
Det var få som forsto hvorfor Tecmo i sin tid annonserte Dead or Alive 3 til Xbox. Japanske firmaer og gamere har som regel større tillit til spill konsoller som er produsert av en japansk gigant - men i tilfellet med DOA3, har satsingen båret frukt.
Junji Nakamura la nylig frem de amerikanske salgstallene og her fremgår det, at mer enn 500.000 eksemplarer av den eksplosive fighter tittelen er langet over disken. Når det japanske salget blir gjort opp forventer firmaet, å selge over en million. Nakamura-san sa følgende:
'It's common sense in this business that your support the most popular console. So it would have been natural for us to choose the PlayStation2, which has shipped over 27 million units worldwide. But there's stiff competition in the fighting genre on the PlayStation2 from Namco and Sega as well. In evaluating the Xbox, we realized Dead or Alive 3 would sell so long as the hardware was also well received.'
En av de store fordelene ved Nakamura-san’s ledelse, er at han satser på spill, som kan selges i alle land og som har bred apell. Da handler det naturligvis om å holde utgiftene nede. Nakamura-san sa:
'In this business companies tend to give priority to performance rather than the development cost and release schedules. At Tecmo, there's a separate manager who works closely with the development team. As a testament to this strategy, only 1 or 2 games have been delayed in the past five years - yielding stable profits for shareholders.'
Dead or Alive 3 er en lanserings tittel ved den norske lanseringen 14. mars.