Batman: The Telltale Series

Hvordan føles det for Bruce Wayne å balansere rollene som milliardær-playboy og nattens ridder, Batman? Velkommen til spillet som lar deg utforske begge rollene.

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonse

Det er en hardt skadet Batman som bæres inn i den skitne, lille leiligheten til Catwoman i Gothams mørke. En konfrontasjon har akkurat gått galt, og de to maskekledde skikkelsene har sluppet unna med nød og neppe. Sjelden har Batman vært i en større knipe enn nå. Gotham står imot ham, fiendene strømmer rundt ham på alle kanter, og hans liste over allierte blir stadig mindre. Catwoman hjelper ham ut av rustningen, og igjen sitter Bruce Wayne på sofaen: forslått, alene og uten håp. Det er i nettopp dette øyeblikket vi ser Rembrandts maleri Stormen på Galileasjøen henge på vegge hos Catwoman (noe som også forklarer hvor maleriet har vært siden det faktisk ble stjålet fra museet i Boston i 1990). Bildet av Jesu disipler i ferd med å drukne understreker Bruce Waynes nåværende situasjon mer enn noe annet: Vår helt er i ferd med å drukne under sine byrder, og det må mer eller mindre et mirakel til for å berge ham.

Det er når Batman: The Telltale Series slår til med øyeblikk som dette, fullstappet med symbolikk og hvor Bruce Waynes sårbarhet blir stilt frem i sin fulle og hele tyngde, at spillet er på sitt aller beste. Velkommen til et Batman-spill hvor Bruce Wayne er hovedpersonen, og hvor superhelten viser seg å være langt ifra usårbar.

Batman: The Telltale Series
Velkommen til Batman: The Telltale Series, spillet som for alvor lar deg utforske Bruce Wayne-siden av Batman-universet.

Listen for Batman-spill må sies å henge skyhøyt etter at Rocksteady ga oss sin Arkham-trilogi, men Telltale Games forsøker ikke å skape et tilsvarende eller konkurrerende åpen verden-spill. Tvert imot gjør de det de kan best, og gir oss et spill hvor historien står i sentrum, valgets kvaler overlates til deg som spiller, og hvor action-sekvensene reduseres til noen enkle knappetrykk. Det er en velkjent formel, og Telltale gjør ikke stort for å fornye seg, men det er en formel som til syvende og sist også fungerer. Telltale har også tidligere vist at de gjerne er best når de baserer seg på tegneseriemateriale, slik de gjorde med The Wolf Among Us, og få tegneserier kan skimte med et større, bredere og mangfoldig persongalleri enn nettopp Batman.

Lanseringen av Batman: The Telltale Series sammenfaller med DC Rebirth, som var fjorårets store hendelse i DC-tegneserieuniverset hvor man mer eller mindre begynte på scratch igjen for DC-figurene (tilsvarende The New 52 i 2011). Spillet er ikke direkte knyttet til DC Rebirth, men presenterer for oss en Batman som er like tidlig ute i sin karriere, og som dermed møter en del av sine fiender for første gang. Vi blir introdusert for kjenninger som Alfred, politibetjent Gordon, journalist Vicky Vale, mafiaboss Carmine Falcone og Selina Kyle, som gjennom hele spillets gang presenterer oss for det etter hvert velkjente elsk-hat-forholdet mellom Batman og Catwoman. Vi møter også Harvey Dent, som i dette universet er ordførerkandidat og god venn av Bruce Wayne, og Oswald Cobblepot, bedre kjent som Pingvinen. Sistnevnte er i dette universet en ruinert ung mann med vidløftige ambisjoner om revolusjon og et brennende ønske om å se de rike og etablerte bli styrtet fra sine eliteposisjoner. Dette fungerer dessverre heller dårlig, og spillet gir oss en av de svakere Pingvinen-presentasjoner på en god stund uavhengig av medium.

Heldigvis er det ikke bare gamle kjenninger som dukker opp i spillet. Handlingen kretser i hovedsak rundt en ny gruppe som dukker opp i Gotham ved navn Children of Arkham. Deres motiver skal jeg ikke gå så mye inn på, men mye handler om Bruce Waynes far, og i løpet av spillets gang kommer det ubehagelige sannheter om Thomas Wayne frem som får store konsekvenser. Historien er velskrevet og engasjerer, og også lederen av Children of Arkham må trekkes frem her som et høydepunkt.

Batman: The Telltale Series
Batman og Catwoman har hatt et elsk-hat-forhold i mange år, og dette spillet er intet unntak.
Batman: The Telltale Series