Den legendariske spillutvikleren Peter Molyneux meldte som kjent nylig sin avskjed fra Microsoft, etter mange års tro tjeneste. I et åpenhjertig intervju med Develop forteller ha nå hvorfor:
- Det hele startet for omkring 18 måneder siden. Jeg begynte å håve inn en masse priser. Jeg mottok BAFTA Fellowship-prisen i Storbritannia, Lifetime Achievement-prisen i Spania, en til i Italia og flere i USA. De strømmet nesten inn, forklarer Molyneux.
- Jeg var naturligvis veldig stolt av prisene, men etter en stund tok jeg en titt på alle pokalene i skapet mitt og tenkte for meg selv. Fortjener jeg virkelig dette? Er dette et speil på alt jeg har fått til før? Jeg kunne ikke tro det. Var dette det hele? Folk sier at jeg har gjort alt som tenkes kan, men har jeg egentlig det?, fortsetter Molyneux.
Videre går han inn på avskjeden fra Microsoft, som naturligvis har en sammenheng med alle disse spørsmålene:
- Jeg hadde en stor trang til å gjøre noe nytt og spennende, noe unikt. Jeg hadde ingen konkrete ideer naturligvis, delvis fordi enhver idé du får mens du jobber hos Microsoft også tilhører selskapet, utdyper Molyneux.
- Så skjedde det noe fryktelig. Jeg satt i kontorstolen min en dag. Jeg var i flytsonen, med høretelefonene på og øynene lukket. Jeg tenkte på ideer til Fable: The Journey. Plutselig følte jeg at stolen min beveget seg. Da jeg åpnet øynene ble jeg møtt av Microsofts stoljusteringspersonell, en hyggelig dame som kommer innom av og til for å stille inn stolen min til det ergonomisk optimale. Dette er helt sinnssykt, tenkte jeg for meg selv, fortsetter Molyneux.
Han avslutter sitt resonement:
- Microsoft var så trygt. Microsoft var så fint. Jeg hadde full støtte, og ingenting jeg gjorde kunne skade meg, hverken kreativt eller fysisk. Farene var forlengst forsvunnet. Likevel hadde jeg denne trangen til å skape noe unikt, og de trygge rammene hos Microsoft kvalte kreativiteten min til en viss grad. Det var i dette øyeblikket jeg skjønte at jeg måtte dra, avslutter Molyneux.