Dragon Ball FighterZ

Dragon Ball FighterZ

Vi ga sportsspillentusiasten Daniel en aldri så liten utfordring, og kastet ham ut i Dragon Ball FighterZ forrykende kampsportverden.

Først og fremst må jeg komme med en innrømmelse. Jeg har aldri hatt noen interesse for Dragon Ball, og har ei heller spilt noen av spillene i serien. Slåssing (på spill) har jeg derimot mer kjennskap til, og derfor ble det vanskelig å si nei da sjefen spurte om noen ville ta en runde med Dragon Ball FighterZ. Et lite forhåndsvarsel kan derfor være på sin plass da dette er en anmeldelse på andre grunnlag enn om en blodfan av Dragon Ball skulle tatt seg av den.

Dragon Ball FighterZ

Mitt første møte med spillet er kaotisk. Jeg har en venn på besøk som er i samme situasjon som meg, og vi bestemmer oss for å prøve å slåss mot hverandre uten å prøve ut noen som helst veiledninger eller lignende. Der man trodde Tekken-serien var NM i button mashing, overgår FighterZ dette på alle mulige måter. Det er det villeste kaos med automatiske komboer, og en aldeles strålende animasjonsopplevelse hvor jeg bare blir sittende å nyte bildene på TV'n min mens kameraten min slår meg helseløs bortover skjermen. Med andre ord fikk kan man vel trygt si at jeg fikk et varierende førsteinntrykk av spillet.

Kompisen min drar hjem, og jeg bestemmer meg for å sette meg mer inn i spillet. Kanskje det å lære seg noen triks kan være en fordel før jeg begir meg ut på historiedelen. Med ny giv begir jeg meg ut på de forskjellige treningsscenarioene spillet gir meg, og jeg merker tidlig at det er mer til dette spillet enn å bare trykke vilt på knapper for å slå motstanderen. Det er fortsatt litt vill trykking på kontrolleren som fungerer aller best for undertegnede, men på en snedig måte får jeg litt mer kontroll over den ville trykkinga mi etter å ha lært litt mer.

Dragon Ball FighterZ

Som jeg nevnte innledningsvis har jeg ingen kjennskap til Dragon Ball fra tidligere, slik at det blir vanskelig for meg å si for mye om historiedelen i forhold til forhistorien til serien. Det jeg kan uttale meg om er hvordan det føles for meg, og det er kort fortalt mye venting / trykking på X-knappen for å komme til neste setning, og veldig lite slåssing. I tillegg klarer jeg ikke helt å bestemme meg for om jeg synes historien er interessant eller ikke. Jeg har hørt den tidligere på en måte, men samtidig så er det noe som fenger meg. Kan det være at spillet gjør meg til en animefan? Jeg betviler det noe ettersom dette ikke er noe jeg har hatt veldig stor begeistring for ved tidligere forsøk, men historien i FighterZ er ikke håpløs, om ikke annet. Jeg vil tro historiedelen av spillet fenger fans av serien, som tross alt kjenner de forskjellige figurene bedre enn meg.

Dragon Ball FighterZ
Dragon Ball FighterZ
Dragon Ball FighterZ