Crash Bandicoot: Mind over Mutant

Crash Bandicoot: Mind over Mutant

Den snurrende pungreven er tilbake i et forsøk på å vinne tilbake gammel storhet i et fargesprakende eventyr med nye venner og gamle fiender .

Hvem husker ikke gode gamle Crash Bandicoot fra Playstations dager? Med sitt flotte utseende, kjappe, hypnotiserende gameplay og fenomenale stemning var dette en sikker vinner blant spillentusiaster og er fortsatt en herlig nostalgisk kilde. Det bygger seg dermed opp visse forventninger når en gammel klassiker skal vekkes til live. Denne gangen er det også uten partyfaktor og gokarts, men et ekte eventyrspill.

Jeg ble derfor litt satt ut da jeg fikk en full tredimensjonal verden å utforske, langt ifra de trange korridorene man måtte løpe i for tolv år siden. Dermed falt en stor del av nostalgigleden vekk for min del, her var det lite av den løp/spinn-doktrinen jeg var blitt så glad i. Isteden er tempoet roet ned til et bedagelig standard plattformformat, utrolig kjedelig i mine øyne i og med at markedet er fullstappet av dette fra før. Hva skjedde med det gamle gameplayet? Jeg forstår at vi befinner oss i et nytt millennium og greier, men flere Banjo-Kazooie og Ratchet & Clank trenger vi virkelig ikke.

Historien er forfriskende og helsprø nok, i all sin Ape Escape-plagiering. Cortex har laget en hjelm som under påskudd av å gi brukerne tilgang til et VR-lignende internett, lager slaver av konsumentene. Disse gir han storsinnet nok ut til alle Wumba-øyenes innbyggere, som et ledd i en ny plan om verdensherredømme.
Historien er fortalt gjennom visuelt fine mellomsekvenser, og er stappet med humor av den sprø, men gode sorten. Her vil både far og sønn finne lattervekkende øyeblikk, og humoren er generelt godt representert i spillet for øvrig.

Som den moderne pungreven han er, kan Crash både bokse og sparke, mens det gode gamle spinneangrepet spiller en ufortjent annenfiolin. Det er fordi man må snurre på venstrestikka for å bruke det, i et slags idiotisk forsøk på å simulere interaktiv kontroll. Derfor ender det med at fiender bankes på stusselig vis, og snurringen er redusert til en tåpelig gimmick som bare brukes når du må grave under jorden (også en tåpelig gimmick), eller hoppe ekstra høyt. Noen kameramann hadde han likevel ikke råd til, eller kanskje det er et nostalgisk grep fra utvikleren, uansett føles låst kamera veldig begrensende og gammeldags på en dårlig måte.

Crash: Mind over Mutant er likevel ikke verdiløst. Grafikken er fargerik og fin men ikke bedre enn for eksempel Kameo. Som i forgjengeren Crash of the Titans er de store titanene man støter på stjernene i showet, som etter en smule deng kan brukes som ridedyr. Designet på disse er glimrende, og de er veldig forskjellige i utseende og evner. Titanene er også godt integrert i de forskjellige gåtene i spillet, og det funker bra.

Et annet lite element som funker er bonusen du får av å banke fiender uten å bli truffet selv. Plastgitarhelter vil utvilsomt sette pris på denne, og å støte på en haug diamanter med 30x bonus er en herlig følelse. Med nok poeng vil du oppgradere enten Crash eller titanen du måtte ha, og selv om det føles som lite utslagsgivende er det en fungerende avhengighetsskaper som gir de mange kampene motivasjon og mening.

Spillets største pluss er likevel lyden. Jeg fikk sjokk da jeg fant ut at spillet er hundre prosent dubbet til norsk, en omfattende prosess i og med at hvert område og hver figur med hvert sitt tulle-engelske navn har blitt oversatt til troverdige motparter på norsk. Ingenting virker krampaktig eller fantasiløst. Best er likevel stemmeskuespillet, en potensiell akilleshæl fordi det er så mye prat i spillet. Alle fiendene lirer av seg kommentarer både før, underveis og etter at du har banket dem, og nesten alle er sinnssykt morsomme. Jeg fatter nesten ikke hvordan de har klart det, men når en av spillets mange småfiender kom løpende mot meg og skrek "generisk kamprop!", lo jeg så jeg datt av stolen. Og slik er det med alle tingene som gir fra seg lyd i Crash, de er bare så godt gjennomførte og hysterisk morsomme. Fra titanenes grynt og brøl til det merkelig tiltalende "Oogeliboogeli"et når du får et nytt oppdrag. Det er veldig tydelig at utviklerne har gjort en stor jobb med lyddesignet. Dessuten gjør dubbingen dette til et suverent barnespill, og de morsomme stemmene vil nok skape mye trillende barnelatter i norske hjem.

Uansett hvor bra lyden er, kommer jeg likevel ikke over hvor fjernt dette er fra det originale konseptet, som var det jeg hadde forventet meg. Det som da er synd er at selv om du skulle legge opphavet til side, kommer det sørgelig til kort ovenfor spillene som dominerer plattformsjangeren. Styringen er langt fra perfekt, det låste kameraet er tortur og man dør ekstremt ofte som et direkte resultat av dette. Selv om man har uendelig liv, noe som for øvrig fjerner mye av spenningen, blir det veldig frustrerende i og med at du mister poengdoblerne og titanen hvis du for eksempel faller ned i avgrunnen. Det er rett og slett ingenting nytt her, så når Radical Entertainment tok Crash ut fra trange jungelbrett med rullende steiner og epler og Aku Aku-masker gjorde de en stygg feil i mine øyne. Alt som var originalt med de gamle spillene er byttet vekk til fordel for standard plattform-gameplay, og et lojalt fanhjerte blør.

Som et tidtrøyte for barn kan dette sikkert fungere fint, men nostalgikere eller plattformentusiaster har lite eller ingenting å hente her. Dessverre.

Crash Bandicoot: Mind over MutantCrash Bandicoot: Mind over MutantCrash Bandicoot: Mind over MutantCrash Bandicoot: Mind over Mutant
05 Gamereactor Norge