Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Broken Sword: The Sleeping Dragon

Broken Sword 3: The Sleeping Dragon

Hva får spillentusiaster til å sette seg ned, med den tålmodigheten og interessen det trengs for å holde seg på med et point-and-klick preget eventyrspill?

Hva får spillentusiaster til å sette seg ned, med den tålmodigheten og interessen det trengs for å holde seg på med et point-and-klick preget eventyrspill? Er det den hverdagslige kjedsomheten og ønsket om å se en annen verden? Uansett så var de to tidligere spillene i Broken Sword trilogien to svært populære spill. Spill som solgte i hopetall, og som etter hvert satte point-and-klick sjangeren på spillkartet. Etter noen uker i butikkhyllene så har nok ihugga fans allerede skaffet seg et eksemplar av spillet; noe som de sikkert hadde bestemt seg for allerede da det ble offisielt at spillet var i produksjon. Derfor blir den store oppgaven til Revolution, hvertfall i mine øyne, å få spillet til å bli godt likt, ikke bare hos eksisterende fans. Det er lenge siden det har kommet et godt gammeldags eventyrspill, som en kan sitte og kose seg med, under timelange kvelder i lag med en kompis eller to. Men det har vært noen outsidere, og den beste av dem kan vel sies å være Syberia. Kanskje en av årsakene til at sjangeren ikke dødde helt ut, og som kan virke som en oppvarming for dette spillet.

Broken Sword: The Sleeping Sragon (BSSD) er som sagt det tredje spillet i serien, og det kommer noen år etter at nr 2 så dagens lys. Noe som er for alle parter en stor risiko, både økonomisk sett, og for sjangeren. Et ordtak sier: Slutt mens leken er god, men Revolutions vil tydeligvis prøve seg, og med seg har de fått THQ som utgiver. Noe som sikkert krevde en del timer med overtaling, THQ er nemlig ikke de som hiver seg på noe som kan kalles risikabelt.

Hovedpersonene i spillet er fortsatt de samme, George og Nicole. Forskjellen denne gang er at de har kommet mer og mer bort fra hverandre etter toeren, og de har ikke lenger kontakt. George en nesten blitt til jungelens konge, ettersom han reiser jorden rundt på letning etter nye eventyr, og Nicole prøver å bli det nye talentet innen journalistikk. I starten av spillet får du allerede et lite inntrykk av hva du har i vente. I det du ser flyet som George sitter i nødlande midt i den dypeste jungel, pga en uventet storm, og muligens pga en litt inkompetent person som kaller seg selv en pilot. Humoren kommer også fram i løpet av de første 10 minuttene. Forholdet mellom George og piloten har et humoristisk preg over seg, og slipper ut et par kommentarer som varmer opp smilebåndet. Kort sagt, i løpet av de 10 første minuttene har du fått spenning (fortalt med en intro som også gir deg positivt inntrykk av det visuelle), og du har blitt tildelt en liten dose humor. Konsekvensene av at de to personene er adskilt fra hverandre, er at spillet starter i to forskjellige ender. To ender som etter hvert møtes. George, som befinner seg i jungelen, og Nicole som prøver seg på journalistikk. Det er nettopp dette som fører henne frem til et anonymt tips fra en datanerd som sier at han har informasjon om jordens undergang. Det hele ender med at Nicole finner personen død, og støter på morderen. Allerede her blir du introdusert for noe av den interaktive delen. I likhet med spill som Shenmue skal du trykke på bestemte knapper for å kunne utføre bevegelser som hindrer deg i å bli drept, skadet osv.

BSSD er nå i full 3D; ikke overraskende at de har valgt dette, ettersom spillerne blir mer og mer kresne. Visuelt sett er dette et flott spill. Spillet er ikke blant de beste, men holder seg godt over gjennomsnittet. Det inkluderer alt, selve spilledelen, videoer og animasjonene, og på toppen av det hele: flott bruk av farger. Detaljene er i likhet med fargene, noe av det som gjør spillet så flott å se på. Utenom dette er spillbarheten en viktig del. At den kan være stor i et slikt spill er for dere kanskje tvilsomt. Men surprise! Du får en skikkelig eventyrfølelse, se på alt, kontrollere alt, les alt og prøv å plukk opp alt. Det er slik disse spillene skal være, og det er slik vi vil de skal være. Omgivelsene er riktignok i full 3D, men utførelsen av de gode gamle plattform delene, der du f. eks skal hoppe fra fjellhylle til fjellhylle, veranda til veranda osv, er gjort på et imponerende vis, og enkelt. Istedenfor å holde styr på 3 knapper samtidig for å kunne utføre noe, så har du en enkelt knapp som utfører det. Alt i fra hoppe opp, hoppe ned osv. Enkelt og greit - noe nybegynnere bør sette pris på.

Nå har dere fått på plass spillets kvalitet innen grafikk og spillbarhet, og dere har helt sikkert ikke blitt skremt. Det neste å kommentere er lyden. Lyden i slike spill er ikke det viktigste, men den skal gi deg den rette følelsen. En følelse som samsvarer med resten av spillet og dine egne tanker. Lyden må og skal passe de rette omgivelsene, og du skal føle spenningsmomentet på de rette tidene. Det er ikke helt vellykket, men mer enn godkjent. Atmosfæren er den rette og du har ikke for "mye" lyd, verken i form av effekter eller bakgrunnsmusikk.

Konklusjonen blir at BSSD er et spill som tilfører denne sjangeren en ny giv, og bør være inspirasjon for nye spennende prosjekter. Min frykt i slike spill er at det til tider kan være kjedelig Dette spillet var intet unntak. Men de øyeblikkene gikk fort over. Både pga min interesse av å avsløre resten av historien og delvis pga spillets kvalitet. I denne sjangeren er det i dag det beste, men totalt sett på spillmarkedet så finnes det bedre alternativ. Det eneste som trekker spillet ned, utenom småting, er spillets gjenspillingsverdi. Det er ingen grunn til å spille det igjen etter at du har fullført det. Trist, men sant.

8 / 10
+
Det gode gamle Broken Sword er tilbake, denne gang i full 3D. Visuelt et flott spill og fortsatt et eventyrspill av klasse