
Det har en journalist fra Wired Dave Winer fått oppleve etter at hans Macbook måtte en tur på verksted med harddiskproblemer. Apple kan ikke reparere hans harddisk og er derfor nødt til å betale for en ny til en pris på rundt 800 kroner - det er mye for en 80GB harddisk.
Da Dave skulle ha sin Macbook tilbake i reparert tilstand undret hans seg over hvor den gamle harddisken var blitt av. Her ble det henvist til Apples lisensavtale som foreskriver at utskiftning av hardware betyr at den ødelagte delen skal til Apple selv. Samtidig står det at den nye delen som settes inn ikke nødvendigvis behøver å være ny, men i relaiteten kan være en harddisk som er tilbakeholdt fra en annen kunde. Det vil de fleste sikkert ikke ha noe imot, men det er en merkelig forretningspraksis og gir en god grunn til en annen gang å lese lisensavtalene. Tenk på hvor mange ganger du har krysset av i "I accept these terms..." uten å lese en eneste linje av hva du skriver under på - det til ettertanke