Anno 1503: The New World

Anno 1503: The New World

Anno 1503 er et strategispill og det kan best sammenlignes med Settlers og Knights And Merchants. Spillet kommer fra relativt ukjente Sunflower, som tidligere har gitt ut Anno 1602.

Jeg kan vel si det slik. Da jeg først begynnte å spille dette spillet ble jeg mektig irritert, det var noen funksjoner jeg ikke fikk til å funke og som ødela alt, jeg klarte ikke å gjøre noen ting. Så til slutt måtte jeg gi tapt og begynne å lese i manualen og spille noen tutorials. Dette bør egentlig ikke skje. Du skal egentlig kunne begynne å spille et spill og i alle fall klare første brett, før en manual må til. Men sånn er nå spillet laget og det var ikke andre utveier. Da jeg hadde lest litt i manualen og spilt en tutorial, var jeg klar til å begynne på nytt.

Bygg ditt eget lille samfunn
Denne gangen, gikk det mye bedre. Spillet ble faktisk ganske tøft når du kommer litt ut i det. Anno 1503 kan beskrives slik; Du må bygge et samfunn fra begynnelsen av, hvor du har minimal kontroll over arbeiderene i spillet. Et eksempel er; Du må først ha en farm som lager korn, dette kornet sendes til en mølle, i mølla kvernes det mel, som sendes til bakeriet, bakeriet lager bakevarer, som sendes til et marked og her kan så innbyggerene kjøpe maten. For å kunne bygge alle disse bygningene må du også ha materialer, som du i de fleste tilfellene må skaffe selv. Her gjelder det å få et stabilt samfunn. Hvis bøndene svikter med leveransene av korn, så er alt tapt. Da går hele byen i stå og du må nesten begynne forfra igjen. Men det er også her deler av spillet svikter. For du må gjøre mye av det praktiske selv. Mange av dere husker sikkert at i Settlers, så har man egne menn som planter trær og i Knights and Merchants så planter tømmermennene trær selv. Men i dette spillet er det ingen som har dette som jobb. Du må selv plante trær. Så når tømmermennene har hugget ned den skogen de kan og venter på at trær skal vokse til, så bare sitter de der. Helt unødvendig. Den samme tingen gjelder bøndene, hvor du selv må plante farmer.

Ikke helt på topp
Spillet når aldri helt fram. Noe kan være den litt halvferdige stilen. Menyen virker helt ribbet Du har bare et par valg. På options kan du bare velge pixler og om du vil ha detaljer eller ikke. Havet i spillet ser heller ikke ut, båtene kunne også ha blitt gjort bedre. Resten av landskapene derimot, de er ganske bra laget. Jeg har nesten ikke sett bedre skog, marker, trær o.l. i andre lignende spill. Det formelig kryr av dyr og jeg kan ikke ramse opp alle engang. Campaignen derimot, er heller ikke mye å skryte av - den fenger liksom ikke. Du er en kaptein, som når du vokste opp hørte om spennende eventyr og farlig seilaser. Så når du en dag befinner deg på et skip, som kaptein, legger du ut på din egne farefulle ferder.

Mellomsekvensene er som i Age of Empires II, en person som snakker, mens du ser noen pergamenter med kart, bilder og tekst som kommer på skjermen. Musikken er ikke komponert av en mester, for å si det sånn, den funker fint, bare plagsom av og til. Gameplayet er som i settlers og knights and merchants, blir du hekta så sitter du dag ut og dag inn, for å holde samfunnet igang. Jeg ble ikke bitt av bassillen denne gangen, så jeg endte ikke opp med å sitte til langt på natt med det, som jeg må innrømme har hendt med flere andre spill, ikke fordi at spillet er elendig, for det er det ikke. Det ville bare ikke klaffe denne gangen.

Spillet når som sagt ikke helt opp. Grafikken er god noen steder, men elendig andre steder. Musikker er grei, det er også gameplayet, mens menyen er ribbet. Spillet virker litt halvferdig og får da også tilsvarende karakter.

05 Gamereactor Norge
5 / 10
+