LIVE
HQ
logo hd live | Final Fantasy XIV
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Norsk
      Gamereactor
      anmeldelser
      Colin McRae Rally 2005

      Colin McRae Rally 2005

      Codemasters har trimmet konseptet og inviterer til enda et år med Colin. Men har den falmende rallykongen noe nytt å fare med?

      Abonner på vårt nyhetsbrev her!

      * Påkrevd felt

      Mens Rallisport Challenge 2 flerret inn i gamernes hjerter med sin actionpakka innfallsvinkel til rallygenren, satte Colin McRae seg på den mer seriøse siden av genren. I seriens fjerde utgivelse traff Codemasters spikeren på hodet, med den glimrende styringen. Bilens fire hjørner ble trukket med inn i dansen, og fysikken satt som et skudd. Nå er enda ett år revet ut av kalenderen og kodegutta er tilbake med gassen i bånn. Tingene er pusset opp litt, uten at det føles overdrevet, men det har tross alt ikke skjedd stort siden forrige utgivelse.

      HQ

      Denne gangen blir det gitt fritt spillerom for de karrierelystne. Vi blir servert en mengde forskjellige utfordringer, i form av en rekke turneringsformer. Denne gangen gir vi nemlig slipp på de litt stramme rallytøylene, og får både flere biltyper og løpsformer. Poenget er naturligvis å konkurere med en tittel som Rallisport Challenge, og presentasjonen av karrieretreet har også visse likheter. Forløpet er altså ikke lineært. Man har som oftest en håndfull utfordringer til rådighet og ved hjelp av disse må man planlegge veien mot toppen. Selv om variasjonen ikke er så slående som hos noen av konkurrentene, er det allikevel fint at det blir gjort litt med bredden. Samtidig skjer det ikke uten ett kompromiss med spillets store styrke, nemlig simulator-preget. Er man vant til å slenge bilene rundt med vanvittig powersliding og overjordisk fysikk, vil man kjlaske rett inn i realismens harde betongmur.

      Som tidligere kan bilene hærpes skikkelig. I kamp mot naturens krefter vil bilens skrøpelige metallskinn få nok å bryne seg på. Er man ikke påpasselig vil man trille av sted i et forvridd vrak, med gjennomtrekk fra gapene huller fylt med glassrester. Denne gangen kan også motoren slå seg skikkelig vrang og også faktisk skjære seg. Når man så trykker på en knapp, hører man motoren vri seg i et siste forsøk på at komme tilbake til livet. Ikke nok med at konseptet fungerer glimrende, men det er også implementert i resten av begivenhetene. De mange skadene preger naturligvis bilens ytelse, og vil over en lenger løpsserie, kunne bli en avgjørende faktor. Man får selvfølgelig muligheten til å reparere bilen på predefinerte tidspunkter, men tiden er begrenset og har man vært en skikkelig råtass, har man sjelden tid til å utbedre stort. Derfor må man kjøre taktisk - både sørge for å tjene inn verdifulle sekunder, samtidig med at man ikke river karrosseriet av kjerra.

      Styringen er igjen en kamp mellom den grunnleggende fysikken og bilens fire hjørner. Det krever finmotorikk og timing å komme seg helskinnet i gjennom. Det er tydelig forskjell på de varierende underlagene, både når det gjelder dekkenes veigrep og hvordan dette skildres på lydsiden. Det føles ekte - som om bilen faktisk har tyngde. Her kan man ikke bare fise gjennom med gassen i bånn. Men det gjør da også opplevelsen av en perfekt runde desto bedre. Følelsen når man sniker seg gjennem hårnålsvingene og gir gass på det perfekte tidspunktet er en opplevelse i seg selv.

      Colin McRae 2005 inneholder et imponerende antall baner - over 300 har det blitt plass til. Ca. halvparten av disse er dog resirkulert fra tidligere utgivelser. Det glemmer man allikevel fort når man suser gjennom de flotte landskapene. Borte er de stasjonære, flate bakgrunnene, erstattet av et mye mer detaljert og levende univers. Blader faller fra trærne, barrierer kan ødelegges og publikum jubler når de passeres. Alt dette er med på å gi spillet en høyere grad av dynamikk. En annen nyhet får du hvis du fronter med trær eller andre faste barriærer. Da blir skjermen slørete og man mister orienteringen et øyeblikk. Dynamikk får man også ved implementeringen av Xbox Live, hvor opp til åtte personer kan brake sammen i hissige løp og systemet fungerer alldeles glimrende.

      Dette er en annonse:

      Lydsiden har de obligatoriske Colin McRae rytmene, som bekler de forskjellige menyene. Mer kraft er det allikevel i motorens potente brøl, som forplanter seg i høytalernes bassmembran. På mange punkter er det snakk om en finpussing av et allerede veletableret spill. Spørsmålet er om tilføyelsen av Live og grafiske forbedringer er nok til å rettferdiggjøre et kjøp. De store nyhetene og forbedringene uteblir og konkurransen er sterk i genren. Colin er ikke lenger det hotteste rallynavnet i den virkelige verden og tronen som kongen i den digitale verden er heller ikke hans lenger.

      Colin McRae Rally 2005
      Colin McRae Rally 2005
      Colin McRae Rally 2005
      Dette er en annonse:
      Colin McRae Rally 2005
      Colin McRae Rally 2005
      Colin McRae Rally 2005
      Colin McRae Rally 2005
      Colin McRae Rally 2005
      Colin McRae Rally 2005
      08 Gamereactor Norge
      8 / 10
      +
      Fin grafikk, bra lyd og god styring
      -
      Mye resirkulering fra tidliger utgivelser og få virkelig store nyheter
      overall score
      er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

      Relaterte tekster

      0
      Colin McRae Rally 2005Score

      Colin McRae Rally 2005

      ANMELDELSE. Skrevet av Vegar Beide

      Codemasters har trimmet konseptet og inviterer til enda et år med Colin. Men har den falmende rallykongen noe nytt å fare med?



      Loading next content