Batman: The Enemy Within

Utforskingen av relasjonen mellom Batman og The Joker er noe av det beste vi har fått servert på flere år, men er det nok til å bære Telltales nyeste spill?

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonse

Etter første sesong av Batman: The Telltale Series satt jeg igjen med stort sett et positivt inntrykk. Det var fortsatt snakk om et Telltale-spill, hvilket betyr et spill med stort fokus på dialog og at du tar valg som styrer historien ned en viss retning - litt som historiene du leste i gamle Donald-pocket som liten hvor du kunne velge progresjonen: Hvis du vil A skal skje, gå til side X; hvis du vil B skal skje, gå til side Y. Dette er en formel som etter hvert begynner å bli litt for forutsigbar og tynnslitt, men Batman: The Telltale Series kunne til gjengjeld veie opp med at du fikk en god Batman-historie hvor mesteparten av tyngden lå i fokuset på Bruce Wayne-personaen fremfor Batman.

Potensialet for en ny sesong er dermed absolutt til stede, og spørsmålet blir om Batman: The Enemy Within klarer å forbedre grunnlaget fra forrige sesong. Klarer Telltale denne gangen å snekre sammen en historie som fokuserer på både Bruce Wayne og Batman? Hva med forholdet hans til Alfred, Selina Kyle og hans øvrige allierte? Og ikke minst: hva med forholdet mellom Batman og John Doe?

Batman: The Enemy Within
The Riddler vender tilbake til Gotham, og det er opp til Batman å bruke sine detektivevner for å stoppe gåtemesteren.

Et nytt perspektiv på Batman-Joker-relasjonen

I dette alternative Batman-universet er John Doe en rollefigur som som Bruce møter under sitt opphold på Arkham-institusjonen i første sesong. Du skal være blind på Stevie Wonder-nivå for ikke å se at John Doe har ansiktstrekkene, fargen og ikke minst en hel del av personlighetstrekkene til Joker. Det vil si, vi som spillere kjenner ham som Joker, men her opererer vi med et univers hvor Joker ennå ikke eksisterer. Det faktum at Joker ennå ikke eksisterer, samtidig som at vi som spillere vet at John Doe med enkelthet kan utvikle seg til å bli Batmans erkenemesis, er kort og godt det som utgjør kjernedynamikken i Batman: The Enemy Within. Kan vi denne gangen se for oss et Batman-univers hvor Joker aldri eksisterer, men hvor denne dypt forstyrrede sjelen derimot blir en av Batmans allierte? Eller vil dine handlinger være det avgjørende dyttet som skaper en ugjenkallelig kjedereaksjon?

Dette ett av de mest spennende innblikkene i relasjonen mellom Batman og Joker vi har fått servert på lenge.

Relasjonen mellom Bruce/Batman og John Doe er uten tvil det som bærer sesongen mest på sine skuldre, og resultatet skuffer ikke. Stemmeskuespillerne er riktignok ikke i nærheten av kvaliteten vi forbinder med Kevin Conroy og Mark Hamill fra Arkham-trilogien og Batman: The Animated Series, men rent bortsett fra det er dette ett av de mest spennende innblikkene i relasjonen mellom Batman og Joker vi har fått servert på lenge. Relasjonen setter sitt preg på deg som spiller, og det at du kjenner til et mulig utfall av relasjonen gjør også at du til en viss grad blir preget i dine valg: Skal du la ønsket om å hjelpe John Doe bestemme hvilke valg du tar, eller er hans skjebne bestemt av Batmans overordnede ønske om å stå i det godes tjeneste? Det er du som spiller som må bestemme hvilket valg du tar, men det endelige utfallet av dine valg blir ganske så forskjellig denne gangen ut ifra hvilke veier du tar.

Batman: The Enemy Within
Hva gjør man ikke for å hjelpe sine venner, selv når vennene har morderiske og psykopatiske tendenser?

I lys av denne anstrengte relasjonen havner de andre relasjonene Bruce/Batman har til dem rundt seg naturlig nok i skyggene, uten at det betyr at de fleste av dem er dårlige av den grunn. Denne gangen må Batman ta opp kampen mot en skurkekoalisjon kalt Pakten, en kamp han noe motvillig må kjempe sammen med en myndighetsorganisasjon kalt The Agency under ledelse av Amanda Waller. I møte med både nye allierte, nye fiender og nye bekjentskaper hvis troskap forblir usikker er det nok av gode historieelementer å hente her. Tolkningene av skurkene vi møter er derimot ikke alltid like gode, særlig i lys av tidligere tolkninger vi har sett av dem i tegneseriene, filmer eller andre spill. Det er ikke dermed sagt at de er dårlige, de kunne bare vært bedre.

Batman: The Enemy Within
Batman: The Enemy Within