Dirt Rally 2.0

Dirt Rally 2.0

Daniel har igjen satt seg bak rattet for å kjøre seg vill i skog og mark, men nyter han det like godt som sist?

For drøyt tre år siden mottok vi rallyfantaster Dirt Rally i gave fra Codemasters. Dette var uten tvil det beste rallyspillet vi hadde blitt servert, og mottagelsen tilsvarte også dette. Med et lite sidesprang til Dirt 4 i 2017 er Codemasters nå tilbake med oppfølgeren Dirt Rally 2.0, og forventningene er mildt sagt høye. Klarer det å leve opp til forventningene? Stort sett...

Jeg har kost meg i uttallige timer både med Dirt Rally og Dirt 4 de senere årene. Førstenevnte på grunn av rallydelen av spillet, og sistnevnte på grunn av rallycrossdelen. Nå er håpet at jeg kan legge begge til side, og heller konsentrere meg om dette ene spillet.

Dirt Rally 2.0
Dirt Rally 2.0 byr på nydelig grafikk.

Kjørefysikken har alltid vært hovedfokus for Codemasters i Dirt-serien, og denne utgaven er naturlig nok intet unntak. Dirt Rally 2.0 gir oss både ny kjørefysikk og ny realisme på veiene. Igjen har de gjort forbedringer på hvordan bilen oppfører seg på forskjellig underlag, og har i tillegg lagt inn dynamiske endringer kjøreforholdene. Jo senere jeg har starttid jo dårligere er veien å kjøre på etter at andre biler har kjørt opp gjørme og grus før meg. Dette er spesielt merkbart i starten av karrieremodusen ettersom de dårligste klassene har de seneste starttidspunktene. Bilene føles fortsatt veldig realistiske i håndteringen, og selv med spilling med håndkontroller kan jeg merke at de tre tonn tunge Rally GT-bilene er ekstremt tunge å håndtere på svingete vei. Med ratt og pedaler ble opplevelsen forsterket noe, men jeg føler likevel at jeg får nok tilbakemeldinger i håndkontrolleren til at det er realistisk.

Også omgivelsene i spillet har fått en oppgradering. Trær, tilskuere og landskap har alle fått et aldri så lite ansiktsløft, og nå ser jeg helt tydelig hvilken type tre det er jeg kræsjer i. Jeg er så heldig at jeg kunne spille på PlayStation 4 Pro med 4K oppløsning, og jeg må virkelig si at dette spillet er det peneste rallyspillet som er gitt ut per i dag. I tillegg flyter spillet utrolig godt, og i løpet av mine timer bak rattet opplevde jeg aldri noe form for hakking i spillopplevelsen. Jeg har derimot fått høre at noe hakking kan oppleves på vanlig PlayStation 4, men at det også hører med til sjeldenheten. Dette er spesielt viktig de gangene jeg kjører gjennom skogene i New England, USA i to hundre kilometer i timen.

Dirt Rally 2.0Dirt Rally 2.0
Dirt Rally 2.0 lar deg kjøre Petter Solbergs Volkswagen Polo rundt Lånkebanen i Trøndelag.

Lydmessig er Dirt Rally 2.0 like fantastisk som tidligere, om ikke enda litt bedre. Turbolyden fra spesielt rallycrossbilene får det til å pirre godt i magen i det jeg slipper håndbrekket og tar av fra startflata på Lånkebanen, og jakter førsteplassen inn mot første sving ved NAF-senteret.

Innholdsmessig ligner Dirt Rally 2.0 mye på forgjengeren. Codemasters har gått bort fra de automatisk generte banene de introduserte i Dirt 4, og heller gått tilbake til faste etapper. Ettersom denne løsningen ikke fungerte helt som ønsket, er det gledelig å se at de går tilbake til noe vi vet fungerer. Ved utgivelse kan jeg boltre meg på rallyveier i Australia, Argentina, Polen, USA, New Zealand og Spania. Tar jeg turen over på rallycrossbanen er det kommet til et par nye tilskudd og jeg kan nå kjøre i Canada, Portugal, Norge, Sverige, Belgia, Frankrike, Spania og på den nye Silverstonebanen i England. De tar med andre ord godt vare på lisensen de har med World Rallycross Championship på tross av forfallet disse har møtt på den kommende sesongen. Ettersom Codemasters også hadde lisensen i fjor har de også rettigheten til førerne og bilene som var med sist sesong. Det betyr at jeg kan kjøre rundt i Petter Solbergs Volkswagen eller Andreas Bakkeruds Audi på de åtte forskjellige banene.

Dirt Rally 2.0Dirt Rally 2.0

Nytt av året er Season Pass som med jevne mellomrom vil gi nye tilskudd til spillet. Vi har allerede fått vite hva som kommer i den første sesongen, som består av seks nye biler og tre nye rallylokasjoner (Monte Carlo, Sverige og Tyskland). Hva som kommer videre blir spennende å se, og personlig må jeg si at jeg håper å se Rally Wales returnere til spillserien ettersom dette er en av de bedre rallyene i mine øyne.

Hva spillmoduser angår er det ikke mye nytt i denne utgaven. Karrieremodus fungerer på samme måte som før hvor jeg må kjempe meg oppover for å få bedre motstandere. Jeg gjorde feilen med å tro at jeg måtte kjøre den dårligste klassen for å bygge meg oppover til de andre klassene, men dette viste seg å være feil. Alt jeg trengte å gjøre var å kjøpe en bil i en av de andre klassene for å delta. Det kan riktignok lønne seg å kjøre en sesong med den minste klassen både for å bli kjent med banene, og samtidig tjene opp litt penger til å kjøpe nye biler og bygge opp laget som består av mekanikere med forskjellige egenskaper som også kan oppgraderes.

I tillegg finnes det også en historiemodus som fungerer slik jeg trodde karrieremodusen fungerte, hvor jeg gradvis må bygge meg opp gjennom historien til rallysporten. De første løpene kan være noe kjedelige, men det er som sagt nyttig lærdom for videre spill, og her kan jeg også velge vanskelighetsgrad, dersom den vanlige karrieremodusen blir for lett eller for vanskelig.

Dirt Rally 2.0Dirt Rally 2.0

Dirt Rally var kjent for å ha en god løsning på kartleserdelen, og dette blir ikke akkurat svekket i 2.0-versjonen med Petter Solbergs tidligere kartleser Phil Mills på laget. Det er gjort en rekke opptak av Mills hvor han leser noter avhengig av hastighet, og notene er klarere og mer detaljerte enn noen gang før. Ved et par tilfeller opplevde jeg at noter for en sving ikke ble lest opp i det hele tatt, og dette er jo selvsagt kritisk, men dette er noe som er blitt rettet opp i via oppdateringer i tidligere versjoner slik at dette kan forventes denne gangen også. Den viktigste regelen består også fortsatt: om du hører noten «Don't cut», betyr det virkelig DON'T CUT. Det er dømt til å gå galt.

Det største minuset jeg finner med årets utgave kommer i det jeg skal begi meg ut i flerspillerverdenen. Rallydelen er lik som tidligere, og dette fungerer egentlig helt greit, men det er i rallycrossdelen de kanskje har blitt litt for kreative. Her har jeg mulighet til å kjøre fulle helger som inkluderer fire kvalifiseringsheat, semifinaler og finale mot opptil syv spillere rundt om i verden. Resten av bilene fylles opp med datastyrte førere som jeg kan sette vanskelighetsgrad på selv fra en skala på 1 til 100. Dette er et kjærkomment tilskudd dersom man kun er kun et par stykker som skal spille sammen, men her savner jeg sårt et alternativ som gjør det mulig å kjøre uten datastyrte motstandere om man klarer å fylle opp alle åtte plassene med venner. Det er alltid morsomt å konkurrere med venner, uten å måtte bekymre seg for datastyrte motstandere selv om dette også er et bra tilskudd.

I tillegg til dette oppdateres ikke tabellene for de beste tidene ved kjøring på nett. De oppdateres nemlig kun ved kjøring i Time Trial-modusen, og ikke verken ved flerspiller eller karrieremodus. Dette gjør at de beste tidene ikke nødvendigvis vil være de beste da dette er de to modusene som blir kjørt mest av de fleste.

Dirt Rally 2.0Dirt Rally 2.0Dirt Rally 2.0

Dette er selvsagt bare småpirk i det som er et fantastisk flott bilspill ellers. Det er ikke perfekt, men det er neimen ikke langt unna rent kjøreteknisk. Flott grafikk, gode kontrollere både med håndkontroller og ratt og pedaler gjør hele til en meget behagelig opplevelse. Er du ny i rallysjangeren vil jeg anbefale å sette på diverse hjelpemidler for å gjøre innkjøringen litt enklere (alt er slått av som standard), men ikke slå på alt heller. Ting som stabilitetskontroll og tractionkontroll gjør alle rallyspill kjedeligere, men å aktivere ABS-bremser kan være hjelpsomt i starten. Jeg koser meg glugg i hjel med Dirt Rally 2.0, og kan knapt vente på de nye banene vi får se utover.

9 / 10
+
Glimrende kjørekontroller både med håndkontroller og ratt/pedaler. Nydelig grafikk. Autentisk lyd.