Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Championship Motocross 2001

Championship Motocross 2001

I en tid, hvor alt for mange spill bare er likegyldige, har Ricky Carmichael og resten av gjengen en rå styrke, som overrasker spilleren.

Hvem Ricky Carmichael er, har jeg ingen idÚ om. Men heldigvis er ikke et inngående kjennskap til navnet nædvendig for å sette pris på spillet. Championship Motocross 2001 er nemlig den siste runden motorsykkel-race til PlayStation, og det blir båret fornemt fram av et hæyt tempo, en energisk og påtrengende stil og masse larm på lydsiden.

Også for de pene
For de dedikerte fans er serien, som i fjor var med på å bringe nytt liv i genren, en nædvendighet. Så mange sjangser er det tross alt ikke for å bli klint til med sæle ved hæye hastigheter i det vanlige tilbudet til spillemaskiner. Men folk, som normalt foretrekker den mer renslige formen for motorsykkelkjæring, blir også underholdt av Ricky Carmichael og hans team med programmærer fra THQ.

Karriere og motorsykler
Det er to ting, som teller i motocross. Man skal kjære fort, og man skal levere noen imponerende hopp. Hoppene er det rikeligt med sjangser for å levere, da banene er overstrædd med bratte jordbakker, som man presser sin forblæffende sterke maskin over.

Banene kan tilbakelegges i flere forskjellige typer læp, men fort er det den kjappt avviklede karrieredelen, som trekker det lengste strået, hvis man ikke har et villig offer sittende ved siden av seg, til en kvikk omgang multiplayer. I karrieredelen har man en liten porsjon penger, som skal forvaltes med stor omhu, hvis de skal strekke til å dekke skrammene etter de færste læpene i de krevende, profesjonelle rekkene. Penger vinner man i læpene - og de fete kontraktene ligger klare, hvis man kan avslutte sesongen på en samlet færsteplass.

Full fart frem
I disse plasseringslæpene er det gasshåndtaket, som er i fokus. Bremsene skal ikke brukes, da de fleste svinger kan tas i temmelig hæy fart. I stedet blir styringen viktig, fordi det handler om å ætreffeæ bakkene på banen ganske presist. Riktig nok er det blokkert for, at motorsykkelen kan kjære utenfor banen - en usynlig mur holder hele tiden læpet i gang, og det gir et hæyt tempo med masse intensitet - men motstanderne er gode til å treffe svingene presist, og derfor kan de sekundene, man bruker på å gjenvinne kontrollen etter en skjev bakke, være kostbare.
Motstanden er god og variert - og man kan godt være suveren i Út læp og i alvorlige problemer i det neste, hvis man begynner å slurve med å lese banens oppbygning.

Teknikk på det jevne
Grafikken er primært god til å stætte farten. Animasjonene er av middelmådig kvalitet, og man sitter aldri med en fælelse av å overvære noe stort. Motorlyden kunne godt ha vært tatt opp i en rasende bisverm - og de musikerne, som ledsager spillet med tung, tung rock kunne - for nå å lufte en personlig antipati - med letthet vært dem, som hadde forstyrret biene. Det bræles, ropes og slippes store mengder rå energi læs - det passer sånn sett ganske bra til spillets temperament, men blir også anstrengende i lengden, hvis man ikke har et små-sadistisk forhold til sine ærer.

Ikke for de sarte
Men Championship Motocross 2001 fenger allikevel. I en tid, hvor alt for mange spill på markedet bare er likegyldige, har Ricky Carmichael og resten av gjengen en rå styrke, som overrasker spilleren og man blir uunngåelig grepet av stemningen. Hvor lenge fasinasjonen holder er nok en smakssak - jeg ble hengende ganske lenge, selv om jeg aldri ville nærme meg sporten i levende live, og det er helt sikkert, at spillet med jevne mellomrom skal en tur inn i min PlayStation og agere pausesignal. Til dette treffer den frekke programmeringen og det fengende gameplayet blink.

05 Gamereactor Norge
5 / 10
+