Dirt Rally 2.0

Daniel har igjen satt seg bak rattet for å kjøre seg vill i skog og mark, men nyter han det like godt som sist?

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonse

For drøyt tre år siden mottok vi rallyfantaster Dirt Rally i gave fra Codemasters. Dette var uten tvil det beste rallyspillet vi hadde blitt servert, og mottagelsen tilsvarte også dette. Med et lite sidesprang til Dirt 4 i 2017 er Codemasters nå tilbake med oppfølgeren Dirt Rally 2.0, og forventningene er mildt sagt høye. Klarer det å leve opp til forventningene? Stort sett...

Jeg har kost meg i uttallige timer både med Dirt Rally og Dirt 4 de senere årene. Førstenevnte på grunn av rallydelen av spillet, og sistnevnte på grunn av rallycrossdelen. Nå er håpet at jeg kan legge begge til side, og heller konsentrere meg om dette ene spillet.

Dirt Rally 2.0
Dirt Rally 2.0 byr på nydelig grafikk.

Kjørefysikken har alltid vært hovedfokus for Codemasters i Dirt-serien, og denne utgaven er naturlig nok intet unntak. Dirt Rally 2.0 gir oss både ny kjørefysikk og ny realisme på veiene. Igjen har de gjort forbedringer på hvordan bilen oppfører seg på forskjellig underlag, og har i tillegg lagt inn dynamiske endringer kjøreforholdene. Jo senere jeg har starttid jo dårligere er veien å kjøre på etter at andre biler har kjørt opp gjørme og grus før meg. Dette er spesielt merkbart i starten av karrieremodusen ettersom de dårligste klassene har de seneste starttidspunktene. Bilene føles fortsatt veldig realistiske i håndteringen, og selv med spilling med håndkontroller kan jeg merke at de tre tonn tunge Rally GT-bilene er ekstremt tunge å håndtere på svingete vei. Med ratt og pedaler ble opplevelsen forsterket noe, men jeg føler likevel at jeg får nok tilbakemeldinger i håndkontrolleren til at det er realistisk.

Også omgivelsene i spillet har fått en oppgradering. Trær, tilskuere og landskap har alle fått et aldri så lite ansiktsløft, og nå ser jeg helt tydelig hvilken type tre det er jeg kræsjer i. Jeg er så heldig at jeg kunne spille på PlayStation 4 Pro med 4K oppløsning, og jeg må virkelig si at dette spillet er det peneste rallyspillet som er gitt ut per i dag. I tillegg flyter spillet utrolig godt, og i løpet av mine timer bak rattet opplevde jeg aldri noe form for hakking i spillopplevelsen. Jeg har derimot fått høre at noe hakking kan oppleves på vanlig PlayStation 4, men at det også hører med til sjeldenheten. Dette er spesielt viktig de gangene jeg kjører gjennom skogene i New England, USA i to hundre kilometer i timen.

Dirt Rally 2.0Dirt Rally 2.0
Dirt Rally 2.0 lar deg kjøre Petter Solbergs Volkswagen Polo rundt Lånkebanen i Trøndelag.

Lydmessig er Dirt Rally 2.0 like fantastisk som tidligere, om ikke enda litt bedre. Turbolyden fra spesielt rallycrossbilene får det til å pirre godt i magen i det jeg slipper håndbrekket og tar av fra startflata på Lånkebanen, og jakter førsteplassen inn mot første sving ved NAF-senteret.

Dirt Rally 2.0Dirt Rally 2.0
Dirt Rally 2.0Dirt Rally 2.0
Dirt Rally 2.0Dirt Rally 2.0Dirt Rally 2.0