Dead to Rights

Dead to Rights

Dead to Rights er på mange måter Max Payne’s bror. Xbox versjonen kom ut for en god stund siden og nå har turen kommet til action lystne PC eiere!

Dead to Rights er på mange måter Max Payne’s bror. Xbox versjonen kom ut for en god stund siden og nå har turen kommet til action lystne PC eiere! I den store hærskaren av action spill som er ute på markedet til PC, kan det være vanskelig å finne et riktig godt spill, og jammen ser det ikke ut til at Dead to Rights faktisk innfrir forventningene på de fleste punkter.

Du spiller politimannen Jack Slate, som har blitt dømt til døden pga av et iscenesatt mord som han ikke har begått. Tidlig i spillet finner du også faren din myrdet og det er disse to temaene spillet omhandler. Jack Slate kan på mange måter ligne på en rip-off av Max Payne. Du spiller en politimann som er ute etter hevn og begge spillene inneholder en form form "matrix" effekt i form av slow motion/bullet-time.

Grafikken i dette spillet er ikke akkurat nyskapende eller revolusjonerende. For 1-2 år siden kunne den kanskje vært nogenlunde akseptabel, men etter spill som f.eks. Max Payne 2 imponerer det ikke særlig mye. Den eneste karakteren som faktisk er bra laget er Jack Slate selv, resten av "crewet" er ikke mye å skrive hjem om. Real time lighting, skygger og dets like er ikke spesielt godt gjengitt, men etter min mening spiller ikke dette så altfor stor rolle i dette spillet.

Gameplayet i Dead to Rights er suverent. Du har kontroll over en hver situasjon og triksene du innehar er mange. Akkurat som i Max Payne kan man bruke slow motion ved å trykke inn en knapp og skyte ned det man selv måtte ønske av skurker og kjeltringer. Har man ikke våpen kan man ty til både slag og spark, man kan til og med kaste folk i bakken. Som et "sidekick" har du med deg din trofaste hund Shadow, som du kan kalle på til å angripe fienden. Våpnene er ganske standard, alt fra vanlig pistol til pumpehagle er tatt med. En artig liten sak er alle mini-spillene som du må igjennom. Dette gir spillet god variasjon og et lite avbrekk fra den endeløse skytingen. Her må man igjennom både boksing, vektløfting, håndbak og masse annen mini-spill-moro. Etter å ha gjennomført et mini-spill får man også tilgang til dette via hovedmenyen i spillet, noe som for øvrig er ganske praktisk. Hvis noe negativt skal sies om gameplayet i dette spillet er det kamerasystemet. Det fungerer som regel bra, men enkelte ganger kan det låse seg i merkelige vinkler hvor man ikke ser hva man gjør i det hele tatt. Heldigvis skjer ikke dette altfor ofte. Ellers fungerer kontrollene så å si smertefritt, man har full kontroll over Jack og får følelsen av at man faktisk er ham.

I bakgrunnen kan man høre små techno/funky lydsnutter, de er verken bra eller dårlige og tar ikke opp så mye av ens oppmerksomhet. Lydeffektene er faktisk ganske bra forseggjort, mens skuespiller prestasjonene ikke imponerer noe særlig. Han som er stemmen til Jack Slate høres lite engasjert ut og det kan virke som om utvikleren bare har ansatt en vilt fremmed person uten noe som helst skuespiller erfaring til å snakke inn dialogen. Uansett får man med seg hvordan historien utspiller seg, men dialogen kunne med fordel vært mye bedre.

Action spill pleier vel neppe å være store i form av gjenspillsverdi. Dette spillet er inget unntak fra regelen, men tro meg, du kommer til å more deg mens du spiller det. Historien er muligens noe uoriginal, men den involverende handlingen og det nydelige gameplayet gjør at det føles nesten som om du spiller Jack Slate i en eller annen film. Generelt sett er det nok mulig å bruke litt tid på å gjennomføre dette spillet, men etter det er det nok dessverre også slutt på moroa.

8 / 10
+
Fett gameplay, utrolig involverende, ligner Max Payne