Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Bioshock 2

Bioshock 2

Det er ingen enkel oppgave for et ferskt utviklerteam å lage oppfølgeren til en av 2007s største suksesstitler, ei heller å anmelde det uten å spolere handlingen, men vi klarte oss bra begge to.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Vi er tilbake i Rapture, den eksentriske Andrew Ryans utopiske samfunn under vannet, hvor kremen av kunstnere, forskere og andre bidragsytere for menneskeheten fikk utfolde seg fritt uten innblanding fra stat og myndigheter. I dette nye samfunnet skulle individet slippe å bli holdt tilbake av fellesskapets middelmådighet. Men alle som har spilt det første Bioshock-spillet vet at det ikke gikk helt etter planen.

I Bioshock 2 inntar du rollen som Project Delta, den første fungerende Big Daddy-modellen, som får utdelt en Little Sister å passe på når hun skal ut på tur for å utvinne det avhengighetsdannende middelet ADAM fra mishandlede lik i periferien. Dette er rett før handlingen i det første spillet, og siden de aller fleste innbyggerne i Rapture allerede er sterkt avhengige av stoffet er det greit å ha en to og en halv meter høy kjempe i gammeldags dykkerutstyr med en gigantisk drill på den ene armen som livvakt.

Etter et noe ublidt møte med spillets hovedslemming, den karismatiske sektlederen Sophia Lamb, hopper vi elegant ti år frem i tid. Etter kaoset i det første spillet lider Rapture under et nytt totalitært og fullstendig håpløst styre. Tiden som har gått har i det minste ført til et knippe teknologiske nyvinninger, selv om sterkt tiltrengte likoppryddings-roboter dessverre glimrer med sitt fravær. Men lillesøster er borte vekk, og det er ikke noe en Big Daddy tar lett på.

Project Delta har et par-tre flere triks på lager enn sine etterkommere. Blant annet muligheten til å bruke plasmids, de magilignende kreftene vi husker fra eneren. Denne gangen får vi lov til å bruke dem samtidig som vi har våpen i den andre hånda, noe som virkelig åpner opp mulighetene for kreativ blodutgytelse. I tillegg har han, i motsetning til sine artsfrender, evnen til å tenke fritt, noe som påvirker historiefortellingen i en smått imponerende grad. Men mer om det senere.

Dette er en annonse:

Vi er altså tilbake i Rapture, og det er en rekke nye områder som skal til pers. Et praktfullt utformet tog transporterer oss mellom brettene, og på hvert stopp venter det en ny slemming som skal forseres før toget kan tøffe videre på veien til rulleteksten i slutten av spillet.

Så å si all kommunikasjon foregår via en innebygd radio i den svære dykkerhjelmen, og det er gjennom jevne oppdateringer mens vi beveger oss innover i områdene at den lokale sjefen får muligheten til å bli presentert. Selv om bakgrunnshistoriene for all del er gjennomtenkte og interessante, føles det ofte litt tynt. De episke sluttkampene uteblir stort sett, og de få sjefene man tyner i spillet er for det meste ganske ordinære motstandere.

Men det betyr ikke at Bioshock 2 ikke er et utmerket actionspill. Utvalget av plasmids og tonics - nye egenskaper som bedre rustning, raskere løping, og så videre - er betraktelig utvidet, og det er denne gangen lagt spesielt til rette for å sette ut feller. Dette på grunn av den kanskje største nyvinningen i Bioshock 2: at man blir med Little Sisters på ADAM-sanking.

I Bioshock 2 er det nemlig mulig å adoptere Little Sisters etter å ha drept vokteren deres. Dette lar oss bli med dem ut på ADAM-slang på spesifikke lik på kartet. De ekstremt ADAM-avhengige innbyggerne - også kalt Splicers - er konstant på jakt etter neste smell, og idet en Little Sister begynner å sanke kommer de løpende i hopetall.

Dette er en annonse:

Før man plasserer en Little Sister på et slikt lik må man derfor planlegge nøye, og rekognisere og minelegge strategiske områder i forkant - ikke ulikt måten man må forberede seg på å ta Big Daddys tidlig i det første spillet. Det minner nesten som et tower defense-minispill, og bidro for min del til masse ekstra spillletid. Om man er av den utålmodige typen er det stort sett mulig å kjøre Rambo-varianten også, men jeg synes personlig dette bidro stort med å variere spillbarheten nok til å holde det interessant hele veien, noe jeg ikke alltid følte i det første spillet.

Grafikken i Bioshock 2 kan det skrives bøker om, og det er vanskelig å holde tilbake de pretensiøse superlativene. Som i forgjengeren er Bioshock 2 et studie i detaljrikdom, herlig 50-tallsfuturisme og eksepsjonelle vanneffekter. Det er De fortapte barns by møter Fallout 3 - steampunk ispedd en blanding av grotesk vold og nattklubbestetikk. Nesten alle rom og leiligheter i hele det enorme undervannskomplekset har sitt eget uttrykk og personlighet, og om man ikke en gang legger merke til det nydelige interiøret, klærne som ligger strødd eller blodet og graffitien på veggene, kan man alltids stille seg opp ved vinduet og nyte en helt fantastisk utsikt ut i det krystallklare, blå havet.

Som nevnt tidligere står man overfor en rekke valg i løpet av spillets gang. Moralske valg i spill er en populær gjenganger i disse tider, men i Bioshock 2 bidrar disse stort til å forme den stumme og pregløse Project Delta i ditt eget bilde. Er du et følelsesløst monster som kaldt straffer alle som står mellom deg og din Little Sister, eller er du den reddende engelen som en gang for alle kan rydde opp i elendigheten som har foregått i Rapture alle disse årene? Historien forandrer seg avhengig av hvordan du oppfører deg, og spesielt mot slutten vil du se konsekvensene av dine handlinger.

Bioshock 2 er et sterkt historiedrevet actionspill, og selv om selve handlingen er ypperlig - og vi snakker om en avslutning som minst matcher den i forgjengeren - foregår mesteparten av historieformidlingen via radio eller kassettspillere man kan høre på om man finner dem. Denne delen er betraktelig forbedret fra forgjengeren, hvor jeg til tider følte historiefortellingen var helt fraværende. Men det føles likevel litt ensomt til tider at man utelukkende møter på rabiate ADAM-vrak og sinnssyke tullinger. Og det virker litt billig å fortelle såpass mye bakgrunnshistorie via lydbånd.

Musikken er som i forgjengeren helt fantastisk, enten det er nattklubbsmusikken og barnesangene fra 40-50-tallet, de mektige orkestertemaene eller de vakre fiolinpartiene. Stemmeskuespillet er det heller ingenting å si på, og dialogen er velskrevet og akkurat passe stiv for perioden spillet foregår i.

Når det gjelder de rabiate splicerne hører man dem gjerne klage og mase lenge før man ser dem, noe som fungerer som et greit varsko for å forberede seg på kamp. Det er likevel litt synd at man hører dem like klart gjennom vegger og tak som om man skulle stå ved siden av dem, og lydbildet blir litt masete når tre-fire Splicere i området snakker i munnen på hverandre. Men det er småpirk.

Alt i alt er Bioshock 2 et ypperlig actionspill som takket være ADAM-sankingen med lillesøstrene byr på akkurat nok variasjon i spillbarheten til å holde det relativt interessant hele veien. En eventuell oppfølger kan med fordel kutte rundt 90% av chipsposer, skjokolader og alkohol som gjør deg full i ti sekunder, og heller lagt ut større mengder penger og ammo på færre steder.

På tross av en litt stiv historiefortelling, noen småfeil i lyd og fysikk og nevnte samlekjør, er dette fremdeles en særdeles sterk spillopplevelse. Om du er ute etter en solid actionopplevelse med en stødig historie og en fenomenal slutt, er dette spillet for deg.

Kommentar fra redaktøren: Ettersom vi har spilt dette spillet før lansering, har det ikke vært mulig å teste det skikkelig i flerspillerdelen på nettet. Magnus kommer derfor til å kaste seg over denne i løpet av uka, og kommer med en full rapport i bloggen sin.

Bioshock 2
Bioshock 2
Bioshock 2
Bioshock 2
Bioshock 2
Bioshock 2
Bioshock 2
Bioshock 2
Bioshock 2
Bioshock 2
Bioshock 2
Bioshock 2
Bioshock 2
Bioshock 2
Bioshock 2
Bioshock 2
Bioshock 2
Bioshock 2
Bioshock 2
Bioshock 2
Bioshock 2
Bioshock 2
Bioshock 2
Bioshock 2
Bioshock 2
Bioshock 2
Bioshock 2
Bioshock 2
Bioshock 2
Bioshock 2
Bioshock 2
Bioshock 2
Bioshock 2
Bioshock 2
09 Gamereactor Norge
9 / 10
+
Nydelig grafikk, solid og interessant historie, fin variasjon, god stemning,
-
Litt stiv historiefortelling, mye meningsløs samling, småfeil i fysikk og lyd, noen få pregløse bosser
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Medlemsanmeldelser

  • Jack the Lack of Crack
    Å lage en oppfølger til en enorm suksess som Bioshock er ganske farlig: du vet at du kommer til å selge bra, men hvis produktet ikke lever opp til... 9/10
  • Soraki
    Jeg var ganske skeptisk til det første Bioshock, spesielt fordi det virket for meg som et sinnsykt skummelt spill. Men jeg ga det allikevel en... 9/10
  • Dead Gamer
    Advarsel: Hvis du ikke har spilt det første Bioshock kan denne anmeldelsen avsløre enkelte ting ifra førstespillet, samt at du muligens ikke... 8/10
  • Thelom
    Bioshock 2 var for meg det spillet jeg gledet meg mest til av alle spill. Jeg syntes 1ern var så bra at jeg ikke hadde ord. Et spill som var så... 9/10
  • BrUS
    Etter å ha spilt gjennom BioShock, det første spillet i 2K's suksesserie, var endelig ventetiden over. BioShock 2 hadde blitt plukket opp hos... 9/10

Relaterte tekster

Bioshock 2Score

Bioshock 2

ANMELDELSE. Skrevet av Magnus Tellefsen

Magnus har vært på befaring i Rapture, og vurderer sterkt å flytte dit på heltid. Bare de blir kvitt alle likene først, vel å merke...



Loading next content