefinerte forsterkninger som ble vist med dobbel negativ (f.eks. "-2 hastighet").

  • Fikset at Squid Ink Ravioli-forsterkeren ikke forble aktiv hvis en annen matforsterker ble lagt til senere (selv om forsterkerikonet fortsatt ble vist).

  • Fikset at Squid Ink Ravioli ikke tilbakestiller varigheten av boosteren ved å spise en annen booster, i motsetning til andre matboostere.

  • Fikset at beskrivelsen av Squid Ink Ravioli hadde én tom linje for mye.

  • Fikset at Burnt ikke viste Attack -3-effekten.

  • Festival-fikser:

  • Fikset manglende evne til å forlate Ice Festival før den er over.

  • Fikset to sekunders pause når du går inn på Stardew Valley Fair.

  • Gjenstandsproblemer:

  • Fikset at tapte verktøy ikke ble gjenvunnet hvis de var inne i en konstruert bygning.

  • Fikset at tebusker plantet i landsbyen ikke kunne høstes.

  • Fikset at biehuset slipper en generisk "honning"-gjenstand når du ødelegger det, i stedet for den velduftende honningen det produserer når det høstes normalt.

  • Fikset at gårdscomputeren regnet fiberavlinger som ikke vannet.

  • Fikset melding om geode og tapt bok som ikke vises hvis førstnevnte kom fra en fiskekiste.

  • Fikset magisk agn som deaktiverte noen fiskesonekontroller (f.eks. for å kunne fange elvefisk i skogsdammen).

  • Fikset feil med sporing av tunge slagvåpen. Dette førte blant annet til at tunge trær ikke ble ignorert når du lagde sopp om høsten.

  • Fikset regntotem som ble brukt under en storm, noe som førte til at neste dag var stormfull i stedet for regnfull.

  • Fikset at hemmelig lapp nr. 2 ikke avslørte smaken på Kents gave hvis han ennå ikke hadde kommet tilbake.

  • Fikset muligheten til å gi gifteringer i gave til NPC-er.

  • Fikset kapasiteten og venstre side av vannet i vannkannen når du høyreklikker på kisten.

  • Fikset at den visne buketten ikke avbrøt bryllupet hvis bryllupet ennå ikke hadde funnet sted.

  • Fikset flere tilfeller der logikken for mottak av gjenstander ikke ble brukt konsekvent.

  • Korrigeringer i kamp:

  • Alle slim kan nå drepes i innvielsesoppdraget, ikke bare grønne slim.

  • Fikset at spillere ble sittende fast i svømmedrakten hvis de kollapset av skade mens de hadde den på seg.

  • Fikset ødelagt hendelse hvis spilleren blir beseiret i gruver og navnet deres inneholder en skråstrek.

  • Fikset et problem der et gruvenivå med skogstema kunne bli slått uten å finne en stige.

  • Fikset Magma Spark-ulempen som ignorerte beskyttelsen av blekksprutblekkravioli.

  • Fikset problemer med kontrolleren:

  • Når du trykker på ildknappene på en gamepad mens du er i Junimo Pack-menyen, flyttes nå markøren til ingredienssporet eller omvendt.

  • Løste et problem som kunne føre til at du ikke kunne spille Junimo Kart med en kontroller hvis du har sprettaster med visse verdier.

  • Rettelser i brukergrensesnittet:

  • Fikset et problem der det å klikke på en gjenstand som er festet til et kort, kunne føre til at kortet ble avsluttet hvis lageret var fullt.

  • Løste problemet med å miste gjenstander fra dialogen hvis lageret var fullt. Du vil nå se en meny der du kan plukke dem opp når dialogen lukkes.

  • Fikset dører som hoppet når de ble åpnet eller lukket mens spilleren overlappet flisen.

  • Fikset tilfeldige frø på Ginger Island avhengig av årstiden i dalen.

  • Fikset en feil der midlertidige gjenstander som Qi-frukt kunne beholdes ved å selge dem til Pierre og kjøpe dem senere.

  • Fikset muligheten til å plante frukttrær på steinheller utenfor drivhuset.

  • Korrigert for at trestubber slipper frø på samme måte som voksne trær.

  • Fikset et problem der det å ri på en foreldreløs hest (f.eks. opprettet via feilsøkingskommandoer) hindret deg i å eie eller ri på andre hester.

  • Fikset en feil som gjorde at post ikke ble mottatt på den planlagte dagen hvis du ikke forlot gården den dagen.

  • Fikset en feil der det var raskere å høste fra venstre mot høyre enn fra høyre mot venstre.

  • Fikset noen punkter der fôr kunne dukke opp utenfor grensene.

  • Fikset en feil som gjorde at du kunne falle i vannet på strandfarmen.

  • Fikset opplåsing av gruvevogner før du ser på scenen.

  • Fikset muligheten til å plassere gjenstander under den vandrende handelsvognen og grisen.

  • Fikset noen ufordøyelige fliser i Ginger Island-utgravningen.

  • Fikset en feil med geodeknuseren.

  • Fikset veksthastigheten for taro når du dyrker med farmer og gro-hyperdrive (og generelt fikset problemer med negative fasevarigheter).

  • Fikset en usynlig meny som hindret deg i å bevege deg etter å ha lukket Junimo Note-oppslagstavlen hvis du holdt i en brukbar gjenstand.

  • NPC-fikser

  • Korrigeringer av dialoger:

  • Fikset at NPC-er ikke hadde tilpasset dialog når de aksepterte en filminvitasjon for ikke-engelsktalende spillere.

  • Fikset at Abigail viste både standarddialogen og den tilpassede dialogen for gjenstandsfall.

  • Lewis hoppet over den siste dialogen i Ice Festival når en annen spiller vant.

  • Fikset at spåmannen nesten alltid viste teksten for kampferdigheten din i stedet for den høyeste ferdigheten din.

  • Løste et problem der en NPC som kjøpte en gjenstand av iridium-kvalitet som du solgte til en butikk, kunne vise en dialog om lav gjenstandskvalitet.

  • Løste et problem der en NPC-dialog kunne avsløre gavesmak for en ugyldig gjenstand.

  • Fikset tekst i monstergraver som bare vises på engelsk.

  • Fikset feilmelding som ble vist når du plasserte møbler innendørs utenfor.

  • Løste problemet med at Krobus vs. Dverg-arrangementet ble avholdt på fredager.

  • Fikset at gavegivning ikke teller med i sosialiseringsoppdrag.

  • Fikset usynlige ektefeller som ba om å få barn.

  • Fikset muligheten til å invitere Leo på kino før han flytter til dalen.

  • Fikset at det ikke var mulig å samhandle med NPC-er under isfiskearrangementet.

  • Fikset at NPC-ektefellers oppgaver noen ganger ikke ble utført på den tiltenkte dagen (f.eks. at de sier at de har fylt kjæledyrets vannskål, men den er ikke full).

  • NPC-ektefeller vanner avlinger som ikke trenger å vannes (f.eks. fiberfrø eller avlinger som allerede er vannet), og viser nesten aldri dialogen "Avlingene er allerede vannet".

  • NPC-er reagerte noen ganger ikke på forsøpling hvis hesten var i nærheten.

  • Fikset at Penny mistet gjenstander ved ominnredning hvis de ble plassert på en steinplate (eller et egendefinert bord uten Mesa i navnet).

Rettelser for flerspillere


  • Løste et mulig problem med ekstern kjøring av kode.

  • Mulige hyppige frakoblinger av enkelte spillere.

  • Fikset gamle/feilaktige Steam-brukernavn som dukket opp i noen tilfeller.

  • Fikset kopiering/liming av invitasjonskoder på enkelte Linux/macOS-plattformer.

  • Fikset et problem der gruvene sjekket flaksenivået til spillerne på den aktuelle vertslokasjonen, i stedet for spillerne i gruvene.

  • Fikset spøkelseshandlingsmarkøren på skogens gravstein hvis den aktuelle spilleren ennå ikke har sett den relaterte hendelsen.

  • Fikset globale chat-info-meldinger (for eksempel "Abigail tok Spillernavn i å rote i søpla") som noen ganger viste tekst på avsenderens språk i stedet for ditt.

  • Fikset eggfestivalen som krever 12 egg for å vinne hvis det er flere enn 5 spillere. Kravet om fire spillere gjelder nå for alle høyere antall spillere.

  • Fikset muligheten for at bøndene kunne gå ut av banen under festivaler.

  • Løste problemet med bønder som koblet seg av mens de fisket og frøs når de koblet seg til igjen.

  • Problemet med at bønder som logger ut mens de spiller et minispill (for eksempel Præriekongens reise), fortsatt hører musikk på tittelskjermen, er løst.

  • Fikset at bønder som ble frakoblet mens de var i visningen for bygningsplassering, ikke var synlige når de koblet til igjen.

  • Fikset at bønder kunne se ektefellens uteområde på strandgården.

  • Fikset ventetid for bønder som klikker på en hest, går til et annet sted og deretter blir teleportert ut av området.

  • Fikset at bønder kunne plukke opp flere statuer av perfeksjon.

  • Fikset at bønder ikke kunne gå inn i en film uten alle spillerne.

  • Fikset lokale effekter av bønder som noen ganger var basert på vertsdata (f.eks. ringer utstyrt med verten).

  • Fikset utseendet på prismatiske fragmenter av bønder på vertsstedet.

  • Fikset bønderinger som etterlater lys når de kobles fra.

  • Fikset bønder som krasjet når de fisket i noen tilfeller.

  • Fikset bønder som deformeres når visse ting skjer (f.eks. kjæledyrlyder).

  • Fikset feil på en bonde hvis et tog nærmer seg mens han er i warp.

  • Fikset muligheten for at andre spillere kunne se soverommet til den tidligere ektefellen til en bonde som har skilt seg og giftet seg på nytt i samme økt.

  • Fikset muligheten for at dinoer kan skade verten når de ikke er på samme sted.

  • Fikset bønder som slapp monstre, som noen ganger brukte effekten av vertens ring og hemmelige lapp.

  • Fikset flere visuelle problemer med andre spilleres verktøy-/fiskeanimasjoner.

  • Fikset en krasj ved visning av en spillerstatusliste med en manglende innlogget spiller.

  • Fikset dialogavbrudd hvis en annen spiller starter en stafetthendelse; hendelsen starter nå for deg når du avslutter den aktuelle dialogen.

  • Fikset muligheten for at fiendtlige prosjektiler rettet mot bønder kunne treffe vertsspilleren på et annet sted.

  • Fikset at monstre ikke tar skade av enkelte treff hvis flere spillere angriper dem samtidig.

  • Fikset prosjektiler som gjorde skade flere ganger i flerspillermodus.

  • Fikset flere tilfeller der verdier ikke ble synkronisert riktig mellom spillere.

  • Fikset grenser for vannet land som ikke oppdateres for bønder når de endres i løpet av natten.

  • Fikset at chat-meldingen "tatt for snoking" ikke ble utløst når Marnie så at spilleren lette i søppelkassen sin.

  • Fikset at jordskredpost bare ble sendt til hovedspilleren.

  • Fikset manglende synkronisering mellom gjenværende vann og vannkannekapasitet i flerspillermodus.

  • Fikset økning i den lokale spillerens passering/fiske-statistikk når andre spillere går eller fisker.

  • Løste et problem der spillere noen ganger kunne se litt forskjellige daglige oppdrag eller høstfehendelser.

  • Løste et problem der en bonde som donerte gjenstand 60 fra museet, ikke fikk den rustne nøkkelen.

  • Fikset et problem der lesing av en annen spillers hemmelige notater eller dagbokfragmenter kunne låse spilleren ute av perfeksjon.

  • Fikset et problem der verten satte spillet på pause mens det regnet og en bonde beveget seg, noe som førte til at iskaldt regn skled nedover skjermen.

  • Fikset en feil der en bonde kunne ha full energi etter å ha besvimt hvis han koblet fra mens han sov tidligere på dagen.

Tekst- og lokaliseringsrettelser


  • Spanske priser har nå formatet 15o i stedet for 15g for å matche den oversatte termen (oro i stedet for gold).

  • Fikset ikke-lokalisert tekst som vises for...

  • navn på regioner i bygningsmalermenyen (for eksempel "tak" eller "trim");

  • NPC-navn i noen kinodialoger;

  • NPC-navn i spørsmålet om konas graviditet;

  • Professor Snails navn i hans første hendelse;

  • Leos navn i hans introduksjonshendelse for noen språk;

  • fiskenavn på enkelte språk i visse tilfeller;

  • teksten "Miss" når et angrep mislykkes.

  • Korrigert Lewis' brev om vinterstjernefesten, der det står at den starter kl. 10.00 i stedet for kl. 9.00.

  • Fikset støvsprites som kalles støvånder i Clints spesialordre og i toppmøtescenen.

  • Fikset diverse skrivefeil, ødelagte symboler, feil oversettelser osv.

  • Fikset oversettelser av NPC-navn som ble brukt på hester/kjæledyr som deler navn med NPC-en.

  • Fikset tilfeldig navnegenerator som kunne produsere ord som lignet på visse fornærmelser.

  • Fikset verktøytipset på verdenskartet for Pierres butikk, som fortsatt viste "stengt på onsdager" etter at åpningstidene var utvidet.

  • Fikset noen oppskriftsnavn som ikke stemte overens med varene de produserte.

  • Hatter som ble lagt til i versjon 1.5, oversatte det interne navnet i stedet for navnet som ble vist på enkelte språk.

  • Løste et problem med at beskrivelser av museumsobjekter ikke hadde en ny linje.

  • Fikset formateringen av klokkeslett etter midnatt på fransk som "26h" i stedet for "02h" (f.eks. på fiske-TV-kanalen).

  • Rettet en feil i franske og tyrkiske dialoger om hva en annen NPC liker og ikke liker.

  • Rettet feil i visningen av fransk tekst i forbindelse med dialogsymbolet ^.

  • Fikset avkorting av professor Snegls navn i hans tyske introduksjonshendelse.

  • Fikset inkonsekvente poleringseffekter på japansk og koreansk.

  • Fikset noen feil i reaksjonsdialogene i japanske filmer.

  • Fikset manglende koreansk kreditering på andre språk.

  • Fikset frysing av den russiske hendelsen i professor Snegls introduksjon.

Visuelle rettelser


  • Rettelser i brukergrensesnittet:

  • Perfection Tracker er nå bedre tilpasset den aktuelle skjermstørrelsen.

  • Flyttet "?"-ikonet i dialogbokser.

  • Fjernet spøkelsesmarkøren på øygårdskassen.

  • Fikset verktøylinjen som vises bak tids-/pengeboksen.

  • Fikset at markøren på NPC-er noen ganger viste et gaveikon når de ikke tok imot eller reagerte på gjenstanden de holdt i hånden.

  • Fikset noen feilmeldinger i spillet som ikke hadde et feilikon.

  • Fikset feiljustering av lager- og håndverksmenyer hvis størrelsen på vinduet endres mens det er åpent.

  • Fikset flimring av verktøytips når du holder musepekeren over gjenstander på matlagingssiden og samlingsfanen.

  • Løste estetiske problemer med tittel- og innsendingsskjermbilder på skjermer med høyere oppløsning.

  • Fikset kalenderinformasjon når en endret festival og en bursdag faller på samme dag.

  • Løste et problem med at kalenderen tegnet barne-NPC-er lavere enn forventet.

  • Fikset ikonet for fiskebitt som ikke vises når du fisker på Stardew Valley Fair og Ice Festival.

  • Fikset kvalitetsgjødsel som viste et grønt symbol på spirende avlinger, selv om den ikke kan plasseres der.

  • Fikset at perfeksjonssporeren ikke hopper over skriveeffekten når den er paginert.

  • Fikset forhåndsvisning av smiing til alltid å vise sjelenivå én for en galaksesjelssmie.

  • Fikset at informasjon om avanserte lagringsalternativer ikke ble vist på enkelte feltetiketter.

  • Fikset at klær og verktøy noen ganger viste varsel om mottatt gjenstand når de ikke var utstyrt.

  • Fikset overlappende HUD-meldinger.

  • Fikset "tynt" utseende på skrifttyper.

  • Fikset at verktøytipset for JojaMart på verdenskartet forsvant når kinoen ble bygget.

  • Fikset stabelnumre som ikke ble tegnet for maskinutdata når stabelen var > 1.

  • Fikset at menyen for kjøp av dyr hadde unødvendig utfylling på høyre side.

  • Fikset vridning nederst på energilisten.

  • Fikset plasserte objekter:

  • Krabbeteiner vises ikke lenger under måneskinnsgelé.

  • Blomsterkaret viser nå riktig sprite den dagen det plasseres, og det blomstrer nå alltid inne i det.

  • Fikset at senger eller kister som var skjult under en hendelse, ikke dukket opp igjen etterpå.

  • Fikset at møbler ble tegnet over sittende spillere hvis de ikke var teksturert på forsiden.

  • Fikset at bomber ble usynlige når de ble plassert på toppen.

  • Fikset at bomber kunne fjerne pinner fra feil.

  • Fikset at fargede objekter ikke ble tegnet riktig når de ble plassert på bord eller spist.

  • Fikset prismatiske hatter som ikke vises riktig på utenomjordiske rarecrows.

  • Fikset fakler og andre møbellys som ikke slås på etter lagring/innlasting hvis de står på et bord.

  • Fikset et mulig problem med sammenklumping av værrester som vårblader.

  • Løste lagdelingsproblemer med måker og Willys hus.

  • Løste problemet med at frukttreblader ikke rasler om vinteren selv om de befinner seg på et sted som ikke er sesongavhengig, for eksempel i drivhuset.

  • Fikset skyggelegging av karrige trær.

  • Fikset at ugresset var mindre variert enn forventet om sommeren.

  • Fikset muligheten for at ugress vokser på toppen av bygninger på vår 1.

  • Fikset at intro-scenens posisjon ikke ble justert når en mod flyttet gården.

  • Fikset at ferdigbygde hytter noen ganger ble plassert oppå en busk eller tømmerstokk.

  • Fikset at mange ting på Ginger Island bruker sesong- eller dalvær (inkludert fiberfrø, sesongdekorasjoner, sesongplanter, tebusker og blomsterkar).

  • Elliott vises to ganger under eggjakten.

  • Fikset en feilaktig frame i animasjonen av Lewis som drikker i tavernaen.

  • Fikset at bombede objekter ble bittesmå og noen ganger viste feil sprite-indeks mens de blinket før de ble fjernet.

  • Fikset visuelle/lydeffekter ved plassering av bygninger som ble avspilt selv for spillere som ikke var i nærheten av dem.

  • Fikset dialogbobler som noen ganger dukket opp over usynlige NPC-er.

  • Fikset at musikken i minispillet med kranen noen ganger fortsatte i noen sekunder etter at minispillet var ferdig.

  • Fikset "Du mottok X"-meldingen og -animasjonen som viste feil gjenstand hvis du byttet gjenstand akkurat da den ble aktivert.

  • Fikset noen hendelser som ble uttonet etter et sceneskifte før de var helt klare, noe som førte til problemer som at NPC-er ble synlig forvridd eller blinket midt i uttoningen.

  • Fikset ingefær som viste en vannet jordflis hvis den var vannet. Dette antydet feilaktig at ingefæren måtte vannes.

  • Fikset manglende eksplosjonsfliser ved megabombeeksplosjoner.

  • Rettet at byfestene ikke viste riktig versjon av Pams hus og samfunnshuset.

  • Fikset en feilaktig ramme i animasjonen av Lewis som drikker i tavernaen.

  • Løste et problem med lagsporing i minispillet på fiskemessen.

Rettelser for spillere med modifikasjoner


  • Festivaler gir nå bare solskinnsvær i den konteksten de befinner seg (f.eks. endrer ikke lenger en tilpasset festival i ørkenen været i dalen).

  • Monstre vises ikke lenger om natten som standard i egendefinerte gårdstyper.

  • Ikke-binære NPC-er kan nå følge en hvilken som helst kjønnsbestemt rute (f.eks. mannlige eller kvinnelige kostymer), i stedet for de kvinnelige standardrutene.

  • Fikset feil når...

  • du laster inn et lagerspill med ukjente steder eller gårdstyper, NPC-er uten sprite-tekstur eller null verdensobjekter.

  • gårdskartet ikke har en flis med gressutseende og du går gjennom avlinger eller gress.

  • dataene for et objekt, dyr, tre osv. ikke lenger eksisterer.

  • male en bygning hvis dens sprite er endret til en mindre siden forrige gang den ble malt.

  • spille av lyd som ikke finnes (logger nå en feil og spiller av en "stille klikkelyd" som standard).

  • En bonde flytter til et sted som ennå ikke finnes lokalt.

  • En NPC kan ikke analysere dialogen sin (logger nå feil og spiller av standard "..." i stedet).

  • Spesielle ordredata kan ikke analyseres.

  • En mini-jukebox har valgt et ugyldig spor (slås nå av i stedet).

  • en mini-jukebox har null elementer.

  • en uendelig lykkestatue forsøker å produsere en gave til en NPC hvis første elskede gave er en kategori- eller kontekstkode (velger nå den første gyldige gavesmaken, og går tilbake til en uelsket gave hvis ingen ble funnet);

  • et husdyr vender hjem i unntakstilfeller;

  • spillerens NPC-ektefelle eksisterer ikke lenger (f.eks. fordi modden som la den til, er fjernet).

  • Fikset kalenderstøtte for flere hendelser på samme dag (inkludert flere bryllup, flere bursdager, bursdager på en høytidsdag osv.)

  • Løste et problem med hester som ikke kunne gå hjem innendørs eller i gruve-/vulkan-nivåer.

  • Fikset at arrangementsinnstillingene ikke tillot flere enn 9 spillere.

  • Fikset hendelser som ikke ble avsluttet korrekt hvis de krasjet før den første skriptkommandoen.

  • Fikset hendelser som ikke ble logget i konsollen.

  • Fikset mulig hendelsesfeil hvis egendefinerte NPC-navn inneholder "farmer".

  • Fikset at lagrede spill i noen tilfeller ble lastet inn sakte hvis de hadde feil ekstern plassering.

  • Fikset at noen gjenstander ikke kunne fjernes når spillere spawner dem. Dette gjelder kuvøser, soppkasser, slimballer og tre ubrukte gjenstander (låste dører og alternative onde statuer).

  • Fikset et problem når du gikk til Sandy tidlig ved hjelp av mods, der hun kunne gi daglige oppdrag så snart du møtte henne, men ikke tok imot gjenstander før du fikset bussen.

  • Fikset et problem der det å sove på et sted der en hendelse starter neste dag, førte til at nattlige hendelser ble hoppet over og spillet krasjet.

  • Fikset ugyldig spillstatus når månedsdagen går forbi den 28. på grunn av et mod-problem. Alle dager etter den 28. regnes nå som sesongens siste dag.

Andre feilrettinger


  • Fikset krasj når du tar et skjermbilde på macOS hvis ~/.local-mappen ikke finnes.

  • Fikset krasj ved fjerning av lysglimt i sjeldne tilfeller.

  • Fikset endring av vinduets størrelse når du oppretter en figur, noe som tilbakestiller de første markeringene og førerhusene og overstyrer synkroniseringen av avmerkingsboksen "hopp over inndata".

  • Fikset muligheten til å utstyre en stige som bukse for å få en lilla shorts.

  • Fikset muligheten til å plassere en gul sofa på en vevstol.

  • Fikset utseendet til en stein i vannet i en villgård.

  • Fikset utseendet på gress inne i stubber på en gård på en bakketopp.

  • Fikset at søppelbjørnen ble behandlet som en landsbyboer (dvs. at den i teorien kunne velges til oppdrag).

  • Fikset kollisjon mellom lagringsmapper hvis lagringsnavnet og frøet er satt til samme verdi som en eksisterende lagring.

  • Fikset valg av små bygninger i gårdsvisningen i byggemenyen. Dette fikser hullet over fraktcontaineren der den ikke kan velges, og fikser at små bygninger kan velges ved å holde musepekeren tre bokser over dem.

  • Fikset at byggenummeret ikke ble angitt på Linux/macOS.

  • Fikset manglende evne til å skrive vaniljefeillogger for spillere med spesialtegn i navnet.

Stardew Valley

Relaterte tekster



Loading next content