Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Dead Space 2

Dead Space 2

Et skremmende, klaustrofobisk og blodig actionspill. Richard har fått hyle fra seg gjennom Dead Space 2.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det har gått tre år siden ingeniøren Isaac Clarke ble tilkalt for å undersøke romskipet og planetknuseren Ishimura. Det viste seg raskt at det ikke var et voldsomt smart trekk. Muterte mannskaper klatret, krøp, haltet og løp gjennom korridorene etter Clarke. På mer eller mindre ukjent vis klarte Isaac å overleve - og pådro seg ikke stort annet en et forbigående koma.

Det er dog ikke til å legge under en stol at man kan bli noe forstyrret av å oppleve et slikt traume, og av den grunn oppbevares Isaac i rom med god polstring. Marerittene og de ubehagelige hallusinasjonene har ikke legene klart å bote med enda. Og man kan vel knapt påstå at friskmeldingen er like rundt hjørnet, når nekromorfene dukker opp i rombyen "The Sprawl" som Isaac holder til i.

Nekromorfene stormer sykehuset og Isaac må atter en gang ta opp kampen mot de dødelige monstrene som tidligere var hyggelige sykepleiere og søte barn. Urovekkende nok ser det ut til at utfordringene i sinnet til Clarke utgjør en like stor trussel som de ville mutantene som løper fritt rundt i byen.

Mer fokus på historie
Denne gangen kan man få inntrykk av at gjengen på Visceral Games har lagt ned mer arbeid i historien og utviklingen til figurene. Selv om jeg ikke ville kategorisert historien som spesielt unik, så er den svært godt presentert og byr på en og annen overraskelse.

Dette er en annonse:

Stemmeskuespillet er engasjerende og bygger godt opp under stemningen man forsøker å skape. Musikk og (u)lyder er også med på å lage den stemningen vi kjenner fra Ishimura, der man aldri kunne føle seg trygg for hva som ventet bak neste dør. Det er vanskelig å holde seg rolig stilt overfor høylydt barnegråt og voldsom familiekrangel - spesielt når det brått blir helt stille.

Det grafiske uttrykket er med på å forsterke stemningen av ødeleggelse og panikk. Vi får oppleve alt fra store leilighetskomplekser til serverrom - og alt er ganske pent å se på. Sammen med musikken og de ubehagelige lydene er dette helt klart et spill som kan få deg til å sitte anspent på kanten av stolen med krøllede tær. Når i tillegg alt av målere er å finne på ryggen til Clarke, mens våpnene indikerer hvor tomme de er med små hologrammer, er det vanskelig å ikke leve seg fullstendig inn i spillet.

Grotesk action og varierte kamper
Dead Space 2 er et av de mest brutale spillene i senere tid - akkurat slik forgjengeren engang var. For å drepe beistene må du skyte vekk armer og bein, mens skudd direkte i kroppen sjeldent stopper en løpende nekromorf. Dersom du ikke er overbegeistret for visuelt intense lemlestinger og kvestinger, og svimler ved synet av blod, er det nok en god idé å styre unna Isaacs mareritt. Blod serveres i litervis og utvikleren skjemmes ikke for å presentere svært groteske scener.

Våpnene og verktøyene man får til rådighet er nok i all hovedsak kjent for de som har spilt forgjengeren, men med et par nykommere. Jeg klarte raskt å finne mine fire favoritter. Du har fortsatt både Stasis- og Kinetic modulene som gir deg mulighet til å fryse fiender som kommer spurtende mot deg, samt å ta tak i hva en du måtte føle kan brukes som våpen. Spillet oppfordrer deg i større grad til å være mer kreativ og benytte omgivelsene - det er relativt sparsomt med ammo i forhold til motstandere i denne byen.

Dette er en annonse:

I The Sprawl finner man også flere automatiske butikker som gir deg våpen, drakter og annet utstyr dersom du har penger. Skulle du komme over noen kraftnoder, vil du kunne benytte disse til å videreutvikle våpnene dine, samt oppgradere drakt og moduler. Disse er naturligvis også sparsomt utplassert, noe som bidrar til at man tenker litt over hvilken oppgraderingsstrategi man skal kjøre. Skal jeg oppgradere helsen min eller gå for større ildkraft?

Små forbedringer
Isaac er også blitt raskere til beins i denne omgang, noe som gjør det hakket mindre frustrerende å bli overrumplet av uhyrer. Dessuten kan han både trampe og slå fra seg kjappere, noe som uten tvil kommer godt med i trange omgivelser. Jeg opplevde likevel situasjoner der jeg var på nippet til å rive av meg armen for å hamre i stykker både Playstation og skjerm i vilt raseri.

Ofte skjedde dette enten fordi jeg ikke var forberedt på situasjonen som oppstod, eller så klarte jeg ikke fange opp svakhetene til motstanderne raskt nok. Selv om det er veldig digg å endelig komme seg forbi en passasje man har slitt lenge med, kan man fort bli litt oppgitt over den plutselige økningen i vanskelighetsgraden.

Når det kommer til nyvinninger stiller ikke Dead Space 2 spesielt sterkt. Det eneste unike elementet i Dead Space-serien har vært områdene uten tyngdekraft. Disse har blitt utbrodert i denne utgaven, men sammen med forbedringene har man også strømlinjet opplevelsen.

Nå kan Clarke bruke små motorer på drakten sin til å forflytte seg rundt i vektløs tilstand, en funksjon som ikke er så veldig forskjellig fra å fly i mange andre spill. I tillegg har man introdusert en knapp for å "nullstille" Isaac til bakken, slik at han er "riktig" vei i forhold til hva som er opp og ned. For meg var dette egentlig en nedtur, da forvirringen man opplevde i vektløsrommene var den største delen av moroa.

Konklusjon
Visceral Games har forbedret noen aspekter ved spillet, men samtidig har man introdusert elementer som ikke akkurat bidrar til å bedre spillopplevelsen. Kontrollene er bedre, omgivelsene er mye mer varierte, våpnene er godt balanserte og fiendene har nye angrepsmønstre. Detaljer som at lyden blir så å si borte når man er i vakuum, kombinert med dynamisk lyssetting, gjør atmosfæren i Dead Space 2 nesten fullkommen.

Dessverre gjør ikke spillet så forferdelig mye nytt. De vektløse sekvensene fra forgjengeren er tilbake, men føles ikke like friske den andre gangen. Dumt er det også at de har blitt forenklet og strippet for den forvirringen man opplevde ved å ikke vite helt hvor i terrenget man befant seg. Ikke misforstå, det er fortsatt like underholdende å holde Isaac Clarke i hånden gjennom sine lidelser, men det foreligger dessverre ikke nok nyheter til å gjøre toeren like minneverdig som opphavet.

Om du er ute etter et lekkert, skremmende og blodig actionspill skal det likevel være liten tvil: Dead Space 2 er et sikkert kjøp.

Dead Space 2
Dead Space 2
Dead Space 2
Dead Space 2
Dead Space 2
Dead Space 2
Dead Space 2
Dead Space 2
Dead Space 2
Dead Space 2
Dead Space 2
Dead Space 2
Dead Space 2
Dead Space 2
Dead Space 2
Dead Space 2
Dead Space 2
Dead Space 2
Dead Space 2
Dead Space 2
Dead Space 2
Dead Space 2
Dead Space 2
Dead Space 2
Dead Space 2
Dead Space 2
Dead Space 2
Dead Space 2
Dead Space 2
Dead Space 2
Dead Space 2
Dead Space 2
Dead Space 2
Dead Space 2
Dead Space 2
Dead Space 2
Dead Space 2
08 Gamereactor Norge
8 / 10
+
Varierte og flotte omgivelser, godt presentert historie, partering av lemmer
-
Få nyheter, forenklet vektløstilstand, sporadisk vanskelighetsgrad
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Medlemsanmeldelser

  • Xenofex
    Da det første "Dead Space" dukket opp kom det som lyn fra klar himmel. Ingen hadde sett for seg at den ganske ukjente og tidligere... 8/10

Relaterte tekster

Dead Space 2Score

Dead Space 2

ANMELDELSE. Skrevet av Richard Imenes

Et skremmende, klaustrofobisk og blodig actionspill fra Electronic Arts. Richard har fått hyle fra seg og er klar med dommen...



Loading next content