Under store esportkonkurranser som CS:GOs ESL Pro League Season 5-finale i Dallas er publikummerne plassert veldig nærme spillerne, som dermed kan høre mye av det som blir sagt fra tribunen. Den siste tiden har dette skapt debatt og nettsider som Dot Esports forteller hvordan laget G2 Esports har tilegnet seg informasjon om posisjonene til motstanderne på denne måten.
Dette kalles "ghosting" i bransjen, og er i grunn en beskrivelse av at publikum påvirker spillet ved å røpe posisjoner i form av rop, meldinger eller plakater (tro det eller ei).
Nå kan den profesjonelle Counter-Strike: Global Offensive-spilleren Mike 'shroud' Grzesiek avsløre at han tar lydene fra publikum til hjelp:
"When you're sneaking through a smoke, when you aim at a wall - that's when the audience helps you. Like me and Jordan [n0thing] do this thing, especially Jordan, when we're in like a 1v2 or a 1v1, we look at a wall. Why? Because if you look at a wall or look at a smoke, the crowd's going to get loud, and if the crowd gets loud, you know he's there. Easy. So yeah, people do that all the time."
Ikke alle er like fornøyde med utviklingen, så det er mulig vi får se noen endringer i fremtiden. Foruten generelle tilrop eller stemningslyder fra publikum burde det vel være mulig for arrangøren å luke ut folk som sender meldinger eller benytter håndskrevne beskjeder på plakater.