Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor Norge
anmeldelser
Bioshock Infinite

Bioshock Infinite: Burial at Sea - Episode 2

Irrational er i full gang med å legge ned spillstudioet, og den avsluttende delen av Burial at Sea blir deres siste bidrag til spillverden. Avslutter de Bioshock-sagaen på en god måte?

Hvis du ennå ikke har spilt den første delen av Burial at Sea og samtidig vet at du er hyperallergisk mot spoilere, så gjør du lurt i å vente med å lese videre inntil du har fått unnagjort nettopp det.

Så var det endelig på tide å sy sammen Bioshock-historien etter skaperens ønske, det vil altså si Ken Levine som har lagt ned Irrational-studioet for å begynne med blanke ark. Alle som har spilt den første episoden i Burial at Sea husker helt sikkert hvordan Booker DeWitt blir drept i en skikkelig twist. Likevel er ingenting som man forventer når episode to begynner et sted i Paris - med Elizabeth i hovedrollen.

Bioshock Infinite
Når episode to begynner er det ikke mye som virker kjent. Paris? Er alt som det ser ut?

Det er vanskelig ikke å skulle avsløre for mye, men la oss si at det dukker opp flere gamle kjente når eventyret siden fortsetter i Rapture. Til forskjell fra i den første delen av Burial at Sea, så har nyhetsverdien i å oppleve den mektige undervannsbyen i 1080p og med maksimal detaljrikdom forsvunnet litt, og jeg får ikke den samme wow-opplevelsen når jeg kaster meg ut på nye oppdrag.

Dessuten merker man at grafikkmotoren begynner å dra på årene. Siden forrige høst har som kjent de nye konsollene blitt sluppet, og Bioshock Infinite-teknikken som ikke var banebrytende da den kom engang begynner å vise tegn på aldring. Lyssettingen er fortsatt veldig bra, og den blir brukt på en effektfull måte. Men, omgivelsene er sparsomme, fattige på teksturer og unødvendig kantete. Heldigvis veies dette opp av det makeløse designet som får meg til å stoppe flere ganger, kun for å absorbere atmosfæren.

Bioshock Infinite
Elizabeth er svakere enn Booker, og hun må benytte seg av stille våpen og sniking - noe som fungerer overraskende bra.

Ettersom vi spiller med den svakere Elizabeth denne gangen, har vi flere nye triks på lur for å holde oss i live. Det mest åpenbare er stealth, eller sniking om du vil. Vi får tidlig en plasmid som lar oss se gjennom vegger for å finne ut hvor fiendene befinner seg, i tillegg til en musestille armbrøst. Det å gå gjennom vann eller over knust glass lager mye støy, og det fører til at man må spille Bioshock på en ny måte. Dette er noe jeg virkelig setter pris på, men det føles som om Irrationalbare rekker å vise frem potensialet i dette siden eventyret bare varer i omtrent tre timer. I tillegg får man ganske raskt et bredt utvalg av skytevåpen og andre plasmider.

Uansett, mens det varer er det et nytt Bioshock jeg spiller hvor jeg kan snike meg gjennom ventilasjonsanlegg for å komme bak fienden, bruke omgivelsene for snike meg innpå intetanende ofre og våpen lar meg snikmyrde motstanderne. Etter den første timen faller derimot tempoet betraktelig. Kampene blir mer gjentagende, og transportetappene desto flere. Ken Levine har nemlig veldig mye historie han vil formidle, og det merkes.

Bioshock Infinite
Spillverdens kanskje vanskeligste fiende kunne ikke holde seg unna denne gangen heller, og det er vi glade for.

Det blir litt mange huller som skal fylles der jeg i nesten to timer lytter til dialogen eller lydopptak for å få en forståelse av hvordan alt henger sammen. Nå skal det sies at det på ingen måte er en dårlig historie. Faktisk er det en av de mest velskrevne jeg har opplevd i spillsammenheng. Jeg drister meg til å påstå at den holder en så høy klasse og er så gjennomtenkt at den tar spillmediet til et nytt nivå. Det er jo litt dette vi har blitt vant til fra Ken Levine.

Nettopp dette gjør det litt vanskelig å anmelde den avsluttende delen av Burial at Sea. På den ene siden har jeg et spill hvis grafikk ikke holder mål lenger rent teknisk, og som så langt serverer seriens svakeste action. Samtidig overrasker historien hele tiden, noen ganger sjokkerer den og den byr på utallige aha-opplevelser. Dette er verdt mye i min bok, og når alt kommer til alt er jeg fornøyd med slutten på Bioshock-sagaen. Jeg skriver slutten, vel vitende om at det kommer til å slippes flere spill i serien, men da blir det uten Ken Levines innblanding og sannsynligvis uten en historie som virkelig tar oss med storm.

Bioshock Infinite
Akkurat som i den første episoden av Burial at Sea er det mye mørkere stemning enn i Bioshock Infinite.

Jeg hadde likevel virkelig ønsket at alle disse gode ideene som tydeligvis lå igjen til Burial at Sea kunne resultert i et skikkelig fullprisspill. For med et mer utviklet gameplay, bedre tempoendringer i all action og færre lyttesekvenser kunne dette blitt høydepunktet i Bioshock-serien. Resultatet føles til tross for åpenbare kvaliteter ikke som den enestående avslutningen som det burde ha blitt.

07 Gamereactor Norge
7 / 10
+
Velskreven historie, smart oppnøsting av trådene, underholdende sniking, suveren dialog og mesterlig design.
-
Ujevn action, for mye historie på for kort tid og grafikkmotoren føles gammel.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Medlemsanmeldelser

  • Solmyr Raven
    I det tredje og siste kapitellet av Bioshock-trilogien dras vi vekk fra det undersjøiske og til en forvridd by som eksisterer over skyene. Desverre... 9/10
  • JoEy_Odd
    Bioshock er en av denne generasjonens mest elskede serier. Helt siden den første nyskapende ferden ned til undervannsbyen Rapture har man lengtet... 8/10
  • projecthammer
    Jeg er ikke glad i skytespill. Det er lenge siden jeg spilte gjennom ett. Jeg har prøvd spill som Modern Warfare 2, Bad company 2 og World at War.... 10/10
  • Xenofex
    Etter nesten seks år i støpeskjeen slipper endelig Irrational Games sin svært etterlengtede oppfølger. Da Bioshock dukket opp i 2007 kom det nok... 8/10
  • fantomena
    Bioshock har vært en av denne generasjonens mest kritikerroste spillserier. Da Irrational Games lanserte deres Bioshock i 2007. Spillet ble rost av... 9/10
  • fanzypanzy
    Av og til kommer det til spill som får en til å sitte og se tankefullt ned på skjermen når spillet er ferdigspilt, et spill hvor å sitte... 9/10
  • gilliankrueger
    Et stilistisk mesterverk Bioshock serien nyeste kapittel overgår det meste som er gjort tidligere. Med Infinite har Irrational games funnet... 8/10