Dragon's Dogma

Dragon's Dogma

Capcom er fulle av gode ideer, men klarer de å omsette? Vi har satt karakter på Deres nyeste rollespillprosjekt...

Tradisjon tro er du den utvalgte. Dragen slaktet hele landsbyen og stjal hjertet og dermed også sjelen din. Du er den eneste som kan redde verden. Jeg har hørt det før, og det er en forglemmelig historie. Capcom har latt seg inspirere av vestlige rollespill, og det fungerer til en viss grad.

Om man ser forbi problemene har Dragon's Dogma et kult konsept. Veldig kult. Det er mange forskjellige fiender, mye spennende utstyr man kan bruke, og en stor verden man kan utforske. Likevel føles det som en livløs verden. Ja, det dukker opp diverse monstre og landeveisrøvere her og der, men de er alltid tilstede, så det er aldri noe dynamikk forbundet med det. Man løper fra sted til sted, gjør oppdrag og slik fortsetter det.

Dragon's Dogma

Det gikk ikke lang tid før jeg begynte å kjede meg. Selv etter syv timer var det ikke mye som gjorde at jeg ønsket å fortsette. Problemene starter umiddelbart. Den største feilen blir synlig så fort du får din første «Pawn» (pawn er en medhjelper som følger deg). Medhjelperne dine er ikke de skarpeste knivene i skuffen, og det blir fort frustrerende når du roper på dem med en "kom hit"-kommando og de bare står og ser dumt på deg.

Etter noen småoppdrag i begynnelsen, bærer turen til storbyen i spillet, hvor man får en rekke varierte oppdrag. Noen oppdrag krever at man skal drepe en bråte med fiender, andre at du skal finne spesielle steder og noen hvor du må løpe rundt i byen og snakke med diverse personer. Man har også oppdrag hvor man må eskortere viktige personer, og noen hvor du skal drepe bestemte monstre. Ikke så utrolig innovativt, men det får jobben gjort.

Dragon's Dogma

Kampsystemet er nok det eneste som er noenlunde bra. Man bruker en knapp til å blokkere, og en til å angripe. Som forventet har man også tilgang til magi. Det morsomste er nok å møte på gigantiske monstre man faktisk kan klatre på. Minner litt om Shadow of the Colossus når man holder på. Klatring spiser av stamina, og du blir kastet av hvis du går tom. Noen fiender forstår at du klatrer på dem og vil prøve å riste deg av, gripe tak i deg eller faktisk (om du klatrer på ryggen) hoppe bakover slik at du blir knust under dem. Som sagt, gode konsepter.

I motsetningen til andre spill i sjangeren, vil Dragon's Dogma aldri holde deg i hånden. Du åpner oppdragsloggen, velger et oppdrag, ser det på kartet og tar bena fatt. Det er heller ikke lagt opp slik at du kommer til neste by på en dynamisk måte. Ja, greit nok, Skyrim gjør det ganske likt, men forskjellen er at dette er særdeles komplisert og dyrt i Dragon's Dogma.

Dragon's Dogma

Hideako Istuno sa i et intervju at dette ble gjort vanskelig for å sette fokus på "reisen" du foretar deg i spillet. Det er en flott tanke, og jeg er absolutt enig i at Skyrim gjør dette altfor lett. Problemet er derimot at det tar 20 minutter å komme til et sted. Vel fremme blir man regelrett grisebanket på et par minutter og brenner gjennom alt av flasker og mat man har bare for å holde seg i live. Jeg vil påstå at det er utrolig surt å bruke 20 minutter tilbake til byen bare for å fylle opp på proviant. Et spill skal være gøy, ikke en jobb.

Det er en del småfeil i spillet. Animasjonene kan til tider virke stive og sporadiske, stemmeskuespillet er ikke særlig bra (med noen gode unntak), og teksturene er vasne og kjedelig i det ene øyeblikket mens de i det neste er skarpe og fine. Jeg syns derimot det er litt morsomt at Capcom retter markedsføringen så mye mot vesten, men ikke tar seg tid til å gjøre om munnbevegelsene - slik at dubbingen ser bra ut. Capcom har tatt seg tid til å ha stemmeskuespillere som snakker erkebritisk, men gidder ikke å bruke tid på å fikse ansiktsanimasjonene. Skuffende.

Dragon's Dogma

Dragon's Dogma er både vakkert og utdatert. Jeg ser en diamant blant all gråsteinen, men jeg fikk tydelig inntrykk av at spillet ble stresset ut døra. Det lukter hastverk. Konseptet er kult, men dessverre er det altfor mange irritasjonsmomenter. Jeg ville virkelig like det, jeg elsket tross alt atmosfæren og stemningen.

6 / 10
+
Stor verden, mange gode ideer og et kult konsept.