Delta Force: Urban Warfare

Delta Force: Urban Warfare

Verdensfreden henger atter en gang i en tynn tråd og bare en mann kan redde dagen - du.

Verdensfreden henger atter en gang i en tynn tråd og bare en mann kan redde dagen - du; en topptrent Delta Force-soldat og en sann mester i håndteringen av våpen og sprengstoff i alle mulige avleiringer. Dessverre er du litt nedtrykt for tiden. Et eller annet gikk galt på ditt forrige oppdrag, hvilket resulterte i en stor eksplosjon og døde lagkamerater. Det viser seg imidlertid at du ikke er den eneste som har opplevd dette. Flere Delta Force-oppdrag har gått grusomt galt i det sidste. Noet er i gjære og sjefen for CIA, som tilfeldigvis er en av dine trofaste venner, sender deg ene og alene ut i verden for å finne svarene.

Ut og reise
Oppgaven tar deg vidt omkring og turen går blant annet til Østerike og England. Alt starter i Mexico, hvor en våpenhandler muligens kan gi deg noen svar. Men, først må han finnes, så du blir nødt til å snike deg forholdsvis usett gjennom hans hovedkvarter, være rask på avtrekkeren og kjapp til fots når det er nødvendig, og musestille og avventende når det er mulig. Andre oppdrag sender deg ut i åpne konfrontasjoner, hvor kuler og granater flyr rundt ørene på deg og da er det betryggende å vite at du har med deg et solid arsenal i ryggsekken. Arsenalet består av et effektivt M16-maskingevær, en pistol med eller uten lyddemper, en kniv du både kan stikke og kaste med og selvfølgelig også en håndfull granater og sprengladninger. Spesielt interressant er dog en meget kraftig snikskytterifle med nightvision-kikkertsikte, så fiendene kan knertes på lang avstand og til og med i mørket.

Pass på kulene
Å knerte fiender er allikevel ikke så lett som det høres ut som. De hopper i dekning bak kasser, i hull i veggene og der de ellers kan finne beskyttelse. Ser de en død kamerat liggende på bakken blir de mistenksomme, så det første du må gjøre etter å ha tatt livet av en banditt, er å skjule liket. Fiendene styrter heller ikke frem mot deg, men bruker taktiske manøvre for å få fatt i deg og er du såret, vil de nok også finne deg, ved å følge blodsporet ditt. Bedre blir det ikke av, at det ikke eksisterer førstehjelpsskrin i spillet. Er du først truffet handler det altså om å ikke bli truffet igjen.

Fingerfamling
Nettopp det med å bli truffet ytterligere, kan være temmelig vanskelig og synderen er styringen. Paradoksalt nok er det ikke fordi styringen er treg. Faktisk er den veldig nøyaktig. Problemet er at den er så omfattende og veldig anderledes satt sammen, i forhold til det som er kutyme for konsoll-spill. For det første skyter man ikke lenger med X. Den brukes i stedet til å detonere sprengladninger. Det ærefulle vervet som avtrækker er i stedet blitt tildelt R1. Våpenskifte styres med høyre- og venstre piltast mens opp- og nedtastene brukes til å skifte mellom nightvision, så man kan se i mørket og termiske briller så man kan se fiendenes kroppsvarme. De to analoge stikkene brukes til å bevege seg rundt med, og her blir det virkelig vanskelig. Med den venstre stikken beveger man seg frem og tilbake og til sidene mens man med den høyre kikker opp, ned og til sidene. Det høres veldig enkelt ut og i teorien er det jo også det, men praksis er noe helt annet. Jeg synes det var voldsomt vanskelig å får koordinert fingrene riktig hvilket resulterte i et noe blast førsteinntrykk av spillet. En times tid med intens trening og godvilje gjorde allikevel underverker og når man først har mestret styringen er det faktisk vanskelig å legge fra seg Delta Force: Urban Warfare igjen.

Den kan jaggu ennå
Den gjennomførte AI'en og de varierende oppdragene er med på å skape et solid og fengende gameplay og da blir det heller ikke dårligere av at grafikken faktisk er veldig flott, når man tar PSOne’s begrensede grafiske styrke i betraktning. Bortsett fra styringen, som krever en del tilvenning for å kunne brukes effektivt, så er det vanskelig å sette fingeren på noe negativt i Delta Force: Urban Warfare. Bare det at spillet er utelukkende utviklet til PSOne, viser mot og selv om spillet ikke kan holde tritt med mer moderne spill, hva angår grafikk og lyd, så er gameplayet fortsatt det viktigste og her kan den gamle PSOne'en fortsatt være med i tet. Novalogic og utviklerne Rebellion fortjener altså et stort klapp på skulderen av to grunner. For det første så har de flyttet Delta Force-konseptet knirkefritt fra hjemmebanen på PC til nye jaktmarkene på PSOne og for det andre har de vist stort mot ved å fortsatt ha tro på den gamle PSOne'en. Det burde andre utviklere også gjøre, for PSOne er sant nok gammel, men det er fortsatt futt i de gamle kretsene.

8 / 10
+
Et solid actionspill med intelligent gameplay som viser at det fortsatt er masse liv i PSOne