Startsiden
Days Gone

Days Gone

Bend Studio bringer ikke mye originalt til bordet, men er det nødvendig når de særegenhetene det har og klassiske mekanikker fungerer såpass godt?

Days Gone har vært i en vanskelig situasjon fra første stund. Spillet forsvant raskt i skyggen av God of War, Spider-Man og Death Stranding da det ble avduket på E3-messen i 2016, og noen måneder senere kunne Naughty Dog bekrefte at The Last of Us: Part II var på vei. Særlig sammenligningene med sistnevnte har fått mange til å legge vekk alle tanker om Bend Studio sitt første PlayStation 4-spill siden "begge er så like med zombier og slik". Etter femti timer med Days Gone vil jeg si at dette er veldig urettferdig, for selv om spillet ikke lever helt opp til Sonys andre stortitler de siste årene snakker vi her om et meget bra spill som kan være starten på noe mye større.

Days Gone

Historien gjør det sannelig klart at Bend Studio åpner døren for kommende utvidelser og oppfølgere også. Her er vi nemlig ikke en ensom ridder som ønsker å kurere denne merkelige infeksjonen som gjør folk til zomb...Freakers. Det eneste Deacon St. John ønsker er å finne ut om konen hans faktisk døde etter at de ble tvunget fra hverandre og hjelpe de gjenlevende vennene sine med å leve et greit liv i en verden fylt med blodtørstige skapninger. Etter å ha spilt mange spill hvor jeg må redde verden uten særlig mye tid til egne ønsker er dette ganske forfriskende. Bend Studio har fått noen tips om hvordan de skal gjøre både figurene og historien interessante av Uncharted/The Last of Us-skaperne i Naughty Dog, så de fleste av personene og situasjonene du møter på føles troverdige og interessante. Tilbakeblikkene, som ofte er interaktive, gjør en glimrende jobb med å rettferdiggjøre hvorfor Deacon er villig til å gå ekstremt langt for å få svar på hva som skjedde med Sarah, mens hendelsene i nåtid pirrer nysgjerrigheten nok til at de omtrent seks timene med historiefokuserte scener aldri føles langtekkelige.

Noe av dette skyldes også hvordan oppdragssystemet er bygget opp. Nesten alle oppdrag du gjør veves på en flott måte inn i andre deler av historien, så du ender ofte opp med å få informasjon om andre deler av narrativet og verdenen uansett om du gjør hoved- eller side-oppdrag. På denne måten føles alt du gjør viktig og interessant. Samtidig går historien noen steder som ærlig talt overrasket meg litt, så selv om enkelte figurer er overdrevne klisjeer og historiefortellingen ikke er like finpolert som de beste i bransjen gjorde den en god nok jobb til at jeg fullførte de femti timene på omtrent en uke.

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonse
Days Gone
Days GoneDays GoneDays Gone

Ikke at det bare skyldes historien, for som vanlig er gameplay det viktigste for meg, og det er på dette området jeg tror Days Gone vil skape delte meninger. Er du ute etter å oppleve mye nytt som du ikke har sett i andre spill før bør du vurdere å lete andre steder. Nærmest alt du finner i Days Gone er tatt rett ut av andre spill. Du kan plukke planter for å tjene penger og tillit i de ulike bosetningene, finne samleobjekter for å lære mer om universet, kjøre fra A til B mens du hører en person fortelle litt om seg selv eller verdenen før du må drepe alt du ser, overta fiendekontrollerte baser for å få mer informasjon på kartet og få nytt utstyr, bruke et slags detektivsyn for å se små detaljer i omgivelsene og en rekke andre ting du har sett i såkalte open world-spill etter at GTA III kom ut for snart atten år siden. Dette høres jo ganske negativt ut, så hvorfor i alle dager fullførte jeg spillet såpass raskt?

Fordi nesten alt er veldig bra gjennomført og de få særegenhetene som finnes er utrolig underholdende. Blant sistnevnte har vi for eksempel horde-systemet. Vanligvis møter du på grupper bestående av fire til tolv fiender samtidig, men alt tas til nye høyder med de førti hordene som finnes i verdenen. Når man må kjempe mot alt fra femti til fem hundre fiender samtidig sier det seg selv at pulsen heves og taktikker må endres. Disse enorme gruppene er ikke som en slags kjedelig slange som kan utslettes med å bare skyte ned en lang korridor heller. Siden disse ulike Freakerne fortsatt har noe menneskelig over seg er de smarte nok til å løpe ulike veier for å overumple deg. Å være vitne til at en gruppe på hundre fråtsende og skrikende mennesker kommer byksende mot deg fra venstre og en annen gruppe med to hundre andre plutselig dukker opp fra høyre er noe som bare må oppleves. Dette gjør det også ekstra tilfredsstillende når du utnytter omgivelsene på en måte som dreper flere titalls fiender samtidig, noe Bend Studio er fullstendig klar over.

Flere av de største hordene forholder seg nemlig nær eller på plasser hvor det passende nok finnes en rekke eksplosive tønner, lastebiler som tilfeldigvis frakter tonnevis med bensin, stillas som kan kuttes ned for å legge hindere i veien for gjengen som jakter like bak og en rekke andre saker som får det hele til å føles ut som en lekeplass hvor kreativiteten får utfolde seg i all sin prakt. Uansett om det du gjør er nøye planlagt eller er en lynrask genistrek der og da venter det en euforisk følelse som kjennes fra topp til tå når du ser store deler av en horde fly til alle sider eller falle i bakken. Dette skyldes ikke bare kvantiteten, men kvaliteten også.

Du ser på

Preview 10s
Next 10s