Breakdown, eller Project Breakdown som det er kjent som i japan, er et førstepersons action/eventyr/fighting-spill i følge Namco selv. Spillet er voldelig og veldig realistisk (i den forstand sci-fi er realistisk) og har blitt merket med 18 års grense. Spillet prøver vel på en måte å plassere deg i en form for sci-fi/thriller film. Du er Derek, du husker ingenting men mye tyder på at du er en ganske breial tøffing som vet å ta vare på deg selv, du må bare huske hvordan først...
Spillet har en litt pussig form for førsteperson egentlig. Man kan nesten kalle det en blanding av førsteperson og tredjeperson uten at kamera forlater førstepersonmodusen. Dette sørger for at spillet i seg selv gir en veldig spesiell og virkelig opplevelse for deg som sitter bak spakene her. For eksempel er det en sekvens (jeg må jo bare dra frem dette!) hvor du har spist en burger med noe medikamenter i, hvorpå du stapper en finger i halsen for å spy dette opp igjen, for å kunne gjennomføre flukten fra laboratoriet du er innestengt i. Aldri har jeg opplevd å føle det som at jeg satt å spydde, men her gjør du nesten det, hadde de kunnet lagt til lukt i spill hadde det vært helt på kanten for å si det sånn. Utrolig kult. Men denne måten å se spillet på skaper også problemer, uavhengig av hvor nærme virkeligheten det er. Det er fancy, kult og originalt, men det skaper til tider et ubehagelig gameplay, spesielt i hand-to-hand combat. Det er et eller annet med det at det er ett spill, og at det kanskje ikke skal være for nært virkeligheten, av den enkle grunn at det ikke er virkelig og ting må fortsatt håndteres på en helt annen måte en man ville gjort i det virkelige liv.
Grafikken er upåklagelig fin, både på karakterene og omverdenen, kanskje mer på karakterene faktisk. Derimot er ikke våpnene her spesielt godt gjennomført, de ser lite overbevisende ut i forhold til alt annet. En annen ting som er ganske kult her, og som bidrar til å gjøre spillet ganske "weird", er disse snodige anfallene karakteren din får av og til. Plutselig blir synet hans helt rart, noen ganger ser du på deg selv og ser kun skjellettet ditt, noe som kan tyde på litt mye dop eller at noen virkelig har vært å rotet rundt i hodet ditt i det siste.
Skal du kunne komme noe spesielt langt i dette spillet er det 100% avhengig av at du fullt ut mestrer kontrollene her. De er i og for seg ganske enkle knappekombinasjoner du lærer i starten av spillet, men igjen ødelegges mye av dette på grunn av denne "virkeligheten" de prøver å fremstille her. Du kan selv tenke deg hvordan det er å holde oversikt på skjermen i det du tar en "backflip" hvor kamera følger en slik bevegelse i det du gjør den. Det er for så vidt kult, men det er irriterende vanskelig å få det til å fungere bra. Koden vi har spilt er den amerikanske versjonen og den europeiske slippes ikke før i slutten av juni. Antagelig er det ren lokalisering av språk for Europa som gir den store lanserings forskjellen, så inntrykket forblir antagelig det samme.