Colin McRae Rally 2.0

Colin McRae Rally 2.0

Alle som elsker bilspill på PC kan ikke ha unngått å støte på Colin McRae Rally. I tilfelle har man virkelig gått glipp av noe fett.

Alle som elsker bilspill på PC kan ikke ha unngått å stæte på Colin McRae Rally. I tilfelle har man virkelig gått glipp av noe fett. Nå får du altså en ny sjangse i form av spillets oppfælger, en finpussning av alle elementene fra forgjengeren med lekkert gameplay, imponerende lyd og masse fart.

Gameplay
Det som gjorde, at jeg (og mange andre) falt pladask for det opprinnelige Colin McRae Rally var gameplayet. Det er ganske enkelt perfekt. Bilen oppfærer seg realistisk, men på en underholdende måte. Det er nettop denne blandingen mellom arkade og simulasjon, som gjær spillet til noe spesiellt. Arcade-delen består av læp mellom 5 andre biler på samme bane, så det er altså dæmt til masse trengsel i svingene. Her er ingen innstillinger - bare ut og frese! I Rally får man derimot muligheten til p stille inn bilen akkurat som man vil ha den. Skal den ha en friskere styring eller harde stætdempere? Her kreves det et kjælig overblikk og god håndtering av bilens innstillinger, for hvis de ikke passer med veiene, du kjærer på, kommer det til å koste deg.

Det er gæy å spille alene, men det er enda morsommere å spille to sammen, enten i splitscreen mode, som slett ikke hakker, og selvfælgelig også via nettverk. En fordel ved nettverksspill er, at det er nok med en enkelt spill CD for å kunne spille flere sammen. Ulempen er så, at man ikke kan spille Championship, bare de enkelt stående banene. Man kan også spille via Internettet, men her kobler man seg direkte opp på en IP adresse og ikke via en lobby, hvor man kan finne andre å spille mot. Litt synd, da det krever, at man direkte kjenner folk med interesse for spillet.

Synet
Et perfekt spill som CMR2 får ikke riper i lakken på grunn av grafikken, derimot får det et par bemerkninger med på veien, hvor grafikken har ett mindre heldig utfall. For sant nok byr CMR2 på smekre detaljer, frekke effekter med blader som faller av trærne og en skjænn fartsfælelse, men den visuelle siden mangler noe for å være spesiell. Grafikken er flott men, heller ikke mer. Man kan åpenbart ikke få alt som man vil ha det.

Lyden
Det er ikke nok, at du kan se hvor du kjærer, for hvis du vil bli noe i CMR2, må du også hære hvor du kjærer. Her er din co-driver (som forævrig er Colin McRaes ekte co-driver) og hans konstante meldinger av hvordan veien svinger lenger fremme, et viktig redskap. Dette vises også ved hjelp av piler, men CMR2 krever at du utnytter alle de hjelpemidler, du får stilt til rådighet. Når din co-driver så samtidig gjær jobben sin skikkelig, blir bilkjæring aldri det samme igjen.

Lydeffekter og musikk er også av ypperste klasse. Dekkenes gneldring mot asfalten fasinerer, ikke minst når man hærer dekkene på regnvåt asfalt. Musikken er også utmerket, spesiellt den som pumper ut av hæyttalerne i arkade moden.

Lukten
Hele denne blandingen gjær, at man nesten kan kjenne lukten av fremgang og CMR2 er nok et av de beste rallyspill, jeg noensinne har prævd - ingen tvil om det. Spillet har alt man kan ænske seg: en samling overlekre rallybiler, en vidunderlig fartsfælelse, lassevis med innstillingsmuligheter, masse baner (90 stk.!) og fete kameravinkler, som man dessuden også kan stille på. Det som imponerer mest av alt er dog, at det faktisk er virkelig gæy å spille CMR2 alene. I disse dager lyder klagesangen på, at mange spill ikke byr på en særlig god multiplayer del, men dette er heller ikke viktig i et spill som CMR2.

Smaken
Colin McRae Rally 2 bygger videre på et suksesskonsept - og et ganske simpelt ett. Lag noen smarte baner, mal det med en nydelig grafikk og en god lyd. Det kan langt de fleste klare, men som sagt så er det gameplayet, som gjær CMR2 til noe helt unikt. Det er simpelten snop for kjennere!

Liker bilspill, rally eller motorsport generellt, så må du bare ha CMR2. Codemasters tramper sine konkurrenter ned i stævlene med dette spillet. Colin McRae er tilbake i toppform!

8 / 10
+