Dark Fall 2: Lights out

Dark Fall 2: Lights out

Dark Fall 2: Lights out er en slags blanding av adventure og horror på en sær, men nærmest genial måte. Lars har testet!

Tilsynelatende virker alt stille og fredelig i byen Cornwall, en helt normal by i England. Du har hovedrollen som en ung mann ved navn Parker (nei, ikke Peter Parker fra Spiderman), som har blitt sendt til Cornwall for å dokumentere og kartlegge den farlige kystlinjen nær Cornwall. Etter kort tid oppdager Parker noe særdeles mystisk over denne byen, den har et fyrtårn som ikke er tegnet opp på noe som helst kart... Parker bestemmer seg for å dykke dypere i Cornwalls største mysterium og det er her du trer inn i hans rolle.

Når sant skal sies så byr ikke Dark Fall 2: Lights Out på noen revolusjonerende grafikk på noen måte. Utforskningen foregår via 2-dimensjonale bilder, som noen ganger blir tilegnet 3-dimensjonelle flater eller effekter. På en annen side så er grafikken utrolig atmosfæreskapende, man får faktisk følelsen av å være i Cornwall, en fiskelandsby på den Engelske kysten i 1912. En ting som kan være litt frustrerende til å begynne med er det minimalistiske brukergrensesnittet. Du bruker musa til å navigere og plukke opp ting med, noe som gjør at man ofte har lett for å overse små områder hvor viktige gjenstander kan befinne seg. Navigeringen foregår ved at du beveger musa helt ut i kantene av skjermen, hvor en pil dukker opp(forhåpentligvis) i riktig retning. En kan her se tydelig inspirasjon fra spill som Myst, men undertegnede ville heller ha foretrukket Myst's brukergrensesnitt i denne sammenhengen.

Et spill som skaper mer atmosfære enn dette skal du nok lete lenger etter. Musikken og lydeffektene er utrolig troverdige og skaper en følelse av at man faktisk "er der". Jonathan Boakes(spillets allmektige skaper) har helt klart forstått hvordan man tar fatt i spilleren, leker med sansene hans/hennes og få nakkehårene til å reise seg. Tro det eller ei så er dette spillet faktisk ganske skummelt, mye på grunn av den atmosfæren det klarer å skape. I det fjerne høres en tåkelur, det kan nesten virke som om den prøver å advare deg mot noe eller fortelle deg noe. Dialog med andre karakterer i spillet er utrolig nok nesten fraværende. Det meste som man finner ut leser man nemlig i forskjellige journaler, dagbøker og lignende. Dette kan kanskje virke avskrekkende for mange som er tilhengere av animerte karakterer som snakker til en, men på sett og vis så fungerer det til sitt formål. Grunnen til at det nettopp er slik, er nok på grunn av det stramme budsjettet utviklerne har hatt, men sett i lys av de atmosfæreskapende lydeffektene og musikken så gjør ikke det noe.

Det første som en tenker når en setter seg ned med dette spillet er: "hva f*** skal jeg gjøre???". Dark Fall 2: Lights Out er nemlig ikke et enkelt spill, snarere tvert imot. Selv brukte undertegnede atskillige timer på å finne ut hva man skulle gjøre i den første scenen. Hvis man er ute etter å få brynet "de små grå", vil dette spillet være et ypperlig valg, men også for de som liker å kjenne nakkehårene reise seg. Etter endeløse finkjemminger av steder man har vært utallige ganger før, finner man til slutt det man er på utkikk etter. Dette gir spilleren en følelse av å komme et steg nærmere løsningen av det store mysteriet, noe som igjen gir stemningen et løft. I mange adventurespill av denne typen blir man aldri gitt noen direkte hint eller tips, noe som kan være irriterende for mange som liker å få alt servert rett i fanget. På mange måter er dette spillet som et maleri av Picasso, vakkert for noen og bare rett og slett ufattelig teit og stygt for noen andre. Hvilken kategori man selv tilhører, er man nesten nødt til å finne ut ved å prøve spillet selv. Dark Fall 2: Lights Out har mange lyspunkter, men også mange irriterende aspekter. Spillet anbefales til fans av originalen og spill som Myst, Riven og lignende adventure spill.

Dark Fall 2: Lights out
Dark Fall 2: Lights out
Dark Fall 2: Lights out