Når man først er på QuakeCon sier det seg jo selv at man må slå av en prat med Tim Willits fra id Software, så da bestemte vi oss for å spørre litt om Quake Champions, Quake World Champions, og esports generelt. Blant annet måtte vi da selvsagt bare spørre hvordan i alle dager klare å gjøre spillet såpass balansert, og svaret var veldig enkelt:
"Som du husker var det store spørsmålet i fjor: vil Champion-ferdighetene gjøre det ubalansert? Men ser du på hvem proffspillerne og streamerne velger er det tydelig at det ikke finnes bestemte favoritter. Det er ingen Champions som spilles av absolutt alle. Champions-ferdighetene har gjort akkurat det de skulle gjøre, å tilby den en ekstra dybde og det strategiske preget vi trengte. Proffene har om omfavnet spillet, og de bruker ulike Champions, noe som har fungert bra".
"The champions have obviously done what we set out to do, added that level of depth and strategy that we needed. And the pros have embraced it, and they're playing different champions and it's been great."
Du kan se hele intervjuet under, og kan dermed også høre hvilke figurer Willits ønsker å se i spillet.