Attack on Pearl Harbor

Attack on Pearl Harbor

I 2001 kom det et actionflyspill som skulle revolusjonere mitt gamingliv. Spillet het Crimson Skies og jeg ble hekta fra første sekund. Nå er Attack on Pearl Harbor her og skal prøve seg mot storebror.

I mine mange, mange år som aktiv gamer har jeg prøvd utallige flyspill, både simulatorer og arkadesimulatorer. De helt store simulatorspillene kommer som du sikkert vet fra Microsoft. Jeg har spilt Flight Simulator fra det første til X-utgaven og Combat Flight Simulator-spillene. Jeg digger disse spillene selv om man bruker lang tid på å komme seg i luften. I 2001 kom et spill jeg den dag i dag spiller for å teste ut joysticker. Crimson Skies tok meg med på en reise blant eventyrere på skattejakt i luften - her fikk jeg møte den "legendariske" Nathan Zachary og hans ville møter med zeppelinere, luftens baroner, samt andre flygende farkoster. Historien i spillet var unik og sendte meg rett i akrobatisk flyging og heftige stunts, begge en del av handlingen.

I dag, en god del år etter har ingen spill i denne sjangeren klart å slå Crimson Skies og jeg er fortsatt like imponert over spillet. Derfor blir det nå veldig spennende å se om Legendos action-flyspill klarer å gjøre noe med dette og vippe Crimson Skies av tronen. Idet jeg starter spillet ser jeg allerede at det er lavbudsjettspill og savner både introer og gode animerte mellomsekvenser. Det ser ut som om utvikleren ikke har lagt vekt på dette, men heller sørget for at spillets handling beskrives med tegninger i fin anime-form. I starten så dette ut til å bli en middelmådig opplevelse, men etter hvert som jeg ble en del av spillet, fikk jeg mer og mer lyst til å fortsette.

Attack on Pearl Harbor tar deg med til Andre Verdenskrig (overraskelse) og gir deg muligheten til å oppleve kjente slag, blant annet om Pearl Harbor. Her kan du enten velge å spille for Japan, hvor kamikazeoppdragene er mange, eller så stålsetter du deg i flyene til amerikanerne. Med over 40 forskjellige oppdrag fordelt på fire historiske kampanjer, kan du være trygg på å bli godt kjent med de mange flyene du har til rådighet. Her finner du kjente fly som Mitsubishi A6M Zero, D3A1 Aichi Val, B5N Nakajima Kate, Vought F4U Corsair, Douglas SBD Dauntless og Grumman TBM Avenger. Alle har sine spesielle egenskaper, noen er tunge mens andre er lette og kan snus på en femøring. Andre har raketter, mens noen har torpedoer. Dette gjør spillet veldig variert, selv om oppdragene til tider blir litt for like.

Etter å ha spilt gjennom den amerikanske kampanjen og kommet et godt stykke ut i den japanske, var det på tide å finne ut hvor god man egentlig er i lufta. Jeg søkte likesinnede og fant noen som var villig til å prøve lykken i luften via onlinedelen i spillet. Et par personer fra Simbin og noen venner fra Inline Technology var de som skulle gjøre livet surt for meg. Heldigvis klarte jeg å skape litt furore i luften og sendte flere av mine fiender omslukt i flammer mot bakken og den sikre død. I online-modus spiller du enten alle mot alle eller så danner dere lag som spiller mot hverandre. Da snakker vi om en slags co-op del som savnes i slike spill.

Det grafiske er kanskje ikke det ypperste jeg har sett og detaljmessig er det heller ikke like godt som kongen selv - Crimson Skies. Eksplosjonene er fete og måten skipene synker på etter noen velplasserte torpedoer er heftig. I tillegg kan du sprenge så å si alt i spillet. Massive flammer strekker seg høyt til værs med svart røyk veltende rundt objektet som nettopp har mottatt dine ødeleggende skudd og bomber. Rundt og igjennom røyken kan du sirkulere for å bli mindre synlig for fienden dersom noen skulle følge etter. Samtidig har utvikleren sørget for at spillet lett kan kjøres på middelmådige PCer uten monsterskjermkort eller kraftige prosessorer, en god egenskap som absolutt er verdt å nevne.

Lyden i spillet er vel kanskje det som er dårligst. Musikken er manglende og lydene litt for få, selv om motorduren fra fly til fly varierer. Selv om eksplosjonene til tider gir deg gåsehud, så er ikke dette så altfor mye å skryte av.

Legendo har laget et spill man fort kommer i gang med uten å måtte lese bruksanvisninger på størrelse med bibelen. Her er det bare å plugge inn joysticken, og du er i gang. Man kan også for den saks skyld ta i bruk tastaturet og musen dersom det skulle passe bedre. Flyene reagerer perfekt til dine bevegelser og dette gjør spillet veldig brukervennlig.

Alt i alt er dette et spill jeg vil bruke mye tid på, spesielt når jeg ønsker meg en kjapp runde i luften uten å bruke lang tid på innstillinger og mange knapper på tastauret. Selv om Attack on Pearl Harbor ikke er like godt som det klassiske Crimson Skies, så er spillet bra, men fortsatt blir det litt kjedelig i forhold til storebroren sin. Er du på utkikk etter et flyspill hvor tunge manualer og tonnevis med tastaturkombinasjoner ikke finnes, ja så kjøp Attack on Pearl Harbor. Det er min anbefaling!

Attack on Pearl HarborAttack on Pearl HarborAttack on Pearl HarborAttack on Pearl Harbor
8 / 10
+