Batman: Return to Arkham

Batman: Return to Arkham

Alles favorittflaggermus er tilbake i ny drakt. Spørsmålet er om hvorvidt det er verdt å ta turen til Arkham enda en gang på de nyeste konsollene. Svaret? Tja.

TwitterReddit

Arkham Asylum og Arkham City, som ble sluppet henholdsvis i 2009 og 2011, er noen av spillverdens beste superheltspill - om ikke de aller beste. Alt fra historiens utforming til friheten i massive versjoner av Arkham gjorde spillene minneverdige, og de har fortjent alle komplimenter som ble kastet deres vei. Dette er actioneventyr slik de skal være - fartsfylte, utfordrende, intense og vekket til live gjennom fantastisk stemmeskuespill. Med andre ord spill man ikke bør gå glipp av, og nå som de også kommer til denne generasjonens konsoller er det virkelig ingen unnskyldning.

Her snakker vi om spill som aldri vil gå ut på dato, selv om det er visse tekniske elementer som ikke holder helt mål lenger. Derfor ble noen av oss glade da det ble annonsert en remaster-pakke med begge spillene og alt av tilleggspakker. Men, hva gjør man med allerede fantastiske spill for å videreutvikle dem?

Batman: Return to ArkhamBatman: Return to ArkhamBatman: Return to Arkham

Svært lite virker det som. For selv om utvikler Virtuos sine oppussede Batman: Return to Arkham vil være en fantastisk introduksjon for noen inn i Batmans univers, og et nostalgisk tilbakeblikk for andre, er det strengt tatt ikke så mye forskjell å se.

Det er mindre ting man legger merke til som har blitt mye bedre. Spillene er nå i Unreal Engine 4, noe som har gjort begge spillene lysere. Teksturene er skarpere og mer detaljerte, spesielt objekter som var veldig mørke i originalen. Her kommer også Batmans drakt inn i bildet, og det er fint å se at den har blitt oppgradert. Den fanger lys og beveger seg bedre enn i originalene, noe som er fint med tanke på at den er noe du må se på gjennom hele spillet.

Figurenes ansikter ser også bedre ut, spesielt i Arkham City. Arkham Asylums ansikter er fortsatt litt i stiveste laget, og munnbevegelsene så til tider ekstra utdaterte ut, noe som kanskje har blitt enda mer uthevet av den nye, lysere grafikken. Det nye spekteret av lys gjorde derimot Arkham som by mye godt, og bygningene i begge spillene har mye mer detaljer enn tidligere. For Arkham City betyr det at byen føles større og mer levende.