Dragon's Crown Pro

Dragon's Crown Pro

Anders har tatt et gjensyn med en visuell slager fra 2013. Mennene er like bredskuldrede, kvinnene like barmfagre, men har Dragon's Crown Pro noe mer å komme med enn det?

Dragon's Crown er et 2D «beat 'em up» som tar deg gjennom en klassisk eventyrverden. Du velger mellom seks ulike krigere, henholdsvis: Fighter, Elf, Amazon, Wizard, Sorceress og Dwarf.
Alle figurene har nokså ulik spillestil og kan også lære sine egne, unike evner.

Da spillet opprinnelig ble lansert på PS3 og Vita tilbake i 2013, fikk det enkelte reaksjoner på sitt noe overdrevne figurdesign. Og det er nok ikke uten grunn. Her er mennene så bredskuldret at ingen t-skjorte i verden ville passet, mens noen av kvinnene har et frontparti som garantert ville ført til prolaps. Figurdesignet til side, Dragon's Crown har en enestående, klassisk visuell stil, som bader i fantasi, farger og estetikk. Nå ser spillet også bedre ut enn noen gang, da PS4-utgaven støtter 4K-oppløsning.

Dragon's Crown Pro
Den klassiske rollebesetningen. Delvis i hvert fall.

Det er verdt å merke seg at Dragon's Crown Pro er mer en port av originalspillet, enn noen form for remaster. Det er ikke lagt til noe nytt innhold som skiller det vesentlig fra de eksisterende utgavene. Det er nok i all hovedsak for å beholde cross-play mulighetene spillet innehar. Lagringsfilene fra både PS3 og Vita kan lastes opp i skyen, for så og hentes ned på PS4. Jeg fant ikke igjen min «Elf-save» fra Vita og måtte derfor starte fra scratch, men muligheten til å fortsette på sine eksisterende gjennomspillinger er der for etablerte spillere. Dette betyr derimot også at troféene fra de andre versjonene blir videreført. Dragon's Crown Pro har ikke en egen, unik troféeliste.

Historien i spillet finner sted i kongeriket Hydeland, som for så vidt er den samme fantasiverdenen som Odin Sphere og GrimGrimoire, som også tilhører Dragon's Crown-utvikleren Vanillaware. I Hydeland jaktes det på dragens krone, en legendarisk gjenstand med magiske krefter. Din figur blir rekruttert til oppgaven og bæres gjennom velkjente områder som forheksede skoger, slott og mystiske katakomber. Her venter horder av fiender og spennende bosskamper. Det skal sies at historien i spillet er ganske pregløs og når aldri et punkt hvor den griper tak i deg og nekter å slippe. Den klarer likevel å stå nokså støtt, takket være fortellerstemmen til en eldre herremann.

Dragon's Crown Pro
Hvem er snill og hvem er slem? Aldri godt å vite.

Gameplayet i spillet baserer seg i all hovedsak på å grisebanke fiender. Avhengig av hvilken figur du velger, kan du skyte kraftige piler, sette slagmarken i fyr og flamme eller plante øksa di i trynet på de som måtte finne på å stå i veien. Dragon's Crown Pro kan spilles alene, men er nok enda artigere med opptil tre medspillere. Har du ingen til å hjelpe deg i nødens stund, kan du ta med deg maskinstyrte krigere, mange av de som du selv må bringe tilbake til livet, etter å ha funnet levningene deres rundt omkring i verden. Men fire krigere travende rundt på skjermen kan bli ganske kaotisk, noe som ofte fører til at det ikke alltid er like lett å holde styr på alt som skjer.

Dragon's Crown Pro
Det er ikke alltid like lett å se hvor figuren din er på skjermen...

På skjermen beveger figurene seg både horisontalt og vertikalt, men som "sidescroller" er det alltid meningen å gå mot høyre. Gjennom dobbelthopp, skrusaltoer og sklitaklinger, kan du utføre mange heftige kombinasjoner og kontrollene flyter generelt ganske godt. Samtidig er det også noen bevegelser som føles tungvinne, kanskje spesielt å bevege og posisjonere seg i vertikal retning. I tillegg er man ofte avhengig av å holde løpeknappen inne, for figurenes ganghastighet tilsvarer en skilpaddes. Det er naturligvis en forbedring å gå fra de ørsmå knappene på Vitaen til en Dualshock 4, men det klarer fremdeles ikke å legge skjul på at spillet føles litt knotete til tider.

Dragon's Crown Pro
Dette kunne vært Ringens brorskap. Men det er det ikke.

Enkelte fartsdumper til side, Dragon's Crown Pro er et spill som stort sett er ganske morsomt å spille. Det lar deg også plukke opp nytt utstyr, stige i nivå og tjene ferdighetspoeng. Hver figur er unik nok til å takle flere gjennomspillinger, men oppdragene er det verre med. Hver gang du velger en ny figur, starter du helt fra begynnelsen av. Du går gjennom de samme områdene og gjennomfører de samme historieoppdragene. Etter hvert åpner det seg dog muligheter til å følge ulike stier. F.eks. ved å ta avgjørende valg i spillet eller plukke opp sideoppdrag fra Adventurer's Guild.

Gameplayet er kanskje det samme, men musikken har fått en liten overhaling. I Dragon's Crown Pro har alle lydsporene blitt spilt inn på nytt av et liveorkester. Selv har jeg vanskelig for å bestemme meg for hvilke av lydsporene jeg liker best, for både den originale og nyinnspilte musikken er fantastisk. Om du tror du kommer til å lide av det samme luksusproblemet, kan du enkelt og greit skifte mellom de ulike versjonene fra menyen.

Dragon's Crown Pro
At spillet ser unektelig pent ut, er ikke til å stikke under en stol. Eller en stein.

PS4-utgaven av Dragon's Crown, gjør ikke det etablerte spillet noe dårligere. Men eier du det allerede fra før, gir den heller ingen vesentlige grunner til å spille det på nytt, med mindre du føler en voldsom trang til å besøke Hydeland igjen. Er du nykommer, er denne utgaven den beste som er å oppdrive. Dragon's Crown Pro kan by på mange timer med nokså solid underholdning, om man unngår å ta seg nær av det noe spesielle figurdesignet, samt tåler litt "grinding" om man ønsker å oppleve alt spillet har å by på.

8 / 10
+
Utsøkt visuell stil, nydelig musikk, underholdende gameplay, mange spillbare figurer med unike evner og tilpasningsmuligheter, cross-play med tidligere utgaver.