Colin McRae Rally 04

Colin McRae Rally 04

Etter 3 tidligere suksesser har Codemasters nok en gang kommet med en ny tittel i Colin McRae serien...

Etter 3 tidligere suksesser har Codemasters nok en gang kommet med en ny tittel i Colin McRae serien, en serie med spill som det står respekt av og som har holdt mange bilspill entusiaster opptatt. Klarer de det for 4 gang? Alle gode ting er 3, hvilket vi fikk jo bevist da nr 3 i serien kom for godt over et år siden, Det var den første i serien PS2 maskinen, etter 2 tidligere utgivelser på PSOne. Ikke uventet så ble den en suksess og en ny klassiker ble født, både på spillmarkedet og i serien selv.

Grafisk sett vil jeg ikke si at det er en enorm fremgang, den er først og fremst mer detaljert og med en mye bedre oppløsning, men er det alt? Mulighetene og variasjonen er også bedre, og når en serie kommer opp i 4 titler så skulle det jo bare mangle. En gang må det jo komme noe nytt, og det har de klart, men er det nytt i forhold til andre rallyspill, som f. Eks. WRC? WRC er som kjent erkefienden til CMR04 og de slåss side om side helt til den siste målstreken, og de har nok hver sine tilhengere begge to.

Forgjengeren ga deg muligheten til å spille som Colin, bokstavelig talt. For du kunne verken velge bil eller en annen person å kjøre med, personbetingelsene er jo greie nok, siden det er et Colin McRae spill, men bilen skulle du kunne ha valgt. Det er det denne gangen blitt forandringer på, bil kan velges, og du slipper å slite med en trøtt Ford. Ved fremgang og uhyre viktige prestasjoner så får du etterhvert åpnet de forskjellige klassene. Blant disse finner du ekspert og gruppe B klassen, hvor B gruppen består av en rekke biler som den dag i dag er ulovlige i virkelighetens rallyverden. Personlig synes jeg Colin serien er den mest realistiske innen rally-genren, og at de da gir meg og andre spillere muligheten til å spille med regler som symboliserer den virkelige rallyverden er jo ingenting annet enn perfekt. Dette inngår i ekspert gruppen, bilene tar mer skade og muligheten for å bytte ut deler og å fikse på bilen er større.

Utenom grafikk og innhold så skal du også høre det du spiller, derfor må det høres riktig ut. Motorlydene i Colin spillene har bestandig vært veldig realistiske og de holder det gående også i dette spillet. Lyden er bra, og musikken er ikke en del av selve kjøredelen av spillet, kun motorlyd og lydeffekter kan høres på rallybanen.

I likhet med andre spill så kan du også i dette spillet finne en 2 player modus, med split screen. Å spille mot venner og kjente er alltid en fryd når det kommer til bilspill, eneste negative med Colin-serien er at en ikke kan ha direkte kontakt med motstanderen, for noen en positiv ting, det er jo realismen som teller, men jeg for min del foretrekker å kunne krasje å "leke" litt med motstanderen.

8 / 10
+
Forbedret grafikk og fortsatt realistisk, Mange biler og mange baner
-
For stor realisme i 2 player modus, litt action må til

0
Colin McRae Rally 04Score

Colin McRae Rally 04

ANMELDELSE. Skrevet av Sten Christian Kvindesland

Colin McRae er nesten et legendarisk navn innenfor rally sporten, og opptil flere ganger har han vært å finne på pallen, og noe sier meg at han ikke er helt ferdig ennå.

0
Colin McRae Rally 04 demo er ute!

Colin McRae Rally 04 demo er ute!

NYHET. Skrevet av Jon Andreas Bjerk

Langt om lenge har Codemasters endelig sluppet den etterlengtede demoen til PC versjonen av Colin McRae Rally 04. Så er du blant de mange som venter på å få fingrene i PC versjonen, kan du jo laste ned demoen og se hva du har i vente.