Aqua Aqua: Wetrix 2.0

Aqua Aqua: Wetrix 2.0

Det er ikke mange puzzlespill som har nådd den absolutte toppen. Tetris er puzzelspillenes ubestridte konge og det er langt fra det til Aqua Aqua: Wetrix 2.0.

Puzzle med historie
Aqua Aqua er et puzzlespill med handling - eller hva man nå skal kalle det. I tidenes morgen fantes det ikke vann på Jorden men det levede derimot 40 monstre her. Dette så Gud og ga liv til 40 Aqua`er - små skapninger som skulle bygge sjæer, så liv kunne oppstå. Monstrene, som hatet både vann og liv, tok nå opp kampen mot disse nye forstyrrende elementene - som i spillet styres av DEG!

Bygg for å overleve
Spillopplegget er det samme som i det færste Aqua Aqua spillet, og egentlig er det bare grafikken som skiller de 2 spillene fre hverandre. Man får et lite firkantet stykke land, som man skal bearbeide. Færst og fremst, skal man bygge en innhengning av jord som man deretter heller vand i, så det blir en sjæ. Det findes en rekke landdeler, som man skal bygge med og det er faktisk veldig ß la Tetris, sånn som landstykkene faller ned fra himmelen.

Det finnes forskjellige typer land; UPPERS som er stykker som bygger land oppe på marken og DOWNERS som fjerner landmasse. Og så er det selvfælgelig også det livsviktige vannet, som kommer i både store og små mengder. Med de tre nevnte elementene bygger man opp sjæer og nå handler det bare om å fylle opp sjæene så mye, at vannet ikke lekker ut. Vannmåleren må ikke bli fylt for da drunker Aqua vennen din, som er inni den.

Ildkuler og jordskjelv
Nå tror du sikkert at det ikke er så vanskelig, men legg merke til, at du også får store bomber som sprenger vekk store landmasser, ildkuler som fordamper vannet og vann som lander der man ikke vil ha det. Til slutt har vi 2 katastrofe innslag. Jordskjelv og de onde monstrene. Når et jordskjelv inntreffer, avhenger hva som vil skje av hvordan man har bygget sitt landskap. Jordskjelvsmåleren stiger for hver blokk land, man legger til og den forminskes for hvert stykke som forsvinner.

Monstrene har masse tricks i baklommen. De kan bombe vekk land, så det lekker vann, og de kan også legge store mengder jord på noen steder, så det æker jordskjelvsrisikoen markant. Alt dette, gjær at man lett blir forvirret og at man lett taper kontrollen totalt. Og når man er ute av balanse, er det vanskelig å gjære noe for å forhindre GAME OVER teksten.

Grafikk Å lyd = Middel
Det er ikke lenge siden, PS2 ble utgitt og man kan ikke vente seg, at alle spill skal ha en god grafikk, men noen fler detaljer enn de som finnes i Aqua Aqua burde man nok kunne forvente. Åpningssekvensen er i en detaljfattig real-time grafikk, som ikke passer til PS2 maskinen, men den fremhever derimot resten av spillet, som allikevel har få detaljer. Lyden er heller ikke overdrevet god men utfyller sin funksjon som markær for hva som skjer. Kommentatoren har samtidig en morsom stemme. Musikken er sæt og velkomponert.

Wetrix er ikke et særlig revolusjonerende spill. Men det er allikevel et godt forsæk på å lage noe nytt i puzzle genren. Muligheten for at man kan spille to, gjær spillets levetid en dag lengere, men det legger ikke skjul på det faktum, at man mister spillegleden etter kort tid. Jeg vil anbefale, at du præver Aqua Aqua fær du kjæper det.

05 Gamereactor Norge
5 / 10
+